2022-03-29, 19:40
Medlem
marre8719s avatar
Hej alla odlingsfantaster!

I förrgår tog jag en närmare titt på min murgröna… Den var full med små djur och som ett spindelnät. Efter googling hittade jag att det troligtvis är spinnkvalster. Jag slängde hela skiten, och det gör ont att slänga en växt för mig.. Men den var så angripen att den var utom all räddning. Nu har de små parasiterna gått på min chiliodling… Jag har sköljt av dom och sedan sprejat på rikligt med grönsåpa. Kollade till dom idag och tyckte jag såg något ägg under bladet igen och spåade ner alla en gång till.. Så min fråga är om någon testat att köpa ett så kallat nyttodjur som kan äta upp dessa vider?! Jag har flera växter hemma och jag vill inte att de ska gå på fler. Eller kan såpa räcka? Någon som har erfarenhet av detta. Jag vill verkligen inte att min chili ska dö. Har 9st olika sorters chiliplantor plus 12 växter till. Mvh Crazy plant lady
Citera
2022-03-29, 19:53
Medlem
Neemolja ska tydligen vara effektivt mot småkryp i blommorna.
Citera
2022-03-29, 20:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Släng alla växter och jord och vänta ett tag till du skaffar nytt.

Spinnkvalster är ett helvete. Rovkvalster kan man visserligen prova men du får tänka på att de kan dö i frakten...
Citera
2022-03-29, 20:55
Medlem
marre8719s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Släng alla växter och jord och vänta ett tag till du skaffar nytt.

Spinnkvalster är ett helvete. Rovkvalster kan man visserligen prova men du får tänka på att de kan dö i frakten...

Neeeej! Fy vad tråkigt, jag vill verkligen inte det
Får se hur detta går… Än ger jag inte upp.
Citera
2022-03-29, 20:55
Medlem
marre8719s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfhildr
Neemolja ska tydligen vara effektivt mot småkryp i blommorna.

Okej! Läste nått om det lite snabbt, får kika upp det närmare
Citera
2022-03-29, 20:56
Medlem
Blanda såpa vatten och lite t-röd och spraya. Ställ de angripna växterna i badrummet så det inte sprider sig.
Citera
2022-03-30, 00:03
Medlem
Studsbolls avatar
Rovkvalster är i princip det enda som verkligen fungerar. Tyvärr kan det vara svårt att få dem levererade nu när det är kallt ute.
Citera
2022-04-04, 14:11
Medlem
marre8719s avatar
Hoppas inte jag jinxar detta nu, men jag blev av med spinnkvalsterna!!!
Sköljde 2ggr/dag i 3 dagar med vatten och körde på grönsåpa blandning 2ggr. Det räckte! Så ni som råkar ut för detta, SKÖLJ OCH SKÖLJ! Glöm ej undersidan av bladen.
Jo sen så dammsög jag gardinerna och väggarna, och tvättade fönstret ordentligt och fönsterbrädan. Så se till att tvätta/skölja/såpa/torka där du haft din/dina angripna växter
Citera
2022-04-17, 02:15
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marre8719
Hoppas inte jag jinxar detta nu, men jag blev av med spinnkvalsterna!!!
Sköljde 2ggr/dag i 3 dagar med vatten och körde på grönsåpa blandning 2ggr. Det räckte! Så ni som råkar ut för detta, SKÖLJ OCH SKÖLJ! Glöm ej undersidan av bladen.
Jo sen så dammsög jag gardinerna och väggarna, och tvättade fönstret ordentligt och fönsterbrädan. Så se till att tvätta/skölja/såpa/torka där du haft din/dina angripna växter

Hur mycket grönsåpa till hur mycket vatten använde du?
Citera
2022-04-18, 14:17
Medlem
marre8719s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampr
Hur mycket grönsåpa till hur mycket vatten använde du?

Jag har för mig att det var 1dl såpa och 5dl vatten blanda ordentligt och kör på!
Citera
2022-04-19, 23:08
Medlem
Silverss avatar
Spinnkvalster är fan aldrig kul att få på besök. Har själv atm 41st växter i lägenheten och går på tårna varje dag när jag går igenom bladen. Sen är det tyvärr som så att murgröna råkar vara deras absoluta favorit att mumsa på.

Bästa man kan göra är att redan i förebyggande syfte duscha växterna ordentligt vid varje vattning och se till att växten inte är stressade eller ha för låg fuktighet i hemmet. Eller ens för varmt för den delen. Spinnkvalster älskar nämligen växtsaft när plantan är stressad och när det är dammigt, torrt och varmt.

Kan även precis som Studsboll nämnde, varmt rekommendera att även köpa hem och sprida ut lite rovkvalster bland växterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in