2022-10-06, 17:37
Medlem
Wooqiprwos avatar
Jag ser det inte som allt för otroligt att de flyttat pga soc. Kan ha varit så att soc har gjort besök på gården och inte tycker det är en safe miljö också. Eller att de kände sig jagade i somras av olika anledningar. Sen verkar de ju inte ha speciellt mycket pengar så den ekonomiska biten är nog också drivande.

De har pratat om att det skulle ha varit för deras säkerhet som de flyttade.

Det blir intressant att se hur pass väl de löser allt i vinter, är nog inte så smidigt att bo på en ö, gå på dass och inte ha direkttillgång till dricksvatten, speciellt när man har barn.
Citera
2022-10-06, 17:38
Medlem
ostervallas avatar
Nu är Dom igång igen.. Tror Dickie Dodge var lite väl snäll när han skrev "cola och chips". Tror nämligen att för många av dom så är det mer piller, cigg och alkohol som gäller..
https://imgur.com/Isoq2NY
Citera
2022-10-06, 18:13
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ok. Ja om det stämmer så..
Men det ska mycket till för att dom ska ta barnen. Bägge är så små nu så det finns heller inget krav på att dom måste lämna barnen på dagis 3 timmar om dagen. Om det blir så att dom tar barnen skulle det vara intressant att veta varför? Då är det något vi inte ser eller vet något om. För vad man kan se på deras videos kan jag inte se något större fel. Gör du?
Det enda felet jag ser är tjocktröjan som leker i skogen
Jag har iallafall inte sett något i deras videos som gör att man behöver soc anmäla. Men det kan ju ske massor bakom kameran som man inte ser, så om ryktet stämmer att barnen ev ska omhändertas måste det ju vara något allvarligt som man inte kan se i deras videos.
Citera
2022-10-06, 18:20
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Jaa, om soc är på väg att omhänderta barnen så är det ju så klart en orsak till att vara orolig för soc

Men egentligen säger inte bloggen det, den säger att det kommit in orosanmälningar (8 till antalet), att familjen fått förklara sig (vilket jag hoppas, då det borde vara minsta kravet på en uppföljning från soc:s sida) och att det som värst skulle kunna innebära att barnen blir omhändertagna. Detta skrevs i juni/juli och barnen var inte omhändertagna i sista filmen, när den nu spelades in.

Klart att det kan ta tid för ett omhändertagande, men typ fyra månader? Då måste man ställa sig frågan om omhändertagandet verkligen var nödvändigt.

Så nja, egentligen säger inte bloggen att soc är på väg att omhänderta barnen, och vet inte riktigt om det finns så mycket som pekar mot det, och om det ändå händer, så får man ju hoppas att IVO tar sig en titt på det hela, för då är det en socialsekreterare som varit helt ovanligt jävla dum i huvudet.
I bloggen står det "I värsta fall kan nu deras barn tvångsomhändertas vilket skulle vara en katastrof."
Så det låter ju inte som soc kom, kollade, tyckte allt var bra och sen åkte därifrån.

En orsak till att omhändertagandet kan ta tid kan vara pga flytten. Det finns tyvärr människor som sätter det i system, att flytta emellan olika kommuner för att komma undan soc (hoppas dock inte det är fallet med S och M)

Vi vet ju ingenting om vad som händer bakom stängda dörrar när kameran inte är på. Om soc gör bedömningen att barnen ska omhändertas, då litar jag på att det finns en bra anledning som inte syns i deras videos. Men jag hoppas inte det stämmer, för jag hoppas verkligen alla föräldrar tar bra hand om sina barn.
Senast redigerad av Dopy 2022-10-06 kl. 18:30.
Citera
2022-10-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
I bloggen står det "I värsta fall kan nu deras barn tvångsomhändertas vilket skulle vara en katastrof."
Så det låter ju inte som soc kom, kollade, tyckte allt var bra och sen åkte därifrån.

En orsak till att omhändertagandet kan ta tid kan vara pga flytten. Det finns tyvärr människor som sätter det i system, att flytta emellan olika kommuner för att komma undan soc (hoppas dock inte det är fallet med S och M)

Vi vet ju ingenting om vad som händer bakom stängda dörrar när kameran inte är på. Om soc för bedömningen att barnen ska omhändertas, då litar jag på att det finns en bra anledning som inte syns i deras videos. Men jag hoppas inte det stämmer, för jag hoppas verkligen alla föräldrar tar bra hand om sina barn.

Ja precis. Det finns dom som satt det i system att flytta för att fly problemen ist för att ta tag i det.
Som sagt som var..
Och jag tror att ingen av oss vet anl varför dom flyttade. Det vet nog bara dom. Detta vet nog inte ens Moa. Vi kan bara spekulera.
Men jag tror fortf att det mesta som skapas omkring dom nu bara är sk content. Dom förlorar följare. Att denna tråd är så aktiv som den är är något dom borde vara tacksamma för ist. Det är det enda som typ håller deras kanal uppe.
Citera
2022-10-06, 18:44
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Ja precis. Det finns dom som satt det i system att flytta för att fly problemen ist för att ta tag i det.
Som sagt som var..
Och jag tror att ingen av oss vet anl varför dom flyttade. Det vet nog bara dom. Detta vet nog inte ens Moa. Vi kan bara spekulera.
Men jag tror fortf att det mesta som skapas omkring dom nu bara är sk content. Dom förlorar följare. Att denna tråd är så aktiv som den är är något dom borde vara tacksamma för ist. Det är det enda som typ håller deras kanal uppe.

