• 1
  • 2
2022-03-28, 11:39
Medlem
Det pratas om kommande brist på Adblue pga kriget.
Vad händer om man häller i nått annat än Adblue i tanken ??
Att vätska utan frostskydd fryser förstår jag, men om vi nu ponerar att det är sommar o varmt, och jag häller i en flaska Pommac ist ??
Finns det nått i tanken som känner av vilken vätska det är, eller mäts bara nivån ??
Citera
2022-03-28, 11:49
Medlem
Gabriel Knights avatar
I vilken tank ska du fylla i Pommac? Inte i bräsletanken hoppas jag utan möjligen i kylartanken.
I bränsletanken kan man fylla i det där Total cleaner eller vad det heter som rensar hela bränslesystemet från slagg osv. Jag fyllde i en sådan flaska igår. Någon pommac fyllde jag förstås inte i utan drack upp den själv.
Citera
2022-03-28, 11:52
Medlem
GastonLeMans avatar
Jag tror det räcker att du pissar i tanken?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Adblue

Det är ju billigare än pommac!
Citera
2022-03-28, 11:54
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
I vilken tank ska du fylla i Pommac? Inte i bräsletanken hoppas jag utan möjligen i kylartanken.
I bränsletanken kan man fylla i det där Total cleaner eller vad det heter som rensar hela bränslesystemet från slagg osv. Jag fyllde i en sådan flaska igår. Någon pommac fyllde jag förstås inte i utan drack upp den själv.

I AdBlue tanken givetvis. Dagens bilar som använder AdBlue har en egen påfyllning för detta som oftast brukar sitta på samma ställe som tanklocket sitter.
Eolys är en liknande vätska som också används för avgasrening men den brukar inte vara lika enkel att fylla på.
Citera
2022-03-28, 11:54
Medlem
448s avatar
Om man nu måste lura bilen o starta så avjonat vatten typ batterivatten.

Fulmacgyvethack , destillerat från luftkonditionering eller avfuktare
Citera
2022-03-28, 11:55
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Om du nu inte vet vad adblue är, och i vilken tank man häller det i, så ska du inte heller orera om det.
Citera
2022-03-28, 12:05
Medlem
MrMadoffs avatar
Ta med en fin whiskeyflaska till din personliga verkstadskille och be han stänga av systemet i datorn så klarar bilen utmärkt att köras utan Adblue
Citera
2022-03-28, 12:18
Medlem
ormbitens avatar
Ja det är ju enklare att uppsöka någon verkstad som kan programmera bort skiten.

Många som väljer den vägen bara för att slippa behöva fylla på, speciellt i grävmaskiner med mera.
Citera
2022-03-28, 12:24
Medlem
Koppla bort skiten
Citera
2022-03-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Om du nu inte vet vad adblue är, och i vilken tank man häller det i, så ska du inte heller orera om det.

Man ska inte urea om det!

🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Citera
2022-03-28, 17:08
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Det pratas om kommande brist på Adblue pga kriget.
Vad händer om man häller i nått annat än Adblue i tanken ??
Att vätska utan frostskydd fryser förstår jag, men om vi nu ponerar att det är sommar o varmt, och jag häller i en flaska Pommac ist ??
Finns det nått i tanken som känner av vilken vätska det är, eller mäts bara nivån ??

Adblue innehåller urea som även finns i vanligt piss. Att pissa i tanken kan fungera och billigt blir det också.
Citera
2022-03-28, 17:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Adblue innehåller urea som även finns i vanligt piss. Att pissa i tanken kan fungera och billigt blir det också.

Adblue är 60% avjonat vatten och urea

Piss är inte avjonat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här