• 1
  • 2
2022-03-25, 21:46
Medlem
Jag bor i en lugn del av landet där det finns relativt lite poliser men idag så var jag med om något som jag aldrig hört talas om innan..

Jag och min flickvän körde på en landsväg påväg hem till min föräldrars hus. När jag svänger in på deras privata väg så följer en bil efter och när jag parkerar så parkerar bilen bakom mig. Ur kliver två personer i mjukisbyxor och hoodies. De säger att de är poliser och visa upp sina polisbrickor. Jag säger okej och blir väldigt förvånad för jag har kört lagligt hela färden.. Den ena "polisen" går fram till mig och ber om mitt körkort. Den andra polisen tar min flickvän åt sidan och sen börjar de fråga ut oss om hur vi känner varandra och vad vi jobbar med. Samtidigt som polisen scannar mitt körkort med sin mobil så ställer han mycket konstiga frågor. Frågar om bilden på mitt körkort. Frågor om vad jag gör där. Han berättar att han sett att jag har en dom på mig sedan 8 år och undrar om jag "lugnat ner mig". Jag förstår ingenting för jag är jättelugn och har alltid varit. Det enda jag är skyldig till är att jobba för mycket övertid. Utfrågningen fortsätter och de frågar vad jag lever på. Om jag jobbar och med vad. Om jag är gift med min flickvän.. Jag blir mer irriterad för jag förstår inte vad de vill!!? Jag talar om det för dem och frågar vad de håller på, vad deras agenda är och om de verkligen får göra såhär?? Då svarat de att de jobbar med olika saker. Spaning o droger t.ex.. De står kvar och tittar på mig o frågar mer saker utan att kolla på bilen, visitera mig eller något.. Bara personliga frågor.. Till slut talar jag om för dem att de kommer inte hitta någon kriminell här och berättar om massa ideellt arbete jag håller på med och då orkade de inte lyssna och åkte utan att säga något..

I efterhand känner jag mig illa till mods.. Får de verkligen följa efter en hem och ställa massa privata frågor utan att man gjort något??
Citera
2022-03-25, 22:05
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voXt

I efterhand känner jag mig illa till mods.. Får de verkligen följa efter en hem och ställa massa privata frågor utan att man gjort något??
Ja.
Om det finns en skälig misstanke eller anledning.
Vilken anledning angav poliserna?
Kanske att de har span på ngn drogtillverkare i närheten och inte vill berätta det?
Eller att du besökt någon eller något misstänkt ställe utan att du vet om att det pågår fuffens där?
Citera
2022-03-25, 22:26
Medlem
Straminskys avatar
Sånt råkar folk i hooden ut för dagligen! Det är bara att torka tårarna och gå vidare!
Citera
2022-03-25, 22:31
Medlem
Det är helt enkelt så att dessa personer inte var poliser...

Två personer i mjukisbyxor och hoodies !!!

Polislegitimation går säkert att köpa från någon suspekt rysk hemsida och ser antagligen äkta ut (PS - hur många vet hur ett polisleg ser ut ?)

Du skulle tagit regnumret och kollat upp dem.
Citera
2022-03-25, 23:00
Medlem
Citat:
Jag bor i en lugn del av landet där det finns relativt lite poliser men idag så var jag med om något som jag aldrig hört talas om innan..

Jag och min flickvän körde på en landsväg påväg hem till min föräldrars hus. När jag svänger in på deras privata väg så följer en bil efter och när jag parkerar så parkerar bilen bakom mig. Ur kliver två personer i mjukisbyxor och hoodies. De säger att de är poliser och visa upp sina polisbrickor. Jag säger okej och blir väldigt förvånad för jag har kört lagligt hela färden.. Den ena "polisen" går fram till mig och ber om mitt körkort. Den andra polisen tar min flickvän åt sidan och sen börjar de fråga ut oss om hur vi känner varandra och vad vi jobbar med. Samtidigt som polisen scannar mitt körkort med sin mobil så ställer han mycket konstiga frågor. Frågar om bilden på mitt körkort. Frågor om vad jag gör där. Han berättar att han sett att jag har en dom på mig sedan 8 år och undrar om jag "lugnat ner mig". Jag förstår ingenting för jag är jättelugn och har alltid varit. Det enda jag är skyldig till är att jobba för mycket övertid. Utfrågningen fortsätter och de frågar vad jag lever på. Om jag jobbar och med vad. Om jag är gift med min flickvän.. Jag blir mer irriterad för jag förstår inte vad de vill!!? Jag talar om det för dem och frågar vad de håller på, vad deras agenda är och om de verkligen får göra såhär?? Då svarat de att de jobbar med olika saker. Spaning o droger t.ex.. De står kvar och tittar på mig o frågar mer saker utan att kolla på bilen, visitera mig eller något.. Bara personliga frågor.. Till slut talar jag om för dem att de kommer inte hitta någon kriminell här och berättar om massa ideellt arbete jag håller på med och då orkade de inte lyssna och åkte utan att säga något..