Jag tror inte deras kanal mår bra av tråden. Det är.i princip enbart dålig publicitet i denna tråd och sen allt om S bagage kom fram så har de tappat följare hela tiden.
Citera
2022-10-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooqiprwo
Jag tror inte deras kanal mår bra av tråden. Det är.i princip enbart dålig publicitet i denna tråd och sen allt om S bagage kom fram så har de tappat följare hela tiden.

Kan va så men det hade kommit fram förr eller senare ändå.
När kom det fram? Nyligen?
Under Moas tid eller innan det?
Citera
2022-10-06, 19:05
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Jag ser det inte som allt för otroligt att de flyttat pga soc. Kan ha varit så att soc har gjort besök på gården och inte tycker det är en safe miljö också. Eller att de kände sig jagade i somras av olika anledningar. Sen verkar de ju inte ha speciellt mycket pengar så den ekonomiska biten är nog också drivande.

De har pratat om att det skulle ha varit för deras säkerhet som de flyttade.

Det blir intressant att se hur pass väl de löser allt i vinter, är nog inte så smidigt att bo på en ö, gå på dass och inte ha direkttillgång till dricksvatten, speciellt när man har barn.

De har snarare extremt mycket pengar med tanke på att de inte har något annat jobb. Att de köper kläder och saker secondhand är mer en livsstil, de lägger extrema summor på hälsosam vegansk mat, massa dyra ekologiska märken, frön, nötter, hirsflingor osv.
Men som en användare lyckades gräva fram, Solomons familj är extremt rika, det är föräldrarna som äger sommarstugan, bilen och båten och betalar med stor säkerhet en stor del av deras mat och andra utgifter.
Citera
2022-10-06, 19:06
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostervalla
Nu är Dom igång igen.. Tror Dickie Dodge var lite väl snäll när han skrev "cola och chips". Tror nämligen att för många av dom så är det mer piller, cigg och alkohol som gäller..
https://imgur.com/Isoq2NY
Det är mer patetiskt att sitta och klistra ihop bilder i paint än att skriva kommentarer online om andra. Det tycker jag i alla fall
Citera
2022-10-06, 19:21
Medlem
Jag har fram till idag tänkt att man måste vara bra jävla dum i huvudet om man tror att en orosanmälan påverkas av en flytt. Jag får kanske revidera den åsikten lite, eftersom den missuppfattningen verkar ganska spridd, inser jag nu efter att ha läst den här tråden.

Jag kan givetvis inte påstå att folk inte flyttar, alltså byter kommun för att försöka komma från en orosanmälan. Det finns säkert såna människor. Enligt mig är det en ytterst korkad tanke, men skitsamma, folk agerar ofta korkat.

Men, nej. Ett ärende påverkas inte av att familjen flyttar. Den kommunen som tagit emot anmälan, och i det här fallet borde det innebära Kramfors, äger frågan till den är avslutad. Givetvis finns det ett regelverk för att kunna flytta över ärenden mellan kommuner. Finns flera orsaker till varför man väljer att göra det. Om det är en utredning där man tror att man kommer behöva ta till det mest ingripande man har = lvu, så lär man inte flytta över en sådan utredning, utan köra den till ett beslut. Precis det som hände i en annan tråd som refererades till, tidigare idag.

Men visst, om man misstänker att utredningen eller insatsen kommer pågå under lång tid, och vara ganska lågintensiv, då kan man nog tänkas göra en överflyttning.

Så visst, finns säkert folk som satt i system att flytta från kommuner. Finns ju folk som låser sin dörr 10 gånger varje gång de lämnar lägenheten med. Det betyder ju inte att det har någon påverkan på saker.

Sedan kommer ni säkert kunna hitta fall där det har påverkat, eftersom när det finns ett stort antal kommuner, visst är det 290 i Sverige, så finns det givetvis kontor och anställda som är dumma i huvudet och är på fel plats. Det betyder dock inte att lagstiftaren inte tänkt på och hanterat grejen med att folk kan flytta mellan kommuner.

Jag kommer dock fortsätta tro att S inte är så jävla dum i huvudet så att han tror en kommunflytt skulle påverka.
Citera
2022-10-06, 19:22
Medlem
Wooqiprwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
De har snarare extremt mycket pengar med tanke på att de inte har något annat jobb. Att de köper kläder och saker secondhand är mer en livsstil, de lägger extrema summor på hälsosam vegansk mat, massa dyra ekologiska märken, frön, nötter, hirsflingor osv.
Men som en användare lyckades gräva fram, Solomons familj är extremt rika, det är föräldrarna som äger sommarstugan, bilen och båten och betalar med stor säkerhet en stor del av deras mat och andra utgifter.

Solomon har flera hundratusen i skulder hos kronofogden och får i princip inte äga någonting av större värde.

Har man extremt mycket pengar då? Om man måste snylta på sina föräldrar och knappt har råd att betala 5000 i hyra?
Citera
2022-10-06, 19:39
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Solomon har flera hundratusen i skulder hos kronofogden och får i princip inte äga någonting av större värde.

Har man extremt mycket pengar då? Om man måste snylta på sina föräldrar och knappt har råd att betala 5000 i hyra?

Han är väl inte skriven på samma adress som Melina så föräldrarna kan ju föra över massa pengar till henne så hon kan köpa dyr mat och bensin till bilen, plus att föräldrarna som sagt äger huset de bor i och betalar för alla omkostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in