Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Jaa, om soc är på väg att omhänderta barnen så är det ju så klart en orsak till att vara orolig för soc
Men egentligen säger inte bloggen det, den säger att det kommit in orosanmälningar (8 till antalet), att familjen fått förklara sig (vilket jag hoppas, då det borde vara minsta kravet på en uppföljning från soc:s sida) och att det som värst skulle kunna innebära att barnen blir omhändertagna. Detta skrevs i juni/juli och barnen var inte omhändertagna i sista filmen, när den nu spelades in.
Klart att det kan ta tid för ett omhändertagande, men typ fyra månader? Då måste man ställa sig frågan om omhändertagandet verkligen var nödvändigt.
Så nja, egentligen säger inte bloggen att soc är på väg att omhänderta barnen, och vet inte riktigt om det finns så mycket som pekar mot det, och om det ändå händer, så får man ju hoppas att IVO tar sig en titt på det hela, för då är det en socialsekreterare som varit helt ovanligt jävla dum i huvudet.
I bloggen står det
"I värsta fall kan nu deras barn tvångsomhändertas vilket skulle vara en katastrof."
Så det låter ju inte som soc kom, kollade, tyckte allt var bra och sen åkte därifrån.
En orsak till att omhändertagandet kan ta tid kan vara pga flytten. Det finns tyvärr människor som sätter det i system, att flytta emellan olika kommuner för att komma undan soc (hoppas dock inte det är fallet med S och M)
Vi vet ju ingenting om vad som händer bakom stängda dörrar när kameran inte är på. Om soc gör bedömningen att barnen ska omhändertas, då litar jag på att det finns en bra anledning som inte syns i deras videos. Men jag hoppas inte det stämmer, för jag hoppas verkligen alla föräldrar tar bra hand om sina barn.