Polisen har rätt att kolla körkortet, och ställa frågor men du har ingen skyldighet att svara på dom, så länge du inte är skäligen misstänkt för brott, och dom har ingen rätt att kolla Belastningsregistret, om det inte är ett naturligt steg i en arbetsuppgift dom håller på med just då, vilket det inte verkar vara i ditt fall, det är Brottsbalkens 4kap 9c§, som föreskriver böter eller fängelse upp till 2 år, för Brottet Dataintrång!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700

Lawline När får en polis söka i belastningsregistret?
En polis får endast göra en sökning i belastningsregistret om det behövs för att genomföra en arbetsuppgift. Om polismannen i ditt exempel ändå söker på ditt namn i belastningsregistret kan hen göra sig skyldig till brottet dataintrång, och därmed riskera att få böter eller fängelse som påföljd.
https://lawline.se/answers/nar-far-e...ningsregistret

NJA 2014 s. 221
En polisman har gjort sökningar om sig själv i polisens IT-system utan att sökningarna har varit nödvändiga för någon arbetsuppgift.
Polismannen har dömts för dataintrång.
https://lagen.nu/dom/nja/2014s221

Vad jag brinner för är att myndigheterna ställer krav på medborgarna att dom följer lagen, och medborgarna i sin tur ställer krav på myndigheterna, att dom följer regelverket i sin Tjänsteutövning!
Citera
2022-03-25, 23:16
Medlem
Jag har träffat på civila poliser i mjukisbyxor och hoodies och ibland mer udda kläder.
När de börjar med ”personliga frågor” har jag tolkat det som att man gör kontrollfrågor där svaret ska stämma överens med de uppgifter de kan plocka fram på dig. Svarar du ”fel” så lär de komma med fler frågor.
Är du långt hemifrån och kör runt på småvägar på landet där det varit mycket stölder så kan jag förstå att de ställer frågor. Du avviker från mönstret för de som normalt kör där.
Citera
2022-03-25, 23:40
Medlem
Nej glöm detta, du gjorde bra ifrån dig och visade dom att de var ute i helt fel ärende. De fick ju lomma iväg en lärdom rikare!
Det är väl bara så de jobbar och som man kan dra sig till av deras förklaring.
De handlade nog inom ramen men hur professionellt kan ju diskuteras.
Kling o klang har det inte lätt och
Det är inte mkt brott som klaras upp om de inte får hjälp.!

Råkade bara läsa det du skrev nu..
Har själv varit ut för missförstånd och det enda man kan göra är att tala de till rätta förutsatt att man har kapacitet för detta och det hade du helt klart !
Svälj förtreten bara mitt råd!
Citera
2022-03-25, 23:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
...Han berättar att han sett att jag har en dom på mig sedan 8 år
Stämmer detta. Vad handlade den domen om isf?
Citera
2022-03-26, 12:44
Medlem
gorillaglues avatar
Varför svara på deras frågor?
Citera
2022-03-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Polisen har rätt att kolla körkortet, och ställa frågor men du har ingen skyldighet att svara på dom, så länge du inte är skäligen misstänkt för brott, och dom har ingen rätt att kolla Belastningsregistret, om det inte är ett naturligt steg i en arbetsuppgift dom håller på med just då, vilket det inte verkar vara i ditt fall, det är Brottsbalkens 4kap 9c§, som föreskriver böter eller fängelse upp till 2 år, för Brottet Dataintrång!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...0_sfs-1962-700

Lawline När får en polis söka i belastningsregistret?
En polis får endast göra en sökning i belastningsregistret om det behövs för att genomföra en arbetsuppgift. Om polismannen i ditt exempel ändå söker på ditt namn i belastningsregistret kan hen göra sig skyldig till brottet dataintrång, och därmed riskera att få böter eller fängelse som påföljd.
https://lawline.se/answers/nar-far-e...ningsregistret

NJA 2014 s. 221
En polisman har gjort sökningar om sig själv i polisens IT-system utan att sökningarna har varit nödvändiga för någon arbetsuppgift.
Polismannen har dömts för dataintrång.
https://lagen.nu/dom/nja/2014s221

Vad jag brinner för är att myndigheterna ställer krav på medborgarna att dom följer lagen, och medborgarna i sin tur ställer krav på myndigheterna, att dom följer regelverket i sin Tjänsteutövning!

•Du har ingen skyldighet att svara på frågor varken du är misstänk eller ej.
Men för det mesta är det av egenintresse folk svarar då de också förstår att om man inte har gjort något fel så ökar misstanken om man inte kan uttala sig om en fråga utan en vettig anledning.

•Att stanna en bil för att kontrollera en körkort är en arbetsuppgift och där med kan man göra en registerslagning i tex brottsregistret.

•Nej poliser får inte söka på sig själva, men det är ju något helt annat än i detta fall.

