• 1
  • 2
2022-03-26, 22:33
Medlem
Ponera att man har league of legends turnering på en offentlig plats med projektor , är det tillåtet att ha det eller måste man ha någon form av tillåtelse från företaget?

Man har ju troligtvis köpt spelet så det är ju inte direkt som med film och musik där man måste betala licens för att spela upp en film eller musik.

Det fanns en tanke att ha det till sommaren eller åtminstone är det en förening som vill göra det.

Jag tror der borde vara lugnt då man har köpt spelet redan.

Med stim licens får man ju ha tex en sångtävling på en marknad med prispengar så varför inte.
Citera
2022-03-26, 22:50
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ponera att man har league of legends turnering på en offentlig plats med projektor , är det tillåtet att ha det eller måste man ha någon form av tillåtelse från företaget?

Man har ju troligtvis köpt spelet så det är ju inte direkt som med film och musik där man måste betala licens för att spela upp en film eller musik.

Det fanns en tanke att ha det till sommaren eller åtminstone är det en förening som vill göra det.

Med stim licens får man ju ha tex en sångtävling på en marknad med prispengar så varför inte.

Citat:
Ursprungligen postat av SolidSteel
Håll ert bögspel bakom stängda dörrar, tack.

Det beror säkert lite på vad som menas med tävling. Jag vet att fritidsgårdar kan hålla LAN där de tävlar i vissa spel och då är det inga problem. Frågan kan dock bli större om det rör sig om mer "officiella" tillställningar kan man tänka.

Sen kan ju trolljävlar som inte bidrar till ämnet FARA ÅT HELVETE!
Citera
2022-03-26, 23:39
Medlem
Cabenstones avatar
Citat:

Det går alldeles utmärkt, men som du även är inne på. Kör du någon form av musik i pauser eller liknande åker du på stim avgift. Har du dessutom ett inträde går stim kostnaden upp.
Citera
2022-03-27, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Det beror säkert lite på vad som menas med tävling. Jag vet att fritidsgårdar kan hålla LAN där de tävlar i vissa spel och då är det inga problem. Frågan kan dock bli större om det rör sig om mer "officiella" tillställningar kan man tänka.

Sen kan ju trolljävlar som inte bidrar till ämnet FARA ÅT HELVETE!

Går göra det enklare. Kan man ha Mario kart till Nintendo switch med en projektor på offentlig plats? Säg mitt ute på torget.
Citera
2022-03-27, 03:47
Medlem
Citat:

Tänk dock på att tävliingen kan vara en offentlig tillställning enligt ordningslagen i och med att ni planerar att anordna den på offentlig plats. Därmed kan tillstånd behövas.från Polisen.
Citera
2022-03-27, 06:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Frågan är om det skulle uppfattas som vadhållning enligt spellagen.
I en turnering vadhåller man trots allt om sin egen ställning i turneringen.

Jag skulle kunna tänka mig att det inte faller inom ramarna för vadhållning eftersom ingen annan kan satsa på att du vinner, och endast du själv medverkar i din vinstchans i relation till andra.
Men det är absolut inget jag kan garantera.
Citera
2022-03-27, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolidSteel
Håll ert bögspel bakom stängda dörrar, tack.

Till TS:
Mig veterligen så har min generations (längesen) datorspels fanatiker anordnat LAN på eget bevåg med prispengar dessutom. Aldrig hört talas om licenser eller tillstånd. Det finns ju inga rutiner för att se hur vida ni spelar om pengar eller inte, eller om dom ens har möjligheten att upptäcka samhörighet mellan datorerna. Andra sporter kräver inga licenser för att anordna heller... Så har svårt att se 'varför inte'.

Däremot vad du bör fundera över, och något som har stenkoll på både dig, datorn och pågående tunering vore att se över (beroende på prissumman) lagar och regler kring vinstdrivande, skatter och avgifter till staten. Där vill man inte fucka upp.
Senast redigerad av Geezson 2022-03-27 kl. 07:03.
Citera
2022-03-27, 08:27
Medlem
Citat:

Du måste ha tillstånd för offentlig sammankomst, men ej för att spela spelen. Coronareglerna gäller ju fortfarande så du behöver dessutom tänka på folkstorleken.
Citera
2022-03-27, 10:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du måste ha tillstånd för offentlig sammankomst, men ej för att spela spelen. Coronareglerna gäller ju fortfarande så du behöver dessutom tänka på folkstorleken.
Coronareglerna togs bort den 9 februari:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/...-av-evenemang/
Citera
2022-03-27, 13:16
Medlem
link71s avatar
Låter ju sjukt skoj !
De nog inga problem. De så litet event tror inte nån polisanmäler er direkt för ni gör en bra sak för samhället.
Linka gärna info om det finns , vore kul o kika på !
Mvh
Citera
2022-03-28, 17:46
Medlem
Grundläggande är att utvecklaren (Riot Games) äger alla rättigheter till spelet. Om man läser den korta översikt som de själva publicerar (https://www.riotgames.com/en/legal) så kan man dra slutsatsen att Riot valt att ge tillåtelse till sina kunder att stream och visa sina egna spelomgångar fritt samt även en ganska vittgående rätt att producera icke-kommersiella projekt baserat på spelet.

Och där går den starka skiljelinjen - om eran visning är att anse som kommersiell så måste ni ha fått tillåtelse av tillverkaren. Kommersiell här har dock en vidare betydelse än att "göra vinst". Det talas snarare om alla situationer där ni tar betalt på något sätt.
Citera
2022-03-30, 09:34
Medlem
Hur är det med spelinspektionen? Vet att tillfälliga events är alltid tillåtet men om det handlar om något mer kontinuerligt måste man tydligen betala för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in