2022-08-26, 09:46
Medlem
Hetlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superpotato
Verkar som att Moa börjar ledsna på foliehattarna. I hennes senaste video så snackar hon om att de varit borta i princip hela sommaren och att hon fått sköta allt själv och varit jävligt stressad över allt som ska skötas. Så mycket för Foliehattarnas hippieflum/självhushållnings/bondgårdsdröm

Fast jag har för mig att Moa visste att de skulle vara borta under sommaren. Hon har sagt i tidigare videos att hon kulle vara själv på gården mestadels av sommaren, men nu kanske det har blivit mer än vad som var planerat.
Citera
2022-08-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superpotato
Verkar som att Moa börjar ledsna på foliehattarna. I hennes senaste video så snackar hon om att de varit borta i princip hela sommaren och att hon fått sköta allt själv och varit jävligt stressad över allt som ska skötas. Så mycket för Foliehattarnas hippieflum/självhushållnings/bondgårdsdröm

Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Vem är förvånad? Melina är ju ensam med att sköta all matlagning + 2 barn. Klart hon inte orkar jobba på gården också.
Och Solomon är ju bara lat, klart han inte kommer jobba på gården.
Stackars Moa måste inse att de inte kommer hjälpa henne, och lägga upp planen med tanke på att hon kommer behöva göra allt själv och därför kanske inte kan genomföra alla sina planer i år.

Gissar på att Stockholms-tjejen snart ger upp sin fantasi om sin drömgård på landet. Precis som alla andra som gjort samma resa har hon tagit sig vatten över huvudet och inte haft någon som helst koll på vad det innebär att bo på gård på landet.. 😴
Citera
2022-08-26, 10:55
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankanarne
Jaså, så kanske det är! Då ber jag om ursäkt.
Hade hört i en av deras äldre videos att tanken var att bo på Moas gård i 1 år för att kunna spara pengar (!) så att de sedan kunde flytta. Men tidsplanen kanske inte var skriven i sten.
Kanske var Melinas och Solomons plan, men de hade glömt berätta den för Moa?
Men oavsett vad tror jag inte de kommer ha råd att bo någon annanstans :/
Citera
2022-08-26, 10:58
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NNFFS
Gissar på att Stockholms-tjejen snart ger upp sin fantasi om sin drömgård på landet. Precis som alla andra som gjort samma resa har hon tagit sig vatten över huvudet och inte haft någon som helst koll på vad det innebär att bo på gård på landet.. 😴
Om du menar Moa tror jag hon kommer stanna. Som jag fattar det har hon haft problem med psykisk ohälsa ganska länge. Lugnet på landet, naturen, osv tror jag gör att hon ändå kommer må bättre på gården än inne i stan. Och hon verkar även ha blivit erbjuden mycket hjälp ifrån grannarna.
Citera
2022-08-26, 11:02
Medlem
Dopys avatar
Citat:
I hans video "JAG ÄR FAST HOS KRONOFOGDEN" för 1 år sedan, berättar han att han har 338 557 kr (!!) i skulder.

Han nämner inte en enda gång skadestånd o domar.
Allt heter bara "ekonomiskt oansvarig" och "handlade för pengar jag inte hade".
"Jag har haft sådan problematisk relation till pengar, heeela mitt liv" - några minuter in i videon.

Trodde han på riktigt att sanningen aldrig skulle komma fram?
Och i en video berättar han och Melina att de inte vill jobba för att de vill spendera all tid med barnen.
Är hans plan kanske att låta skulderna växa så mycket och sen be om skuldsaneringen eller? för ju längre han väntar med att ta tag i det, vi större kommer hans skuld bli...
Citera
2022-08-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Och i en video berättar han och Melina att de inte vill jobba för att de vill spendera all tid med barnen.
Är hans plan kanske att låta skulderna växa så mycket och sen be om skuldsaneringen eller? för ju längre han väntar med att ta tag i det, vi större kommer hans skuld bli...

Skulle typ inte förvåna mig om det är hans plan...
Undrar verkligen vad hans ekonomiska plan ser ut. Hur mycket han betalar av i månaden, hur mycket han sparar, vad veckobudgeten ligger på för att kunna spara pengar osv. Har de ens en ekonomisk plan?
Någon gång måste de ju flytta från gården.

Förresten; har man någonsin sett Solomon plantera? Skörda? Vattna? Måla? Renovera? Snickra? Hugga ved? Klippa gräs? Plocka ogräs?
Hela tanken var ju att bli mer eller mindre självförsörjande.
Kanske har jag inte superkoll, men det känns i alla fall inte som att man har sett honom göra något alls - utomhus eller inomhus!
Senast redigerad av ankanarne 2022-08-26 kl. 15:18.
Citera
2022-08-26, 15:25
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Undrar verkligen vad hans ekonomiska plan ser ut. Hur mycket han betalar av i månaden, hur mycket han sparar, vad veckobudgeten ligger på för att kunna spara pengar osv. Har de ens en ekonomisk plan?

