2022-03-24, 14:56
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Snart har du inte tillgång till samhället om du inte är vaccinerad, har rökt hash eller röstar fel.
Citera
2022-03-24, 14:58
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Trodde det var ett tidigt aprilskämt men snart så tar SL bort möjligheten att köpa sin biljett om man inte äger en smartmobil med deras app. Hur blir det med alla äldre som inte ens äger en smart mobil? Använder själv ännu det blå kortet och tycker det fungerar bra så varför måste dom krångla till allting utan tanke på dom som inte hänger med i teknikutvecklingen?
https://www.mitti.se/nyheter/sl-stan...139WhxBZfjoBg/

Det är bra sossarna hatar fattiga och dumma människor. Äldre är ofta dumma och därför ska de bestraffas.
Citera
2022-03-24, 15:59
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Vad har du för bil, och hur lång körväg till jobbet, om du räknar att det blir billigare att ta bilen?

Vad kostar trängselskatten i sthlm i rusningstrafik nu igen, 35 kr? Kostar bensin, och övriga kostnader, samt värdeminskning dig verkligen bara 3 kr?

Ser fram emot din beräkning.

Börjar man jobba innan rusningstid så är det andra tider...mellan 15/30 kr. Det ger en kostnad på bilen på 8 till 23 kr resa. Hybrid så drar lite soppa
Citera
2022-03-24, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Har det ens funnits biljettautomater senaste 10 åren?

Tycker det är ett mycket mer välfungerande system i många sydeuropeiska länder.
Biljetten kostar 1.5€ (15 kr) enkel resa, finns maskiner vid tunnelbaneingången osv. där du kan betala med cash eller kort smidigt och därefter gå igenom.

Bättre än att betala 45 kr med en keff app på sin mobil.

Har själv inga problem med själva tekniken, men priset är helt efterblivet och jag förstår faktiskt inte varför det skulle gynna någon att helt ta bort automaterna då de flesta turister som kommer till Sverige förmodligen inte pallar ladda ner en massa jävla appar och lägga in sina kortuppgifter m.m så fort de ska göra någonting i landet.

Detta. Ibland är det som att man helt glömt bort turisterna. I Göteborg är det i princip antingen betala i automaten på bussarna/spårvagnarna eller köpa ett periodkort som kostar en hundring eller något i pant bara för kortet. Lagom kul för den turist som ska vara i Göteborg några dagar.
Citera
2022-03-24, 18:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoeksugga
Det samt att registrera dig vid varje givet tillfälle. Eller är det "gröna kortet" anonymt som dagens "Access"?

Om jag fattat det rätt skall det gå att ladda enkelresor på det gröna kortet från maj.

Och då kan man ladda det i SL:s resecenter eller i Pressbyrån. Så jag "gissar" att det även från då går att resa anonymt, för de kan väl knappast tvångsregistrera vem som betalar för just detta särskilda kort du laddar?

Men som vanligt när reklamen säger att något nytt "förenklar" menar de uteslutande att det förenklar för övervakningen. Så fort jag numera hör ordet "förenklar" drar jag min revolver...

Meanwhile kan man tokladda Accesskortet upp till 1500:-, så lär det räcka tills det tas bort helt 2021.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-03-24 kl. 18:07.
Citera
2022-03-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är två olika läsare, gäller att välja rätt, dom gamla korten finns det problemet

Faktikskt inte, de gröna korten blippas i den gröna rutan. Samma med mobilen och bankkortet. Så den du citerade har rätt. Det kan dubbelblippas om du har ett bankkort i närheten. SL själva har sagt att man ska ha det gröna kortet åtskiljt.
Citera
2022-03-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
För de finns ju överallt och är alltid öppna!

100% av spärrkioskerna är öppna de tider som trafiken går (tunnelbanan). Där kan man även betala kontant om man vill.
Citera
2022-03-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fungerar det fortfarande? Fick ett mejl för länge sedan att jag skulle byta ut det mot något jag inte minns. Men jag bor i Skåne och har inte varit i Stockholm på ett flertal år. Har dock ett blå SL-kort med pengar på.

Det blå kortet fungerar parrallelt åtminstone 2022 ut, troligen längre. Det gröna kortet är inte ens sjösatt 100%. Det ska ske 10 maj, troligen senare
Citera
2022-03-24, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Faktikskt inte, de gröna korten blippas i den gröna rutan. Samma med mobilen och bankkortet. Så den du citerade har rätt. Det kan dubbelblippas om du har ett bankkort i närheten. SL själva har sagt att man ska ha det gröna kortet åtskiljt.

Aha, trodde betalkortet gick på "gamla" läsaren å blippas, mobil och gröna inom den med grön ram som är en QR-läsare men tydligen blipp också då
Citera
2022-03-24, 18:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det med qr-koden på gröna kortet är förstås ett problem om man absolut vill hålla telefonen utanför. Men man får väl klistra en pappersremsa på kortet och dra ett streck för varje resa för att hålla koll på saldot av enkelresor kvar.

Dra ett streck med blyerts, så att man kan sudda sen.

De kallar det teknikutveckling, men den kräver blyerts och suddegummi... Och anledningen är att utvecklingen i grunden inte är teknisk utan politisk.

Jag förutsätter förstås att automaten varnar när det är få resor kvar på kortet, som med reskassan på Access.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-03-24 kl. 18:31.
Citera
2022-03-24, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fråga inte mig, det är inte min stad. Besöker den endast vid nödfall.
Kristianstad är förresten Region Skåne:s residensstad.

Aha, tack för den lektionen, man lär sig något nytt varje dag

Nu skiter vi i OffT och hejar på hela Sverige mot tjeckien
Citera
2022-03-24, 19:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Exakt, TS verkar bara ha läst rubriken och valt att vara arg idag.
Det finns ju precis som du säger möjlighet att betala med sitt eget betalkort eller det gröna kortet som man ska kunna både köpa och ladda på i spärren.
Det som är problematiskt med detta är t ex att man måste vara vid en bemannad spärr eller kiosk för att ladda kortet. Jag bor vid en obemannad station och laddar mitt månadskort där emellanåt då jag varit hemma och kortet gått ut. Att man ska lösa enkelbiljett med sitt betalkort anser jag personligen är en styggelse. Finns inget kvitto att få vad jag förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in