Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-28, 08:03
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
zelensky är på väg att förlora hela landet, klart han nu vill ha fred. Men på grund av ukrainas bestialiska krigsbrott så blir det njet.
Hade Ukraina inte överhuvudtaget kämpat emot så hade det inte funnits något förhandlingsläge alls. Lejonparten av krigsbrotten står Ryssland för.
Citera
2022-03-28, 08:12
  #86
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Ja skulle inte förvåna mej om de skulle gå med i EU... det är ju ett "smart" drag...
Om du varit mer påläst hade du vetat att Ukraina förbundit sej i avtalet att inte ingå i Nato..

Det går såklart inte för demokratiska länder att ingå avtal kring neutralitet som sträcker sig längre än till nästa val.
Citera
2022-03-28, 08:15
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anti-pesto
DN rapporterar att Zelenskyj i intervju med rysk media är beredd att kompromissa om Donbass. Ska kompromissa tolkas som "överta"? Vad är era tankar?

https://www.dn.se/varlden/folj-det-s...aget-i-europa/

Han vill helt enkelt visa vilja till seriösa förhandlingar han säger ju samtidigt att villkoren
är att Ryssarna drar tillbaka samtliga styrkor till där dom befann sig innan 24/2-2022
vilket ju är rimligt om det skall kunna kallas förhandlingar.
Man förhandlar ju inte under vapenhot under sådana förutsättningar får man ju aldrig
en lösning som kan bli bestående och accepteras av båda befolkningsgrupperna i området.
När man väl förhandlat fram en eventuell ny gränsdragning är det ju även viktigt att de
som vill tillhöra Ukraina får nya hem på Ukrainska sidan och dom som mot förmodan vill
tillhöra den Ryska sidan får flytta dit endast då kan det bli en bestående lösning.
Citera
2022-03-28, 08:21
  #88
Medlem
Mullrets avatar
Putin har ingen moral eller ryggrad.

Skall Ukraina få fördel av kriget så gäller det att få bort ryssen. Även från Krim.
Citera
2022-03-28, 08:23
  #89
Avstängd
Latryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om Zelenskyj ger upp nu efter att ha låtit Ukraina bli sönderbombat och tiotusentals människor dö till ingen nytta så tror jag inte att han blir särskilt populär.
Precis. Det enda rätta vore att aldrig ge upp så att varenda millimeter av Ukraina jämnas med marken och varenda medborgare dödas. Då hade Zelensky blivit jättepoppis.
Citera
2022-03-28, 08:26
  #90
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det får inte ske folkomröstning under hot. Där måste det internationella samfundet gå in och övervaka omröstningen. Sedan följer man det resultatet.

Jag tycker principiellt det är rätt att låta dom rösta, men problemet i Donbass är att hoten ligger tilbaka i tid.

Dom flesta som vill bo västerländsk har flyttat ut från området under hot från ryssar. Dom här människorna har lika mycket rätt att bestämma som dom som lever där och vi vet att när ukrainer är minoritet så blir dom jagad från landet.

Därför blir ett ryskt ja det samma som att acceptera annektering av all egendom från ukrainerna i området.

Jag tror det Zelinskyy dock önskar är att ge bort Donbass mot NATO + EU. Det Ryssland vill är att ha Donbass mot ett neutralt och indirekt rysk-kontrollerad Ukraina. Jag tror oavsett Donbass åker bort, men frågan är vad Ukraina får för det.
__________________
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2022-03-28 kl. 08:31.
Citera
2022-03-28, 08:27
  #91
Medlem
Beta-Bums avatar
Med tanke på att Donbass från början var till majoriteten proryskt, borde detta ha varit på förhandlingsbordet från början.
Det skall dock inte ses som att jag helt plötsligt är prorysk själv. Jag är helt och 100% emot invasionen av Ukraina från Ryssland.
Jag ser förhandlingen om Donbass helt okej. Återigen: Majoriteten av folket i Donbass är proryskt, och vill vara självständiga.

I slutändan är det väl ändå beslut baserat på folkets vilja det ultimata. Dock kan jag personligen inte riktigt förstå hur folket i Donbass kan föredra Ryskt styre med Illiberal demokrati framför ett fritt demokratiskt styre. Men antagligen är kultur och blodsband viktigare än frihet.
__________________
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-03-28 kl. 08:30.
Citera
2022-03-28, 08:28
  #92
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Om Zelenskyj ger upp nu efter att ha låtit Ukraina bli sönderbombat och tiotusentals människor dö till ingen nytta så tror jag inte att han blir särskilt populär.

