• 1
  • 2
2022-03-29, 23:33
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Propagandan öser nu från båda håll och flashback fylls med videos, uttalanden och teorier som ersätter varandra. Men en sak som slagit mig är, om det i efterhand via loggar eller annat visat sig att till exempel Ryssland använt sig av troll internationellt för att bilda opinion gå att åtala dessa internationellt på individnivå?

Jag är jättedålig på krigslagstiftning osv. men något säger mig att detta inte är helt rätt enligt konstens regler? Om det visar sig att Ivan sitter och fyller olika länders forum med mål att skapa problem kan han då senare bli lagförd?
Citera
2022-03-29, 23:42
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Propagandan öser nu från båda håll och flashback fylls med videos, uttalanden och teorier som ersätter varandra. Men en sak som slagit mig är, om det i efterhand via loggar eller annat visat sig att till exempel Ryssland använt sig av troll internationellt för att bilda opinion gå att åtala dessa internationellt på individnivå?

Jag är jättedålig på krigslagstiftning osv. men något säger mig att detta inte är helt rätt enligt konstens regler? Om det visar sig att Ivan sitter och fyller olika länders forum med mål att skapa problem kan han då senare bli lagförd?

Yttrandefriheten är grundlagsskyddad, som du säkert vet. Så det blir troligen svårt att åtala någon på individnivå.

Men, det finns ingen grundlagsskyddad rätt för andra stater, att delta i vår debatt. Så, det går att blockera Rysslands propagandaorgan Russia Today (RT) och Sputnik.

Vår yttrandefrihets-grundlag gäller endast inom rikets gränser. Den gäller ej utländska aktörer, som utomlandsifrån försöker delta i vår debatt.
Citera
2022-03-29, 23:49
Medlem
Tror snarare att de kan råka illa ut i Ryssland om sisådär 10 år när arkiv öppnas som I Tyskland. Kommer nog bli en ganska tuff match när Ryska folket inser hur mycket de blivit lurade.
Citera
2022-03-29, 23:52
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriaLandetTibet
Yttrandefriheten är grundlagsskyddad, som du säkert vet. Så det blir troligen svårt att åtala någon på individnivå.

Men, det finns ingen grundlagsskyddad rätt för andra stater, att delta i vår debatt. Så, det går att blockera Rysslands propagandaorgan Russia Today (RT) och Sputnik.

Vår yttrandefrihets-grundlag gäller endast inom rikets gränser. Den gäller ej utländska aktörer, som utomlandsifrån försöker delta i vår debatt.

Yttrandefriheten gäller medborgare, och det är här jag börjar bli osäker på lagstiftningen. Vad gäller för utländska aktörer som verkar i främmande makts syfte?
Om någon sitter i utlandet utan medborgarskap faller de väl inte under svensk lagrum?

Att blockera nyheter från andra länder anser jag vara dumt då censur i allmänhet smakar illa. Men låt säga att det visar sig att land x i propagandasyfte betalat troll för att påverka land y, är det att räkna som något olagligt enligt internationella regler, och kan trollen personligen bli åtalade?
Citera
2022-03-30, 00:04
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Om någon sitter i utlandet utan medborgarskap faller de väl inte under svensk lagrum?

Exakt, och därför kan ryska statens nyhetstjänster blockeras i Sverige, och i EU.

Citat:
Yttrandefriheten gäller medborgare, och det är här jag börjar bli osäker på lagstiftningen. Vad gäller för utländska aktörer som verkar i främmande makts syfte?

Om en individ befinner sig i Sverige, och skriver härifrån, så torde den omfattas av yttrandefrihetslagen, och kan inte blockeras.

Citat:
Men låt säga att det visar sig att land x i propagandasyfte betalat troll för att påverka land y, är det att räkna som något olagligt enligt internationella regler, och kan trollen personligen bli åtalade?

Kan säkert vara olagligt enligt svensk lag, eller göras olagligt. Är en form av otillbörlig opinionspåverkan.
Citera
2022-03-30, 00:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blade99
Krigspropaganda har pågått i alla krig sedan urminnes tider. Anledningen att du mer märker av det mer idag är pga sociala medier och internet.

Delningen och desinformation är dock större idag. Det är bara kolla på youtube och tiktok hur ukrainare lägger upp gamla videos från 2014, eller misstags moment i videos från övningar och skriver på videorna att det skulle vara nu.

Propagandakriget är större på den västliga sidan. Man gör allt för att få Ryssland framstå som dåliga förlorare.

Ok. Men det är inte svar på frågan. Kan enskilda individer hållas ansvariga om det visat sig att de gjort det medvetet och mot ersättning.
Citera
2022-03-30, 00:08
Medlem
FriaLandetTibets avatar
Citat:
Att blockera nyheter från andra länder anser jag vara dumt då censur i allmänhet smakar illa.