Förresten; har man någonsin sett Solomon plantera? Skörda? Vattna? Måla? Renovera? Snickra? Hugga ved? Klippa gräs? Plocka ogräs?
Kanske har jag inte superkoll, men det känns i alla fall inte som att man har sett honom göra något alls - utomhus eller inomhus!
Jag vet inte ens var de får sin inkomst ifrån. youtube? barnbidrag? de borde inte få från soc eftersom de kräver att man aktivt söker jobb för att få bidrag.
Jag tror inte de har sparat någonting eftersom de måste sälja saker för att ha råd med mat visa dagar.
De har nog ingen ekonomisk plan, de verkar ju inte en ha betalat hyran till Moa.

Man har sett Solomon skruva ihop pallkragar med Moa, och grävt och kört lite jord för att fylla dessa pallkragar i 1 video. Men vet ej om Moa gjorde det mesta
Citera
2022-08-26, 20:57
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Citat:
En annan grej; det var ju 1 år de skulle bo på Moas gård?
Då är det typ 4 månader kvar då.. På denna tid ska de alltså ha hunnit spara ihop till eget boende (undrar hur mycket de har sparat?), skaffa lånelöfte, hitta bostad (!), gå på visningar, buda, vinna budgivning..?

Hur ska dom få lånelöfte? Melina har ingen uppvisad inkomst/arbete och Solomon har ordentligt med skulder + kronkalle på sig
Är större chans att Putin dansar naken på taket av vita huset än att dessa 2 foliehattar får lånelöfte av en bank...
Citera
2022-08-26, 21:37
Medlem
Spritnotas avatar
Citat:

Har sett honom hjälpa Moa med saker, men mest verkar de ha ockuperat köksbänken med sticklingar och uppskolning av grönsaker, planterat ut det och sen dragit på semester efter semester.

Moa äger gården, så självklart ska hon ta största ansvaret vad gäller kroppsarbete och hela ansvaret finsanisellt. Men underförstått har väl Foliehattarna en förmånlig hyra för att hon förväntade sig mer hjälp. De beter sig mer som vanliga hyresgäster, undantaget att de tar väldigt mycket plats. När de får besök så occuperar gästerna köket, och det görs utflykter. När Moa får besök så arbetas det från morgon till kväll.

Tänk så mycket Solomon och de vuxna gästerna de haft under sommaren hade hunnit göra på några få timmar, lämna Melina som barnvakt och röja upp i något av de mindre fallfärdiga stugorna på gården som tack för att de får bo där över helgen. Istället ängnar de sig åt någon sorts UE, konstaterar att det är skitigt, ligger bråte i hörnen och ser övergivet ut. Som gäst hade jag inte renoverat åt mina kompisars hyresvärd på hela min lediga helg och semestertripp. Men jag hade inte stått med händerna i byxfickorna och konstaterat "den här behöver flyttas ut, tre gubbar löser på fem minuter men låt oss dricka kaffe istället". Jag hade flyttat på skiten och tagit kaffet efteråt. Förlåt...kaffe... Menar såklart "mmm, te på morotsblast smakar verkligen fräscht"....
Citera
2022-08-26, 22:05
Medlem
Spritnotas avatar
Ska gnälla mer när jag ändå är igång:
Helvete så usla Foliehattarna och Moa är på att prioritera. Några kilo lök för max en hundralapp eller två, på hur många timmar? Det tog en hel jävla vår och sommar!

Det kryllar av bondgårdar i trakten. Kör upp till första bonde som äger en traktor och har ett stort potatisland och anmäl intresse för att köpa 30 kilo potatis nästa år? Investera den besparade tiden på att måla husfasader, riva något fallfärdigt, gör något vettigt. Lägg inte över 20 timmar på att göra egen sårtvätt när du behöver 20 timmar till något viktigt och i princip hela gårdens byggnader behöver renoveras eller rivas.

Under samma sommar har youtubekollegorna i Lets feast vloggat dagligen, byggt om två båtar, fiskat i Norge, sålt krimskrams och partyprylar från företaget de driver i källaren och ÄNDÅ skördat fler tomater från sitt lilla växthus än hippiekollektivet. Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Citera
2022-08-27, 06:42
Medlem
Wooqiprwos avatar
Kan inte släppa Solochmånes domar. Det är sjukt provocerande hur mycket kärlek de får i kommentarersfältet när han besitter sådant våldskapital.
Citera
2022-08-27, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEMONOMICON
Hur ska dom få lånelöfte? Melina har ingen uppvisad inkomst/arbete och Solomon har ordentligt med skulder + kronkalle på sig
Är större chans att Putin dansar naken på taket av vita huset än att dessa 2 foliehattar får lånelöfte av en bank...
Ja, precis! Huuur ska de kunna få lånelöfte och flytta? Dock tycker jag synd om Melina som tar hand om en tvååring + ett spädbarn OCH tar hand om hela hushållet. För att inte glömma att hon även tar hand om en mansbebis. Då blir det svårt att ha ett jobb.

Men Solomon hade ju faktiskt kunnat skaffa ett jobb. I alla fall ett deltidsjobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in