Han ger inte upp men vad ska han göra för att inte få fler av sina medborgare mördade. En liten kompromiss kan vara nödvändigt. Ryssland ser inte ut att minska sina atacker på civilla.

Zelensky har vädjat till väst om mer hjälp effektiv hjälp med får det inte för att väst är rädda för vad Putin kan göra då. Kompromiss är nog enda utvägen. Förlora en del av landet i utbyte mot fred.
Citera
2022-03-28, 08:31
  #93
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Jag tycker principiellt det är rätt att låta dom rösta, men problemet i Donbass är att hoten ligger tilbaka i tid.

Dom flesta som vill bo västerländsk har flyttat ut från området under hot från ryssar. Dom här människorna har lika mycket rätt att bestämma som dom som lever där och vi vet att när ukrainer är minoritet så blir dom jagad från landet.

Därför blir ett ryskt ja det samma som att acceptera annektering av all egendom från ukrainerna i området.

Jag tror det Zelinskyy dock önskar är att ge bort Donbass mot NATO + EU. Det Ryssland vill är att ha Donbass mot ett neutralt och indirekt Rysk-kontrollerad Ukraina. Jag tror oavsett Donbass åker bort, men frågan är vad Ukraina får för det.
Men då är det det som skall utredas. Etnisk rensning måste stoppas. Men jag tror inte det stämmer. Man kan inte mörda tusentals civila. Man måste lösa problemet fredlligt och se vart folk vill tillhöra.

Problemet är naturligtvis statskuppen 2014 som definitivt var väst-orkestrerad.

Donbas röstade, 89% ville vara självständiga.
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_D...us_referendums
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-28 kl. 08:36.
Citera
2022-03-28, 08:42
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men då är det det som skall utredas. Etnisk rensning måste stoppas. Men jag tror inte det stämmer. Man kan inte mörda tusentals civila. Man måste lösa problemet fredlligt och se vart folk hör.

Problemet är naturligtvis statskuppen 2014 som definitivt var väst-orkestrerad.

Donbas röstade, 89% ville vara självständiga.
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_D...us_referendums

Så du underkänner de demokratiska processerna i Ukraina, men accepterar påstådda folkomröstningsresultat i rysskontrollerade Donbas, som inga externa observatörer har fått kontrollera?
Citera
2022-03-28, 08:42
  #95
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Med tanke på att Donbas från början var till majoriteten proryskt, borde detta ha varit på förhandlingsbordet från början.
Det skall dock inte ses som att jag helt plötsligt är prorysk själv. Jag är helt och 100% emot invasionen av Ukraina från Ryssland.
Jag ser förhandlingen om Donbas helt okej. Återigen: Majoriteten av folket i Donbas är proryskt, och vill vara självständiga.

I slutändan är det väl ändå beslut baserat på folkets vilja det ultimata. Dock kan jag personligen inte riktigt förstå hur folket i Donbas kan föredra Ryskt styre med Illiberal demokrati framför ett fritt demokratiskt styre. Men antagligen är kultur och blodsband viktigare än frihet.

Dom blir lurade. Samma på Krim. Då dom var pro-ryssland fanns det oligarker som skulle göra om stället till värsta semesterparadisen, investera miljarder. Dom började bygga och investera.. och efter några månader blev hela området militariserad. Finns inte en enda turist och bara en massa militär. Levnadsstandarden har gått rakt neråt. Folk ångrar sig som hundar.

Det samma kommer hända i Donbas, men det finns nog flera anti-Ukrainska krafter där grundat det långa kriget. Donbass kommer bli en ren militärzon för Ryssland och hopplöst för dom som bor där.

Dock finns det inga smarta huvud kvar. Jag jobbade med en riktig rysk raketforskare från Donbas, han ville så långt bort som möjligt, men det var omöjligt att få ut föräldrarna. Du ser det samma på video från Donbass - en massa gamla babushkas.
Citera
2022-03-28, 08:44
  #96
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet är naturligtvis statskuppen 2014 som definitivt var väst-orkestrerad.

Definerar du demokratin som problemet? Det är nog en fel analys.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback