2022-03-25, 15:53
Medlem
Min morfars far byggde upp en gård i början av 1900-talet och alla fastigheterna har sedan dess varit i släkten, nu är det min mor som äger dem.

Någon gång kommer jag som ensam arvinge ärva allt detta och om jag skulle besluta mig för att sälja något av husen, hur beskattas det då/hur beräknas vinsten? Situationen kan ju inte vara helt unik, men jag har inte lyckats hitta något via Google. Tvivlar på att det finns så mycket kvitton och annat kvar från över 100 år tillbaka.

Det är ju förhoppningsvis inget som är aktuellt de närmsta 20 åren eller så, men tanken har slagit mig om hur det egentligen funkar.
Citera
2022-03-25, 16:08
Medlem
Jag hittade denna länk när jag letade efter info inför försäljningen av mina föräldrars hus.
Citera
2022-03-25, 16:34
Medlem
Det är ganska enkelt. Han köpte tomten för tex 1 Såldes 100 år senare för 100. Du har gjort en reavinstskatten skatt på 99. Av dessa 99 ska 22/30 betalas skatt på.

Du kan flytta över en del av vinsten hos uppskov till nya huset du köper.

Finns det inget köpesumma går det på taxeringsvärde eller någon tabell med årtal.

Man brukar få göra avdrag för förbättringar man gjort på huset. Men detta är en viss tid tillbaka i tiden. Och ifall din farfar la ner 200kr på badrum för 50 år sedan gör det ingen större skillnad i reavinstskatten. Eget arbete räkmad inte in.

Dessa förbättringar räknar inte med själva delen man gjort förbättringar på. Men allt kostade mindre förr och .

Jag är i samma situation som dig. Ärvt av farfar. Han köpte 1975 för 400k. Idag är hus värt 6 miljoner.

Då är min reavinstskatten jag skall betala 22/30 på 6 miljoner minus 400 000. Ca 1 miljoner.

Kommer aldrig att köpa något billigare i framtiden så därför kan jag flytta fram fram reavinst skatten på nästa fastighet
Citera
2022-03-25, 16:57
Medlem
Hittade en kalkylator som hjälper till att räkna ut reavinstskatt på ett hus eller BR.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/d...adsforsaljning

Gällande uppskov och skatt på beloppet.
https://www.skatteverket.se/privat/f...2.html#!/start
Citera
2022-03-25, 17:03
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumeluns
Hittade en kalkylator som hjälper till att räkna ut reavinstskatt på ett hus eller BR.
https://www.ekonomifokus.se/bostad/d...adsforsaljning

Gällande uppskov och skatt på beloppet.
https://www.skatteverket.se/privat/f...2.html#!/start

Man får alltid ta 150% av taxeringsvärdet 1952 som anskaffningsbelopp, ifall huset ägts sedan före 1952 utan att säljas någon gång.

Jag är väl medveten om att detta är ett väldigt lågt belopp i dagens penningvärde, men alltid något.

https://lawline.se/answers/skatt-for...opt-innan-1952

LL
Citera
2022-03-25, 17:05
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Gepetto
Det är ganska enkelt. Han köpte tomten för tex 1 Såldes 100 år senare för 100. Du har gjort en reavinstskatten skatt på 99. Av dessa 99 ska 22/30 betalas skatt på.

Finns det inget köpesumma går det på taxeringsvärde eller någon tabell med årtal.

Man brukar få göra avdrag för förbättringar man gjort på huset. Men detta är en viss tid tillbaka i tiden. Och ifall din farfar la ner 200kr på badrum för 50 år sedan gör det ingen större skillnad i reavinstskatten. Eget arbete räkmad inte in.

Dessa förbättringar räknar inte med själva delen man gjort förbättringar på. Men allt kostade mindre förr och .

Jag är i samma situation som dig. Ärvt av farfar. Han köpte 1975 för 400k. Idag är hus värt 6 miljoner.

Då är min reavinstskatten jag skall betala 22/30 på 6 miljoner minus 400 000. Ca 1 miljoner.

Kommer aldrig att köpa något billigare i framtiden så därför kan jag flytta fram fram reavinst skatten på nästa fastighet

Numer är det förbättringar gjorda de senaste fem åren som får dras av. Farfars badrumstenovering för 200kr faller tyvärr för åldersstrecket.

LL
Citera
2022-03-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Numer är det förbättringar gjorda de senaste fem åren som får dras av. Farfars badrumstenovering för 200kr faller tyvärr för åldersstrecket.

LL
Skiljer det inte på standard höjande renoveringar och förbättringar?

Tex byggt ett uterum höjer standard

Medan byta tak är något som måste göras och kan bara räknas med i 5 år. Detsamma som måla eller byta tapeter
Citera
2022-03-25, 17:33
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Skiljer det inte på standard höjande renoveringar och förbättringar?

Tex byggt ett uterum höjer standard

Medan byta tak är något som måste göras och kan bara räknas med i 5 år. Detsamma som måla eller byta tapeter

Jo så vll jag minnas att det är, har man byggt till så är det beloppet kvar.

LL
Citera
2022-03-25, 17:34
Medlem
Citat:

Du kan väl inte få uppskov på vinst på näringsfastighet? Som dessutom beskattas med 27% skatt, inte 22%.
Citera
2022-03-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du kan väl inte få uppskov på vinst på näringsfastighet? Som dessutom beskattas med 27% skatt, inte 22%.
Vi vet ju inte ifall det är en näringsfastighet eller ifall det kommer att säljas på de sättet. Möjligt att bitar styckas av och bitar hålls kvar

Summa summarum finns det antagligen andra fördelar som väger upp mot att man inte skulle kunna använda uppskov och att det är lite hårdare beskatta.

Inte insatt.
Citera
2022-03-25, 20:08
Medlem
Citat:
Vi vet ju inte ifall det är en näringsfastighet eller ifall det kommer att säljas på de sättet. Möjligt att bitar styckas av och bitar hålls kvar

Summa summarum finns det antagligen andra fördelar som väger upp mot att man inte skulle kunna använda uppskov och att det är lite hårdare beskatta.

Inte insatt.

Eftersom det är en gård enligt TS så bör man iallafall betänka att det kan vara en näringsfastighet innan man ger sig in i antaganden om uppskov och skattesatser.
Citera
2022-03-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBean96
Min morfars far byggde upp en gård i början av 1900-talet och alla fastigheterna har sedan dess varit i släkten, nu är det min mor som äger dem.

Någon gång kommer jag som ensam arvinge ärva allt detta och om jag skulle besluta mig för att sälja något av husen, hur beskattas det då/hur beräknas vinsten? Situationen kan ju inte vara helt unik, men jag har inte lyckats hitta något via Google. Tvivlar på att det finns så mycket kvitton och annat kvar från över 100 år tillbaka.

Det är ju förhoppningsvis inget som är aktuellt de närmsta 20 åren eller så, men tanken har slagit mig om hur det egentligen funkar.

Det är rätt sjukt - Jag frågade en gång på skatteverket.
Det var när jag skulle sälja ett hus som frågan kom upp. Ett hus som jag byggt själv. Och det fanns väldigt lite dokumenterat.
Då hävdade skatteverket att man skulle dra ifrån omkostnaderna från försäljningspriset. Ring och fråga - de är hyggliga och svarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in