Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Vad som gjorde att ditt blev fel? Du kollade 24st av ca 100 000/år. alltså 0,024% av antalet fall på ett år.
Kollar du så få fall har varje enskilt fall stor betydelse, 5st friade av 24 är 20,8%, 4st av 24 är
16,6%.
SCBs statistik kommer från domstolsverket.
Orsaken är som jag sa att åklagare får inte åtala om de inte förväntar sig vinna. Här talar vi inte 50/50 utan åklagare skall vara 90+% säkra på fällande dom för att få åtala.
Vi talar alltså om att det generellt krävs starka bevis för att få åtala.
Ändringsfrekvensen i hovrätten var för 2020 36,4%. Andelen mål som överklagades var dock bara 9%.
Av de som ändras ändras 25-30% från fällande till friande och 45-50% från friande till fällande.
Men observera här att det alltså då handlar om 36% av de ca 10% som överklagas. Totalt alltså ca 3,6% av tingsrättens domar ändras i hovrätten. Totalt är ca 1% ändring från fällande till friande och ca 2% från fällande till friande.Ytterligare ca 1% ändras enbart i strafflängd.
Alltså under 4% av tingsrättens domar i brottmål ändras av hovrätten.
För övrigt är andelen fällande domar inte ovanligt hög i Sverige utan ganska genomsnittligt för ett i-land.
Federala åklagare i USA hade 2019 99,6%(84% i delstatsrätter) fällande domar. Japan ligger på ungefär 99%. Israel 93%.
Otroliga siffror. 97% av alla Brottmål har kvar sin Tingsrättsdom i Sverige. i USA, Japan och Israel liknande. Då gör ju verkligen polis och åklagare ett bra jobb givet att facit finns i rättssystemet / domstol och det ska det ju göra. Sedan finns det nog inslag av dålig rättssäkerhet och att man dömer fel / korrupt system m.m. men mellan polis-åklagare-domstol är kedjan synnerligen väl fungerande då.
Väldigt intressant. Det förklarar lite grann varför det anses så graverande bara att ha varit åtalad. Tex så publicerar Lexbase frikända och de målas ut som kriminella. Det kan man nästan förstå då om de med 96% sannolikhet trots allt är kriminella då de åtalats och åklagaren får nästan alltid rätt.
Jag måste säga att jag tror dessa siffror är fel.
Det frikänns mig veterligen personer dagligen i Tingsrätter och det frikänns nästan 1/5 av alla som åtalats i domstol.
Jag har själv blivit åtalad flera ggr och fått försvara mig i Tingsrätt men aldrig dömts för något. Säg att det är 4% sannolikhet att bli åtalad men inte dömd för brott. Då är det (0,04x0,04=) 1,6% sannolikhet att man blir frikänd 2 ggr i rad.
Om det händer 3 ggr i rad är det (0,04x0,04x0,04=) 0,006 % sannolikhet att så sker. Något som bara händer 1 gång på 15 625.
Gissa hur många ggr jag blivit frikänd och aldrig dömd för något?!
Dina siffror är fel. Frikända personer "is a thing". Det frikänns folk hela tiden och det är inte bara någon liten %.
Det är inget man berättar om kanske så bara det att jag vet två vänner som senaste 5 år blivit frikända för brott (och förekommer i Lexbase) säger mig att det är inte så ovanligt.
Eller så är jag tidernas psykopat som alla tar miste på och mina vänner är också sådana psykopater som får känslorna att svalla över hos åklagare och polis och de börjar åtala mot bättre vetande för att de har nervsammanbrott efter att ha träffat oss