2022-03-24, 13:29
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vad jag förstått så använder du qr-kod på gröna kortet så det "blippas" inte

Men är ditt betalkort innom räckhåll blippas.
Citera
2022-03-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men är ditt betalkort innom räckhåll blippas.

Det är två olika läsare, gäller att välja rätt, dom gamla korten finns det problemet
Senast redigerad av tjanska 2022-03-24 kl. 13:35.
Citera
2022-03-24, 13:31
Medlem
Jon.Holmss avatar
Vadå måste? Det går ju utmärkt att blippa med betalkortet.
Citera
2022-03-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför skulle inte äldre ha en smartphone?

Finns väldigt många som inte vil använda en extremt strålande smartphone som skapar cancer,depressioner och sömnproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Fast om man inte har en smartphone så kan man ju använda det gröna kortet eller sitt betalkort.

betalkort vill de flesta turister helst inte använda.
8 av10 köp görs med kontanter i europa. Vi skrämmer iväg turister och jobb i onödan.
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Fy fan.
Det är precis som när dom tvingade oss att börja använda pengar.

Tacka vet jag tiden när jag var ung.
Då betalade man bussresan med en kyckling och fortkörningsböter med sex

Tror du snackar skit.
Det var extremt billigt att åka lokalbuss och tunnelbana i tillex stockholm på runt 90-talet och innan.
släng 5kronor på disken på bussen på 90-talet och du får åka i 60minuter.(ibland 75-90minuter)

kyckling kostade runt 50kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Äldre får anpassa sig inte tvärtom. Det finns alltid någon som kan hjälpa också. Någon kan ladda åt de äldre om de inte själva har en smartphone.

Är du sjuk i huvudet?
många även yngre som inte vill använda smartphone som skapar cancer,depressioner och sömnproblem som vi får betala med högre skatter så en liten skara elitister blir ännu rikare.

Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Det är så himla smidigt att resa i Stockholm som boende eller turist.
Bara att blippa sitt betalkort i spärren och sen får man åka i 75min.
.

sl jobbar åt bank och finansvärlden istälet för folket(ungefär som multinationella skräpkedjor som subway,vapiano och andra dårar som gör allt för att ta bort kontantbetalning på bekostnad av folket).
Därför man skickar kortköps avgifter till amerikanska företag istället för att tänka på folk och arbetstillfällen i sverige.
Det ska vara kontantbetalning i automaterna som i alla andra länder i europa.

Enkelt
stoppa in några euromynt eller sedel i automaten och ut kommer en biljett på 60 till 90 minuter beroende på stad och land.
Citera
2022-03-24, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Finns väldigt många som inte vil använda en extremt strålande smartphone som skapar cancer,depressioner och sömnproblem.
Då kanske man även ska avstå från att åka spårvagn och tunnelbana.

Idioter.
Citera
2022-03-24, 14:21
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Det TS säger stämmer inte riktigt att "alla måste ha en smart mobil!"
De som inte har en smartphone kan gå till Pressbyrån t.ex.

"Trots att biljettautomaterna försvinner kommer den som inte kan köpa sin resa i en smartphone fortfarande att kunna köpa biljett i samband med sin resa hos ombud som exempelvis Pressbyrån eller 7-Eleven samt i spärrkiosker." Saxat från DN.
För de finns ju överallt och är alltid öppna!
Citera
2022-03-24, 14:24
Medlem
cerns avatar
Allt handlar om att man vill ta bort kontanthanteringen i samhället så bankerna kan äga dina pengar.
Citera
2022-03-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Trodde det var ett tidigt aprilskämt men snart så tar SL bort möjligheten att köpa sin biljett om man inte äger en smartmobil med deras app. Hur blir det med alla äldre som inte ens äger en smart mobil? Använder själv ännu det blå kortet och tycker det fungerar bra så varför måste dom krångla till allting utan tanke på dom som inte hänger med i teknikutvecklingen?
https://www.mitti.se/nyheter/sl-stan...139WhxBZfjoBg/
Fungerar det fortfarande? Fick ett mejl för länge sedan att jag skulle byta ut det mot något jag inte minns. Men jag bor i Skåne och har inte varit i Stockholm på ett flertal år. Har dock ett blå SL-kort med pengar på.
Citera
2022-03-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Sl är horribelt dåligt för kunden. Men ts är arg över fel saker. Var sur över att de gröna korten inte fungerar optimalt, och om du har de bland dina vanliga kort kan det dras från ditt bankkort istället. Värdelöst jäkla system man tagit fram själv.

Sen är det sinnessjukt dyrt för en enkelbiljett enligt mig. 38kr för en enkelresa, tro fasiken på att folk väljer andra alternativ. Det är billigare att ta bilen till jobbet de gånger man måste åka. Och går snabbare. Argumenten till SLs fördel är nära på 0, utan de lever på sitt monopol.

Vad har du för bil, och hur lång körväg till jobbet, om du räknar att det blir billigare att ta bilen?

Vad kostar trängselskatten i sthlm i rusningstrafik nu igen, 35 kr? Kostar bensin, och övriga kostnader, samt värdeminskning dig verkligen bara 3 kr?

Ser fram emot din beräkning.
Citera
2022-03-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fungerar det fortfarande? Fick ett mejl för länge sedan att jag skulle byta ut det mot något jag inte minns. Men jag bor i Skåne och har inte varit i Stockholm på ett flertal år. Har dock ett blå SL-kort med pengar på.

Dom pengarna du hade på kortet försvinner efter ett år.
Citera
2022-03-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Dom pengarna du hade på kortet försvinner efter ett år.
Okej, då fick jag betala 120 kr, kort 20 kr och 100 kr resa, för en t/r-resa centralen-Södermalm då. Det är ju billigt med kollektivtrafik. Frågan är dock varför skåningar ska subventionera trafiken i huvudkommunen?
Citera
2022-03-24, 14:54
Medlem
Spoeksuggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Allt handlar om att man vill ta bort kontanthanteringen i samhället så bankerna kan äga dina pengar.
Det samt att registrera dig vid varje givet tillfälle. Eller är det "gröna kortet" anonymt som dagens "Access"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in