2022-03-24, 09:12
Medlem
Har det ens funnits biljettautomater senaste 10 åren?

Tycker det är ett mycket mer välfungerande system i många sydeuropeiska länder.
Biljetten kostar 1.5€ (15 kr) enkel resa, finns maskiner vid tunnelbaneingången osv. där du kan betala med cash eller kort smidigt och därefter gå igenom.

Bättre än att betala 45 kr med en keff app på sin mobil.

Har själv inga problem med själva tekniken, men priset är helt efterblivet och jag förstår faktiskt inte varför det skulle gynna någon att helt ta bort automaterna då de flesta turister som kommer till Sverige förmodligen inte pallar ladda ner en massa jävla appar och lägga in sina kortuppgifter m.m så fort de ska göra någonting i landet.
Citera
2022-03-24, 09:51
Medlem
yz44s avatar
TS kan nog vara lugn, de riktigt gamla och senila åker färdtjänst.
Citera
2022-03-24, 09:59
Medlem
Suecotes avatar
Jag kan inte öppna länken, så jag får ta TS på orden. Jag vadar igenom alla goddag yxskaft och "let them eat cake"-kommentarer.

Detta är inget unikt för Fjollträsk. Processen är igång på många ställen runtom i landet. Man ska tvingas använda en snordyr telefon för att klara av grundläggande samhällsfunktioner.

Det är inte bara äldre som kan ha svårt med den nya världsordningen. Även funktionsnedsatta och utländska besökare. Eller ensamstående småbarnsmammor som inte har råd att slänga tusenlappar på en liten leksak för att kunna åka och handla. Ni kanske också har hört att smartphones stjäls på löpande band av framför allt våra pensionsräddare?

Straffet för att inte lyda och åka på en app blir ett dyrare biljettpris.

Västtrafik frestar med billigare biljettalternativ i appen än man kan få på Västrafikkortet. När man skrotar Västtrafikkortet en dag går det bara att köpa månadskort i appen. Det enda man kan köpa ombord är enkel- eller dygnsbiljett. Har man inte heller bankkort (ja dessa stjäls också) får man sitta hemma.
Citera
2022-03-24, 10:07
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Trodde det var ett tidigt aprilskämt men snart så tar SL bort möjligheten att köpa sin biljett om man inte äger en smartmobil med deras app. Hur blir det med alla äldre som inte ens äger en smart mobil? Använder själv ännu det blå kortet och tycker det fungerar bra så varför måste dom krångla till allting utan tanke på dom som inte hänger med i teknikutvecklingen?
https://www.mitti.se/nyheter/sl-stan...139WhxBZfjoBg/

Ser inga problem med nyordningen. Det går bra att använda betalkortet.
Citera
2022-03-24, 11:14
Medlem
Flufffens avatar
Nu har jag aldrig åkt med SL men jag vet ju hur ofta kort- och myntbetalning i parkeringsautomaterna strular nu när man kan betala med mobilen via deras app. Självklart vill de få en att använda mobilen för det är ju sååå smidigt och samtidigt kan man kan passa på att sälja användardata till tredje part och tjäna sig en hacka den vägen också, smidigt!

Har bloatware blivit trendigt?
Citera
2022-03-24, 11:26
Medlem
Det är väl bara att handla biljett i spärkiosken. Där kan du tom betala kontant ifall du är emot kortbetalning.
Citera
2022-03-24, 11:33
Konstigt att alla unga teknikgurus med sina "smartphones" måste hålla på att strula i typ 2 minuter när de ska betala.

Att man nu kan betala med konto/betalkort är faktiskt ett lyft, vem kan misslyckas med det!
Senast redigerad av pe11e 2022-03-24 kl. 11:41. Anledning: Tillägg
Citera
2022-03-24, 11:37
Medlem
WatchItNows avatar
Motsatsen är väl världens största Metro, i New York, där jag som sent som för tre år sedan MÅSTE köpa små pappersbiljetter a $2.50 i automater som jag matade in i en annan automat. Fanns ingen som helst koppling där till datorvärlden, helst sjukt u-land när det gäller it, USA.

Min svärmor 80 år har ingen smartphone, men nog skulle jag kunna lära henne fixa biljetten. men sedan måste ju mobilen vara med i fickan, den måste vara laddad, den får inte tappas i marken. Jag kan se att hon skulle hata det och bli lite nervös.

Och det har faktiskt hänt att min mobil lagt av. Eller att internet varit nere. Hur åker man då? Men visst, jag kunde tappat biljetten också.
Citera
2022-03-24, 12:22
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Det är så himla smidigt att resa i Stockholm som boende eller turist.
Bara att blippa sitt betalkort i spärren och sen får man åka i 75min.

I Bangkok får fan först famla med en maskin där man väljer antal zoner man ska åka och hur många som ska resa. Sen får man en biljett som man stoppar i spärren. Om du lyckas åka för långt så kommer du inte ut pga biljetten inte fungerar i spärren på vägen ut och en vakt i uniform blir arg på dig och du får köpa en extra biljett.
Citera
2022-03-24, 13:20
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Sl är horribelt dåligt för kunden. Men ts är arg över fel saker. Var sur över att de gröna korten inte fungerar optimalt, och om du har de bland dina vanliga kort kan det dras från ditt bankkort istället. Värdelöst jäkla system man tagit fram själv.

Sen är det sinnessjukt dyrt för en enkelbiljett enligt mig. 38kr för en enkelresa, tro fasiken på att folk väljer andra alternativ. Det är billigare att ta bilen till jobbet de gånger man måste åka. Och går snabbare. Argumenten till SLs fördel är nära på 0, utan de lever på sitt monopol.
Citera
2022-03-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Sl är horribelt dåligt för kunden. Men ts är arg över fel saker. Var sur över att de gröna korten inte fungerar optimalt, och om du har de bland dina vanliga kort kan det dras från ditt bankkort istället. Värdelöst jäkla system man tagit fram själv.

Sen är det sinnessjukt dyrt för en enkelbiljett enligt mig. 38kr för en enkelresa, tro fasiken på att folk väljer andra alternativ. Det är billigare att ta bilen till jobbet de gånger man måste åka. Och går snabbare. Argumenten till SLs fördel är nära på 0, utan de lever på sitt monopol.

Vad jag förstått så använder du qr-kod på gröna kortet så det "blippas" inte
Citera
2022-03-24, 13:26
Medlem
dayweeds avatar
Det TS säger stämmer inte riktigt att "alla måste ha en smart mobil!"
De som inte har en smartphone kan gå till Pressbyrån t.ex.

"Trots att biljettautomaterna försvinner kommer den som inte kan köpa sin resa i en smartphone fortfarande att kunna köpa biljett i samband med sin resa hos ombud som exempelvis Pressbyrån eller 7-Eleven samt i spärrkiosker." Saxat från DN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in