2022-04-08, 08:55
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tycker att det är dumt. Man ska inte behöva vara ägare till smartphone för att kunna köpa bussbiljett. Det borde finnas lag som tvingar företag att acceptera vanlig betalning.

Tänk bara på turister som kommer till Stockholm.

Turisterna har smartphones allihop, och betalkort allesammans. Så är det.

Jag skulle gärna turista utomlands men jag vet inte hur jag köper flygbiljetter för kontanter och utan att uppge mitt namn så jag blir kvar i Sverige.

LL

LL
Citera
2022-04-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fungerar det fortfarande? Fick ett mejl för länge sedan att jag skulle byta ut det mot något jag inte minns. Men jag bor i Skåne och har inte varit i Stockholm på ett flertal år. Har dock ett blå SL-kort med pengar på.

Besöker Stockholm någon gång om året. Uppfattade vid senaste besöket nyligen i mars att de blå Accesskorten är på väg att fasas ut. Beställde grönt kort via SL:s hemsida. Frågade om beloppet från det blå kortet kunde föras över till det gröna. "Du kommer inte att kunna ladda på en summa pengar att åka för (som reskassan). Man köper enkelbiljetter till det gröna kortet." Ev. pengar på blått Accesskort kan föras in på mitt konto. Hur?
Citera
2022-04-08, 09:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Trodde det var ett tidigt aprilskämt men snart så tar SL bort möjligheten att köpa sin biljett om man inte äger en smartmobil med deras app. Hur blir det med alla äldre som inte ens äger en smart mobil? Använder själv ännu det blå kortet och tycker det fungerar bra så varför måste dom krångla till allting utan tanke på dom som inte hänger med i teknikutvecklingen?
https://www.mitti.se/nyheter/sl-stan...139WhxBZfjoBg/
Jag tror inte de är tillåtna att göra så*. En smartphone kostar 4-5000, ska SL köpa en sån åt folk som inte har?

" t ex Waxholmsbåtarna som går i skärgården och tillåter SL-kort vinterhalväret. Bofasta på öar får köpa rabatterat SL-kort så de kan lämna öarna för läkarbesök mm.

*vet ej om detsamma gäller på SL för t ex Lidingö, där man inte kommer av ön utan buss eller bil eller tåg

Det kommer kanske om fem år? Och man börjar närma sig det idag?
Citera
2022-04-08, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Dom pengarna du hade på kortet försvinner efter ett år.

Jaha, efter ett år - ingen nämnde det för mig nu i mars vid med senaste besök i huvudstaden. (Mycket pengar har försvunnit för mig genom åren; tidigare var de remsorna som blivit inaktuella vid stockholmsbesök).
Citera
2022-04-08, 09:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Ngn som vet om de kommer behålla access - systemet där man fyller på korten med pengar värda x antal resor?

Skillnad mellan access o betalkort:

Enkel resa 45 resp 75 kr
Citera
2022-04-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om jag fattat det rätt skall det gå att ladda enkelresor på det gröna kortet från maj.

Och då kan man ladda det i SL:s resecenter eller i Pressbyrån. Så jag "gissar" att det även från då går att resa anonymt, för de kan väl knappast tvångsregistrera vem som betalar för just detta särskilda kort du laddar?

Men som vanligt när reklamen säger att något nytt "förenklar" menar de uteslutande att det förenklar för övervakningen. Så fort jag numera hör ordet "förenklar" drar jag min revolver...

Meanwhile kan man tokladda Accesskortet upp till 1500:-, så lär det räcka tills det tas bort helt 2021.

2021?
Citera
2022-04-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
100% av spärrkioskerna är öppna de tider som trafiken går (tunnelbanan). Där kan man även betala kontant om man vill.

Vid resa Stockholm Central till Uppsala sist var SJ-tåget inställt. Fick besked att jag kunde ta pendeltåg och betala i spärren, med SL/UL-kort. Sprang till det spår där SL/Movina/Mälartåg? skulle finnas (spår 13?). Inte fanns det någon spärrkiosk där!
Citera
2022-04-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Västlänska turister har kort. Tro turisterna skiter i betal systemet i landet. Man kan köpa 72 Dagars biljett på pressbyrån, dom tar kontanter.

Brukar turister stanna 72 dagar...
Citera
2022-04-08, 09:24
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Gör som förr, köper i spärren!?
Jag hoppas att denna möjlighet kommer att finnas kvar i framtiden också.

Jag tänker på våra turister. Man ska väl inte behöva ladda ner en app om msn exempelvis ska resa runt med SL under 1-2 dygn?
Citera
2022-04-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vid resa Stockholm Central till Uppsala sist var SJ-tåget inställt. Fick besked att jag kunde ta pendeltåg och betala i spärren, med SL/UL-kort. Sprang till det spår där SL/Movina/Mälartåg? skulle finnas (spår 13?). Inte fanns det någon spärrkiosk där!

Varför blandar du in Mälartåg mfl med pendeltågen.

Pendeltågen går ej från spår 13.
Citera
2022-04-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Spärkiosken?

Förstår du bättre om jag skriver "servicedisken"?

Den bemannade disk du passerar när du går igenom spärrlinjen i pendeltåg eller tunnelbanenätet.
Citera
2022-04-08, 10:51
Medlem
rtyuios avatar
Ja. Ännu en del av New World Order. Du ska vara beroende av din mobiltelefon så staten har full koll på vart du är och hur du rör dig och kan när helst de passar de låsa ute dig från samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in