• 1
  • 2
2022-03-26, 10:26
Medlem
Om polisen under en pågående förundersökning om brott är i behov av att höra en specifik person, men kommer inte åt denne person på vanliga kontaktvägar, t.ex hembesök vid bostaden, besök vid arbetsplats, telefonsamtal, mejl, och så, har polisen då rätt att ta reda på av t.ex anhöriga eller bekantskap om de har personens sociala medier?

Om det visar sig att en anhörig eller någon kompis har personens instagram eller Facebook och så, har polisen då rätt att skapa ett konto på sitt namn, men att man uppger komma från polisen och så skicka meddelande i Messenger? Får, får dom väl kanske, men är det vanligt att det händer?

Om det handlar om försvunnen person, har polis rätt att göra så också, att t.ex kontakta denne på Facebook (Messenger)?
Senast redigerad av xXz9 2022-03-26 kl. 10:29.
Citera
2022-03-26, 10:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Eftersom myndigheten inte kan veta att Facebookkontot "Kalle Karlsson" verkligen är skapat och används av Kalle Karlsson är de ju kanske inte juridiskt korrekt att gå den vägen.

Men de övervakar ju säkert sociala medier för att få ledtrådar om vart personen befinner sig.
Citera
2022-03-26, 10:34
Medlem
Jag kan inte se varför det skulle vara otillåtet.
Citera
2022-03-26, 10:35
Medlem
Beror på hur prioriterat det är tror jag, (oavsett signerade mediakonton eller inte) regeringar och big tech i samarbete har nog en hel del ess i ärmen vid det här laget. Men man vill inte avslöja något sånt om inte absolut nödvändigt om det är sant, bättre att smyga sig på.

Personligen skiter jag i vilket, skriver vad jag vill men har inte laddat upp idfoto till Google is your friend-kontot än. även om jag antar de högsta hönsen kan ta reda på vem man är ganska enkelt. Min social credit är nog inte så bra med tanke på vilka videor jag gillat under coronascammen t.ex.
Senast redigerad av UpTop 2022-03-26 kl. 10:39.
Citera
2022-03-26, 10:37
Medlem
Det borde väl inte vara tillåtet enligt sekretesslagen. Polisen kan omöjligt veta vem dom kommunicerar med via messenger
Citera
2022-03-26, 10:52
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det borde väl inte vara tillåtet enligt sekretesslagen. Polisen kan omöjligt veta vem dom kommunicerar med via messenger
Polisen får förstås meddela sig via sociala medier utan att någon sekretesslag bryts.

Om de tror att du kan hjälpa dem att komma i kontakt med den de söker får de förstås även skicka pm till dig här på Flashback.

/Linda.
Citera
2022-03-26, 10:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpTop
Beror på hur prioriterat det är tror jag, (oavsett signerade mediakonton eller inte) regeringar och big tech i samarbete har nog en hel del ess i ärmen vid det här laget. Men man vill inte avslöja något sånt om inte absolut nödvändigt om det är sant, bättre att smyga sig på.

Personligen skiter jag i vilket, skriver vad jag vill men har inte laddat upp idfoto till Google is your friend-kontot än. även om jag antar de högsta hönsen kan ta reda på vem man är ganska enkelt. Min social credit är nog inte så bra med tanke på vilka videor jag gillat under coronascammen t.ex.
W-what? "mediakonton"? "big tech har ess i rockärmen i samarbete med regeringen"??? idfoto till Google"? (vad har de med varandra att göra?) "social credit“??? (det har vi inte i Sverige men du kanske bor i Nordkorea) coronascammen????

Ja jävlar vilken ordsallad!
Citera
2022-03-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Polisen får förstås meddela sig via sociala medier utan att någon sekretesslag bryts.

Om de tror att du kan hjälpa dem att komma i kontakt med den de söker får de förstås även skicka pm till dig här på Flashback.

/Linda.

Fast Flashback är väl än mer anonym och osäker, då man knappast skriver ut hela sitt namn som användarnamn?
Citera
2022-03-26, 10:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXz9
Om polisen under en pågående förundersökning om brott är i behov av att höra en specifik person, men kommer inte åt denne person på vanliga kontaktvägar, t.ex hembesök vid bostaden, besök vid arbetsplats, telefonsamtal, mejl, och så, har polisen då rätt att ta reda på av t.ex anhöriga eller bekantskap om de har personens sociala medier?

Om det visar sig att en anhörig eller någon kompis har personens instagram eller Facebook och så, har polisen då rätt att skapa ett konto på sitt namn, men att man uppger komma från polisen och så skicka meddelande i Messenger? Får, får dom väl kanske, men är det vanligt att det händer?

Om det handlar om försvunnen person, har polis rätt att göra så också, att t.ex kontakta denne på Facebook (Messenger)?
Jag vet inte hur Polisen arbetar.

Men du som privatperson kan aldrig utge dig för att vara polis. Det är ett brott. Så du kan inte skapa ett konto och skriva till personer typ:
"Hej jag är polisen, vi har försökt kontakta dig"
Då åker du på böter.

Det kanske inte var exakt det du frågade om men jag tänkte ändå meddela detta.
Citera
2022-03-26, 11:06
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Detsamma gäller telefonsamtal
Citera
2022-03-26, 11:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Herregud vilka korkade människor det finns. Ja givetvis får polisen göra det. Varför skulle polisen inte få göra det?
Citera
2022-03-26, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa

/Linda.
Kan du styrka ditt påstående med lagrum, var i osl finns det undantaget för sekretess? Naturligtvis kan det finnas möjlighet till kontakt via sociala medier men det är nog väldigt sällan denna möjlighet finns. Bara för att någon är försvunnen och det är offentligt via Facebook så innebär det inte att polisens utredning är offentlig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in