Tja, barnporr, nekrofili och liknande, är redan blockerat. Varför skulle man då inte även kunna blockera Putins propaganda?
Citera
2022-03-30, 00:20
Medlem
Citat:

Om man ska åtala någon så måste det finnas en lämplig lag och det finns det inte i Sverige i detta fallet.
Citera
2022-03-30, 00:26
Medlem
Svidmyras avatar
Putten och hans landsmän ska naturligtvis betala för allt de har förstört i Ukraina!
Han har börjat kriget och ska ställas inför krigsrätt. Varenda kopek av alla oärligt förvärvade rubelmiljarder som han har placerat runtom i världen ska han betala i skadestånd till Ukraina. Resten av utgifterna för Ukrainas uppbyggnad, samt höga skadestånd till alla mördades familjer, ska den ryska staten och det fuskande och lättlurade ryska folket stå för. F.ö. tycker jag att det är konstigt att ingen ännu har lyckats knäppa gubbaset.
Citera
2022-03-30, 00:31
Medlem
Citat:

1. Det finns tusentals sidor av Ukraina hysterin.

2. Det är tillåtet att bilda opinion för olika saker. Eftersom Sverige inte är i krig kan inte svensk krigslagstiftning eller liknande tillämpas. Dessutom skulle knappast uttalanden om Ukraina eller Ryssland antagligen gå till åtal eller ens vara något som utreds av polismyndigheten.

2.1. Flashback för inga loggar och utlovar anonymitet enligt avtal. Givetvis står det lite varstans på nätet att flashback de facto för loggar och att exempelvis moderatorer utför "personutredningar" av troll eller användare på flashback. Detta är nog något som innebär en högre risk för dem än för någon annan användare.

3. Sverige är inte krig. Krigslagstiftning ej tillämplig. Dessutom är sådan främst inriktad på svenska förhållanden. Detta innebär i praktiken att låtsas militärer av högerextrem typ på flashback är ett primärmål för sådana åtal särskilt avseende rikets säkerhet och terrorism. Vänsterextrema är vanligen ett primärmål avseende sabotage eller spioneri förberedelser.

4. Det är en avsevärt större risk att de experter som framträder i media åtalas eller avskedas i sådana sammanhang. Dock sällan för reportagen i sig, men snarare hur de har framställt olika saker med syften att påverka politiker och liknande i kombination med deras privat ekonomiska nytta för saken, etc.

5. Natti-natti
Citera
2022-03-30, 01:27
Medlem
RustyShacklefords avatar
Jävligt lustigt när russofober i dom här trådarna å ena sidan fördömer Putins hårda nypor mot dom som avviker från det officiella narrativet i Ryssland, i nästa andetag efterfrågar att dom som säger emot dom på FB ska åtalas för krigsbrott.

Eller vänta? Enligt TS gällde det tydligen bara dom "riktiga" rysstrollen. Dom som sitter och harvar i Putins legendariska trollfabrik, på perfekt modersmåls-svenska. Dom ska vi ställa inför rätta i en internationell krigsbrottstribunal tydligen.

Äh, kom igen nu. Släpp fikonlövet. Helst av allt vill ni att SÄPO ska börja göra räder här i Sverige och sätta dit oss som bara inte håller med er i sak. Jag tror många av er inte bryr er ett skit mer om yttrandefrihet än vad Putin gör, i praktiken. Ni inser bara på en instinktiv nivå att ni inte öppet kan säga att ni hatar att folk får yttra sig fritt. Så då måste ni snurra in er i såna här trassliga resonemang istället. Störtlöjligt!

PS: När vi slutgiltigt fråntas det som finns kvar i fråga om demokrati och yttrandefrihet i Sverige, så hyser jag inga som helst tvivel att det kommer ske med ert uttryckliga stöd. Och att det inte heller hade kunnat ske utan ert uttryckliga stöd. Ni kommer sannolikt få som ni vill.
Citera
2022-03-30, 10:44
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford

Eller vänta? Enligt TS gällde det tydligen bara dom "riktiga" rysstrollen. Dom som sitter och harvar i Putins legendariska trollfabrik, på perfekt modersmåls-svenska. Dom ska vi ställa inför rätta i en internationell krigsbrottstribunal tydligen.

Idioter finns det gott om, du verkar tillföra em av dem, då du uppenbarligen inte förstår syftningar. Det är inte olagligt att vara dum och ha fel åsikter, även om det är idiotiska åsikter.

Det jag undrar över är i de fall då de som postar inte är idioter, eller eldsjälar, utan just betalda aktörer i syfte att påverka politiken i ett visst land.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in