• 1
  • 2
2022-03-25, 13:55
Medlem
NeoVains avatar
Efter att den fre detta Rysslandsambassadren Sven Hirdman talat i SwebbTV om konflikten mellan Ukraina och Ryssland, s knde Lars Bern att han fick lov att kommentera detta. Han brjar med att sga att han i stort hller med Sven Hirdman, men eftersom tv gamla gubbar omjligt kan hlla med varandra om allt s har han ngra saker att ppeka och som han tyckte Sven Hirdman utelmnade eller rentutav hade fel om. Detta genererade en episod p SwebbTV som du kan se hr. https://swebbtv.se/w/weHjUjhxVB2xwsmtjPE6YV

Han menar att alla ekonomer nervrderar Rysslands vrde och ekonomi p grund av att man inte tnker p naturresurserna som finns i landet. Man vervrderar istllet pengar och ekonomi, som mest r luft som r baserat p frtroende och papper eller siffror i en dator, och sdant kan frsvinna vldigt fort, medans Rysslands resurser har ett realvrde som man sllan rknar in. Inga sanktioner kommer drfr fungera, fr Ryssland klarar sig sjlva om de skulle behva.

Det huvudsakliga han talar om tycker jag r det att dessa sanktioner r drfr fullstndigt vansinniga, enligt Lars Bern. Detta p grund av att vi knuffar in Ryssland, med sina enorma naturresurser(klart strsta p jorden av alla lnder alla kategorier) rakt in i famnen p Kina, och att Kina lskar detta. Detta kommer gra att Kina blir den nya supermakten p jorden och att detta r oundvikligt. Detta kanske redan var oundvikligt, men att det kommer g mycket snabbare nu.

Lars menar ven att Ryssland hellre hade tillhrt Europa, fr att deras folk skt sig hit lnge, p grund av att de inte har s mycket gemensamt med Kineserna egentligen. Vra kulturer r bda byggda p kristna vrderingar, och strre delen av Rysslands befolkning bor i Europa. Han menar att vi borde fort ska terupprtta goda relationer med Ryssland, innan det r fr sent.

Han menar ven att vi inte kan lita p USA lngre fr att USA r sjlva i upplsning och drfr agerar desperat.

Den som vill ta upp ngot annat de talar om som de inte hller med varandra om fr grna ppeka vilken sida denne fredrar.

Vilken gubbe har rtt? Gillar du Sven Hirdmans analys bttre, eller Lars Berns och varfr?
Senast redigerad av NeoVain 2022-03-25 kl. 13:57.
Citera
2022-03-25, 14:05
Medlem
BekraftadNegers avatar
Mnniskor som Lars Bern som r experter p exakt allt br tas med ngra kilo salt.

Sga att USA r i upplsning i ett sammanhang dr Ryssland diskuteras. Naturresurserna bestr och kommer fylla Putins och krigsmaktens fickor men folket kommer ha det kmpigt decennier framver.
Citera
2022-03-25, 14:17
Medlem
Lars Bern r intressant och har alltid sina "egna" sikter oavsett vad som r gngse konsensus, vilket r vldigt skoj tycker jag. Narrativdrivet trams och "sjlvuppfyllande" "profetior" r ju inte lika spnnande egentligen, fast jag skulle frmoda att det alltid blir en blandning ngonstans nd, dr man p ngot vis mer eller mindre medvetet cherrypickar och vljer att kanske bortse frn data som inte riktigt "passar in" med det frinspelade. tminstone alltsomoftast blir det s, det r nog svrt att helt komma ifrn. Ingen aning om vem som har rtt men Lars Bern r en frisk flktig gammal gubbe med gedigen meritlista och ett friskt psyke, s mycket kan man iaf sga rent generellt, har inte kollat p inslagen i frga
(han har varit rtt spot on i klimatfrgan iaf imo, och ang covid och annat hlsorelaterat tycker jag ocks utifrn min lilla spot att han verkar vara bde seris och kunskapsfokuserad i frsta hand, samt en sympatisk mnniska... det gillar jag )
Senast redigerad av Beach2021-TOPPform 2022-03-25 kl. 14:48.
Citera
2022-03-25, 14:21
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Vilken gubbe har rtt? Gillar du Sven Hirdmans analys bttre, eller Lars Berns och varfr?
Jag jmfr inte lars bern med ngon verhuvudtaget.
Det bsta man kan gra r att ignorera honom totalt.
Frskrcklig mnniska.
Likadant med sweb-tv, deras utbud och gare.
Rent av frskrckligt.
-----------------------------------------------------------------
Hirdman har vl en point d en jttemarknad frsvinner fr Ryssland vilket r av ondo fr dem om n inte att just denna tgrd blir en katastrof ensam. Men det kommer att knnas tillsammans med andra tgrder nr naturresurser kps av andra leverantrer/lnder, det r ju sjlvklart.
Citera
2022-03-25, 14:52
Medlem
Medicate mes avatar
Problemet fr mig r att det r svrt fr mig att ta honom p allvar. Det r mjligt att han har en pong men jag tror inte att vi ska underskatta befolkningen i Ryssland, nu vet inte alla att det r krig, mnga som inte tror p det men det kommer frhoppningsvis att frndras med tiden.
Den s kallade Dr Bern tycker jag ska hlla sig till sin kamp mot alla ddliga froljor han pratar om.
Citera
2022-03-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Jag jmfr inte lars bern med ngon verhuvudtaget.
Det bsta man kan gra r att ignorera honom totalt.
Frskrcklig mnniska.
Likadant med sweb-tv, deras utbud och gare.
Rent av frskrckligt.
-----------------------------------------------------------------
Hirdman har vl en point d en jttemarknad frsvinner fr Ryssland vilket r av ondo fr dem om n inte att just denna tgrd blir en katastrof ensam. Men det kommer att knnas tillsammans med andra tgrder nr naturresurser kps av andra leverantrer/lnder, det r ju sjlvklart.
Orkar inte lyssna p lnken (gr inte in p oknda lnkar) men tyckte att hirdman gav en ganska sund och nyanserad bild av vad som hnder i sndagsntervju.
Citera
2022-03-25, 15:00
Medlem
negrofobens avatar
Lars Bern r ju en knd foliehatt och antivaxxer. Jag r inte frvnad ver att han nu kommer ut som Putinrunkare. Ingen jag tar p allvar.
Hirdman r klart mer trovrdig i frgan.
Citera
2022-03-25, 16:18
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Jag vill bara pminna alla om att Swebbtv r Putinmedia.
Citera
2022-03-25, 17:10
Medlem
JustTheFactss avatar
Jag tycker att de bda har ponger, men fredrar nog Lars Berns analys av dr de skiljs t.
Citera
2022-03-25, 18:17
Medlem
Tuors avatar
Lars Bern har rtt som vanligt.
Citera
2022-03-25, 18:24
Medlem
Alla kommer t google..
"Ten Commandments of Propaganda" Arthur Ponsonby

Dom serisare historiska beskrivningarna brukar i efterhand visa
att hlften var fel och andra hlften var rtt.

Ingen av oss har ngon kristallkula.
Citera
2022-03-25, 18:34
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Lars Bern r ju en knd foliehatt och antivaxxer. Jag r inte frvnad ver att han nu kommer ut som Putinrunkare. Ingen jag tar p allvar.
Hirdman r klart mer trovrdig i frgan.

Som vanligt har ni NPC-globalister inga vettiga motargument. "Foliehatt", "antivaxxare" Det r verkligen sorgligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in