• 1
  • 2
2022-03-24, 02:35
Medlem
pellevin11s avatar
Män som gillar våld och krig söker sig till krig där de blir dödade. När alla våldsamma män dött i krig då blir det mer icke-våldsamma män i genpoolen och det är därför vi rör mot en värld där krig blir mer och mer sällsynt.

De icke-våldsamma desertörerna är de som när de återvänder efter att kriget är slut kan bygga upp samhället som då blir mera icke-våldsamt.

Svensken har krigat sedan mycket långt tillbaka i tiden och alla våldsamma män har dött ut och därför har svensken blivit mer civiliserad, dock inte intelligentare ska tilläggas.

Därför ska man bara delta i krig i om man känner sig våldsam och därmed bör rensas bort ur genpoolen.

Kvinnor ska därför inte delta i krig då deras gener inte behöver rensas bort.

Genom att inte delta i krig då ökar förlusterna för ens egna landsmän som får kämpa hårdare och dö mera och mera dåliga krigs-gener rensas bort.

Så vad tror ni?

Frågeställning:

Rensar krig bort dåliga våldsamma män så vi blir mer civiliserade för varje krig?
Citera
2022-03-24, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pellevin11
Män som gillar våld och krig söker sig till krig där de blir dödade. När alla våldsamma män dött i krig då blir det mer icke-våldsamma män i genpoolen och det är därför vi rör mot en värld där krig blir mer och mer sällsynt.

De icke-våldsamma desertörerna är de som när de återvänder efter att kriget är slut kan bygga upp samhället som då blir mera icke-våldsamt.

Svensken har krigat sedan mycket långt tillbaka i tiden och alla våldsamma män har dött ut och därför har svensken blivit mer civiliserad, dock inte intelligentare ska tilläggas.

Därför ska man bara delta i krig i om man känner sig våldsam och därmed bör rensas bort ur genpoolen.

Genom att inte delta i krig då ökar förlusterna för ens egna landsmän som får kämpa hårdare och dö mera och mera dåliga krigs-gener rensas bort.

Så vad tror ni?

Frågeställning:

Rensar krig bort dåliga våldsamma män så vi blir mer civiliserade för varje krig?

Makten centraliseras ännu mer i varje krig, alla stridsdugliga individer marginaliseras och centralmakten kan flytta fram sina positioner ännu mer.
Citera
2022-03-24, 03:32
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Nej. Men man kan också mer filosofiskt/begreppsanalytiskt fråga sig vad våld och våldsamhet egentligen är, vad det betyder.
Gener, genetik är ett mer komplicerat område än vad dom flesta verkar förstå, och jag känner inte riktigt att jag orkar gå in på det.

Som jag läser tråden, är det underförstått, att "våld" och "aggression" per definition skulle vara något dåligt. Vilket så klart är helt felaktigt och vore att stympa och förminska vad det är att vara mänska.
Lite som att man till slut blir av med all aggression och våld, och att själva uttrycken är problemet.
Citera
2022-03-24, 04:14
Medlem
Gud-Runars avatar
Det rensar inte bort, istället normaliserar krig våld och verklig eller inbillad grov hämnd.

Det är inte utan orsak att de flesta morden i Sverige begås av de som inte har generationer av 2 svenskfödda föräldrar.
Ju fler år från krigsupplevelse desto mindre benägna till grovt våld blir vi.
Citera
2022-03-24, 05:56
Medlem
Citat:
Män som gillar våld och krig söker sig till krig där de blir dödade.
Jag ogillar våld men skulle gärna försvara vårt land. Har även arbetat en tid inom Försvarsmakten utomlands. Men som sagt, ogillar verkligen våld.
Citera
2022-03-24, 05:59
Medlem
Citat:

Citat:
Citat:

Så vad tror ni?

Frågeställning:

Evolutionen skulle aldrig göra så att det fanns en våldsam och en icke-våldsam sorts människor eftersom det finns både situationer där det är nödvändigt att bruka våld och situationer där det är nödvändigt att låta bli våld. Därför selekterar evolutionen för att samma personer kan bruka våld i vissa situationer och leva fredligt i andra situationer. Absolut inte för att vissa skulle bruka våld för våldets egen skull medan andra aldrig skulle bruka våld som du tror.

Citat:
Gener ärvs från både mamman och pappan, inte bara från pappan som din tes förutsätter.

Citat:
Krig har varit vanligt i stora delar av världen under mycket lång tid. Det som är ovanligt med Sverige är att landet har haft fred i mer än 200 år nu, inte att Sverige skulle ha krigat mer än andra länder.
Citera
2022-03-24, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyskaostindien
Det som är ovanligt med Sverige är att landet har haft fred i mer än 200 år nu, inte att Sverige skulle ha krigat mer än andra länder.
Hur kan du då förklara att jag och många med mig varit anställda inom Försvarsmakten och arbetat i exempelvis Afghanistan och Libanon?

Sverige har deltagit i krig, även om det varit i fredsbevarande form inom UN.
Citera
2022-03-24, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Hur kan du då förklara att jag och många med mig varit anställda inom Försvarsmakten och arbetat i exempelvis Afghanistan och Libanon?

Sverige har deltagit i krig, även om det varit i fredsbevarande form inom UN.
FN har funnits betydligt kortare tid än Sverige har haft fred.
Citera
2022-03-24, 06:08
Medlem
Citat:
FN har funnits betydligt kortare tid än Sverige har haft fred.
Det känner jag såklart till, har bland annat arbetat inom UN.

Jag skriver att Sverige varit i krig även om det varit i UN:s regim.
Citera
2022-03-24, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det känner jag såklart till, har bland annat arbetat inom UN.

Jag skriver att Sverige varit i krig även om det varit i UN:s regim.
Det har många andra länder också, men det är en begränsad omfattning jämfört med att landet deltar i krig. Det ändrar alltså inte på att andra länder har haft mer kopplingar till krig än Sverige i modern tid.
Citera
2022-03-24, 06:16
Medlem
Huzzahs avatar
Nej. Historien upprepar sig och det kommer den att fortsätta göra tills nån dumfan med narcissistiska problem och dåligt konsekvenstänk trycker på fel knapp eller vad det nu blir som blir dödsstöten. Tror inte det blir nu dock utan om många herrans år.

Vi människor är jättebäst på att förstöra planeten och på att förstöra varandra.
Så har det alltid varit å kommer alltid att vara. Sen finns det många som försöker göra gott och hjälpa de som är dummare och svagare än en själv men man måste inse att ”godheten” kommer inte att ”segra” och det finns inget lyckligt slut.
Man måste också inse att världen är full av negativ energi och människor som mår dåligt som låter det gå ut över andra i parti och minut och vara beredd på att freda sig från det på olika vis. Allt annat är bara naivt.
Citera
2022-03-24, 06:17
Medlem
Citat:
Det har många andra länder också, men det är en begränsad omfattning jämfört med att landet deltar i krig. Det ändrar alltså inte på att andra länder har haft mer kopplingar till krig än Sverige i modern tid.
Naturligtvis betyder inte Sveriges inblandning i konflikter att man varit i krig, men vi har varit delaktiga i krig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in