• 1
  • 2
2022-03-26, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Mer intressant än en rad med text som står i vägen, är förmåga... Hur snabbt kan en lag ändras, och när fick vi senast folkomrösta om en lag...
Fast nu är osl en lagstiftning som till stor del ska skydda dig som person så vet inte om det är lämpligt att ändra för mycket
Citera
2022-03-26, 11:42
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Självklart får polisen använda sig av sociala medier och självklart får de kontakta anhöriga, vänner, grannar, busschaufförer, butiksbiträden eller vem som helst de tror kan vara till hjälp.
Citera
2022-03-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Kan du styrka ditt påstående med lagrum, var i osl finns det undantaget för sekretess? Naturligtvis kan det finnas möjlighet till kontakt via sociala medier men det är nog väldigt sällan denna möjlighet finns. Bara för att någon är försvunnen och det är offentligt via Facebook så innebär det inte att polisens utredning är offentlig
Sociala medier är inte allmänna handlingar, så OSL har ingen betydelse i den här frågan överhuvudtaget. Hur polisen väljer att kontakta folk bestäms primärt utifrån utredningstaktiska faktorer.
Citera
2022-03-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
W-what? "mediakonton"? "big tech har ess i rockärmen i samarbete med regeringen"??? idfoto till Google"? (vad har de med varandra att göra?) "social credit“??? (det har vi inte i Sverige men du kanske bor i Nordkorea) coronascammen????

Ja jävlar vilken ordsallad!
Brotten är inte specifierade, säg att det finns bombhot mot riksdagshuset, punktmarkerade politiker, om någon politiker har blivit skjuten redan som tidigare kommit fram på en lista av flera eller något sånt och några hackers som offentliggjort massa bevis på korruption, offentliggjort namn på de största investeringsföretagen, inkl banker , bild, info på vart de finns och kriminalitet av högt uppsatta eller något (rent hypotetiskt). Jag undrar hur det scenariot skulle utspela sig taktiskt från polis och storföretagen då. Under coronascammen som iofs fortfarande pågår, har mycket hat vuxit emot styrande, jag tror det är naivt att inte anta att man har viss koll på folk som man inte är offentlig med. Hur länge i ett nödläge skulle en textrad stoppa dem att göra vad som krävs för att få fast vad de ser som ett hot mot dem. Är onykter förresten, jag driver lite i spekulativt syfte, tror dessutom att om det finns några såna hot så är man duktig på att kryptera och hålla sig undan spårbar kommunikation.

Ser att det kanske inte är till ämnet, får/kan, men om de misstänkta brotten är tillräckligt allvarliga, skulle polis verkligen bry om vad man får enligt lagtexter då... 🤔
Citera
2022-03-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag vet inte hur Polisen arbetar.

Men du som privatperson kan aldrig utge dig för att vara polis. Det är ett brott. Så du kan inte skapa ett konto och skriva till personer typ:
"Hej jag är polisen, vi har försökt kontakta dig"
Då åker du på böter.

Det kanske inte var exakt det du frågade om men jag tänkte ändå meddela detta.

Men om denna privatperson arbetar som polis under sin arbetstid och när denne är i tjänst som polis och sitter i ett ärende och försöker få tag på en specifik person som behöver höras i utredningen, får då denne kontakta sin förundersökningsledare och be om tillstånd eller nåt att skapa ett Facebook konto på sitt namn, för att söka upp den personen, om det i utredningen tyder att den hörde kan nås på Facebook t.ex?

Tänkte att det kan låta lite oseriöst, om man får meddelandeförfrågan från en person som utger sig vara polis. Tänkte om polis använder den typ av kontaktförsök i sina utredningar om man vet att personen rör sig aktiv inom sociala medier, men är omöjlig att få tag på annars?

Personen kan ju naturligtvis blockera den person som utger sig för att vara polis, för att man typ tror att det är en prank eller nåt.
Citera
2022-03-26, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Men om denna privatperson arbetar som polis under sin arbetstid och när denne är i tjänst som polis och sitter i ett ärende och försöker få tag på en specifik person som behöver höras i utredningen, får då denne kontakta sin förundersökningsledare och be om tillstånd eller nåt att skapa ett Facebook konto på sitt namn, för att söka upp den personen, om det i utredningen tyder att den hörde kan nås på Facebook t.ex?

Ja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in