Citat:
Ursprungligen postat av
Beta-Bum
Med tanke på att Donbas från början var till majoriteten proryskt, borde detta ha varit på förhandlingsbordet från början.
Det skall dock inte ses som att jag helt plötsligt är prorysk själv. Jag är helt och 100% emot invasionen av Ukraina från Ryssland.
Jag ser förhandlingen om Donbas helt okej. Återigen: Majoriteten av folket i Donbas är proryskt, och vill vara självständiga.
I slutändan är det väl ändå beslut baserat på folkets vilja det ultimata. Dock kan jag personligen inte riktigt förstå hur folket i Donbas kan föredra Ryskt styre med Illiberal demokrati framför ett fritt demokratiskt styre. Men antagligen är kultur och blodsband viktigare än frihet.
Dom blir lurade. Samma på Krim. Då dom var pro-ryssland fanns det oligarker som skulle göra om stället till värsta semesterparadisen, investera miljarder. Dom började bygga och investera.. och efter några månader blev hela området militariserad. Finns inte en enda turist och bara en massa militär. Levnadsstandarden har gått rakt neråt. Folk ångrar sig som hundar.
Det samma kommer hända i Donbas, men det finns nog flera anti-Ukrainska krafter där grundat det långa kriget. Donbass kommer bli en ren militärzon för Ryssland och hopplöst för dom som bor där.
Dock finns det inga smarta huvud kvar. Jag jobbade med en riktig rysk raketforskare från Donbas, han ville så långt bort som möjligt, men det var omöjligt att få ut föräldrarna. Du ser det samma på video från Donbass - en massa gamla babushkas.