•Jättebra att brinna för något, men då är det ju också bra att veta vad man snackar om…
Citera
2022-03-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moglie
•Du har ingen skyldighet att svara på frågor varken du är misstänk eller ej.
Men för det mesta är det av egenintresse folk svarar då de också förstår att om man inte har gjort något fel så ökar misstanken om man inte kan uttala sig om en fråga utan en vettig anledning.

•Att stanna en bil för att kontrollera en körkort är en arbetsuppgift och där med kan man göra en registerslagning i tex brottsregistret.

•Nej poliser får inte söka på sig själva, men det är ju något helt annat än i detta fall.

•Jättebra att brinna för något, men då är det ju också bra att veta vad man snackar om…

Citat:
Du har ingen skyldighet att svara på frågor varken du är misstänk eller ej.

Det stämmer bra det, ”Ingen Kommentar” är väl en klassiker! Yasin Mahamoud sade ”Ingen Kommentar” 186 gånger under 2 förhör!
https://www.expressen.se/nyheter/kri...r-kidnappning/

Advokat David Massi
Ingen kommentar! Rätten att hålla tyst, eller snararare rätten att inte behöva uttala sig, är en grundläggande rättighet för den misstänkte inom straffrätten. Det har dock inte alltid varit så. För inte allt för länge sedan kunde valet att inte svara på frågor påverka den misstänkte negativt i brottmålsprocessen.

I avsnitt 43 diskuteras rätten att inte behöva uttala sig. Vad innebär det och hur kan valet att inte yttra sig påverka utredningen i målet. I avsnittet ges exempel på när valet att inte yttra sig kan påverka den misstänkte negativt, och också ett exempel på när det kan vara en fördel att hålla tyst. Advokat David Massi förklarar juridiken.
https://www.youtube.com/watch?v=6X2IXaTACEE

Citat:
Men för det mesta är det av egenintresse, folk svarar då de också förstår att om man inte har gjort något fel så ökar misstanken om man inte kan uttala sig om en fråga utan en vettig anledning.

Ts var inte brottsmisstänkt, inte heller stämde hans signalement in på någon som var efterlyst! Vad är det för misstankar du pratar om? Ja inte är det brottsutredningar i alla fall, för polisen ställde lite nyfikna frågor, sen stack dom!
Citat:
Att stanna en bil för att kontrollera ett körkort är en arbetsuppgift och där med kan man göra en registerslagning i tex brottsregistret.

Att polisen stannar fordonsförare efter vägarna och kollar körkort och nykterhet är en arbetsuppgift dom har, men för att utföra den uppgiften så finns det inte något behov att kolla i Belastningsregistret, eller med andra ord; vad har polisen för användning av Belastningsregistret när dom kollar körkort och nykterhet?

Citat:
Nej poliser får inte söka på sig själva, men det är ju något helt annat än i detta fall.
Du missade poängen, vem polismannen kollade var irrelevant, vad som var den straffbelagde handlingen var att han granskade Belastningsregistret utan att dom uppgifterna behövdes i något jobb han utförde!

Citat:

Jättebra att brinna för något, men då är det ju också bra att veta vad man snackar om…

Det stämmer bra det!
Vad jag menar med skyldig att svara på frågor är att det blir konsekvenser om man inte gör det!
Det vill säga TS var inte misstänkt för brott, inte heller stämde hans signalement in på någon som var efterlyst, Så TS hade kunnat gått därifrån utan att polisen kan göra något åt saken! Men var han skäligen misstänkt för brott eller hans signalement stämde in på någon som var efterlyst och inte svarade, utan går därifrån bara, då kommer polisen efter honom, det är det som är skillnaden!
I vilken Författning står den bestämmelsen att ”Trafikpolisen” får passa på och kolla belastningsregistret, när dom kollar körkort och nykterhet, trots att dom inte behöver tillgång till belastningsregistret, för att kolla körkort och nykterhet i Trafiken?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-03-26 kl. 22:41.
Citera
2022-03-27, 00:39
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Det är helt enkelt så att dessa personer inte var poliser...

Två personer i mjukisbyxor och hoodies !!!

Polislegitimation går säkert att köpa från någon suspekt rysk hemsida och ser antagligen äkta ut (PS - hur många vet hur ett polisleg ser ut ?)

Du skulle tagit regnumret och kollat upp dem.

Hur vanliga kläder som helst.

Jag råkade ut för detta en gång varpå en av dom mopsade upp sig för mig.

Han börja o trakassera mig och frågade vaz ja jobbade med.

Jag lutade mig mot han han o titta han i ögonen och sade "Det är så hemligt så får du reda på det placeras du i isoleringscell resten av ditt liv"

Fel kille o spänna upp sig mot likzom

Han jobbar säkert som bögstrippa nu o knarkar....

Han var var helt skakis och hans kollega avslutade kontrollen

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in