2022-03-25, 18:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Enligt youtubepresentationen jag såg verkar den ha en viss pansarbrytande förmåga, oklart hur mycket dock. Kanske inte tillnärmelsevis tillräckligt för att slå ut en T72, vad vet jag?

Jag tänker mig att aktuell projektil har bra verkan mot moderna pansarskyttefordon, exempelvis BMP 3 med tilläggspansar.

Jag vet inte om en spränggranat nödvändigtvis slår ut en dylik, och en pilprojektil kanske går rätt igenom, dödar några soldater i stridsrummet men förstör inte vagnen.

Det är ju i grunden en spränggranat med basantändning, så det begränsar hur mycket stål granaten kan slå igenom utan att slås sönder innan den antänds. Men BMP.er lär den fungera utmärkt mot. Och sannolikt även T-72/80/90 i sida, så länge träffen tar under bandhyllan och kanske även i bakre halvan av tornet.
Citera
2022-03-25, 19:55
Medlem
pandemonium71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Dom enda drönar jag vet att man använder jag är ju dom där Svalan eller vad dom heter och som mest är ett modellflygplan med kamera. Ukraina-kriget har ju visat hur effektiva stora mängder små spaningdrönare och men även mer offensiva drönare är så jag tycker också att det är konstigt eller för att int säga märkligt att vi inte har något motsvarande medeltung beväpnad drönare la Bayraktar.

Jag kan bara hålla med, dessutom med tanke på hur få vi är borde det vara ett synnerligen effektivt sätt att bedriva krig för Sveriges del. Vi får hoppas att regeringen tar sitt förnuft till fånga och lägger en del av sina investeringar där.

Jag kollade upp vilka drönare vi hade och kan bara hålla med, det verkar vara tre olika modeller som inte direkt sätter skräck i motståndaren. Vi har tydligen en del förstag som håller på med drönartillverkning i Sverige men inget som vårat försvar verkar ha ännu.
Citera
2022-03-25, 22:02
Medlem
Flygvapnet har varit "natokompatibelt" sedan 50 talet.
Citera
2022-03-25, 22:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Dom enda drönar jag vet att man använder jag är ju dom där Svalan eller vad dom heter och som mest är ett modellflygplan med kamera. Ukraina-kriget har ju visat hur effektiva stora mängder små spaningdrönare och men även mer offensiva drönare är så jag tycker också att det är konstigt eller för att int säga märkligt att vi inte har något motsvarande medeltung beväpnad drönare la Bayraktar.

Det kan man mycket väl ha. Problemet är (för Sveriges del) att räckvidden är ungefär 15 mil, vilket innebär att vapnen är oanvändbara innan fienden står på land i Sverige, om man nu inte tänker sig att den skall sättas in i Finland när ryssen står inom 5 mil från Torne Älv eller användas mot sjömål.
Citera
2022-03-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan man mycket väl ha. Problemet är (för Sveriges del) att räckvidden är ungefär 15 mil, vilket innebär att vapnen är oanvändbara innan fienden står på land i Sverige, om man nu inte tänker sig att den skall sättas in i Finland när ryssen står inom 5 mil från Torne Älv eller användas mot sjömål.

Är inte riktigt säker på vad du menar. Har Bayraktor bara en räckvidd på 15 mil eller (har inte kollat det)? USA skickar förvisso drönare över hela världen men vårt försvar är ju helt uppbyggt omkring att försvara och kriga på vårt eget territorium så jag kan inte se att det skulle vara någon fråga. Eller hur menar du?

PS! Från Gotland så är det inte så mycket mer än drygt 15-17 mil över till andra sidan Östersjön och från Norrtälje eller Värmdö så täcker man ju lite mer än halva Östersjön även om räckvidden bara skulle vara 15 mil.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2022-03-25 kl. 23:18.
Citera
2022-03-25, 23:15
Medlem
Citat:
Är inte riktigt säker på vad du menar. Har Bayraktor bara en räckvidd på 15 mil eller (har inte kollat det)? USA skickar förvisso drönare över hela världen men vårt försvar är ju helt uppbyggt omkring att försvara och kriga på vårt eget territorium så jag kan inte se att det skulle vara någon fråga. Eller hur menar du?
150–300 km er rekkevidden på første versjon, men det har kommet en oppgradert versjon TB2S som bruker SATCOM, og dermed rekkevidde kun begrenset av drivstoff.
Citera
2022-03-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
150–300 km er rekkevidden på første versjon, men det har kommet en oppgradert versjon TB2S som bruker SATCOM, og dermed rekkevidde kun begrenset av drivstoff.

Från Gotland över till Kaliningrad är det drygt 26-27 mil.
Citera
2022-03-25, 23:37
Medlem
Citat:
Från Gotland över till Kaliningrad är det drygt 26-27 mil.
Med tid i luften på nesten 30 timer skal det være enkelt for TB2S.
Citera
2022-03-26, 11:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

PS! Från Gotland så är det inte så mycket mer än drygt 15-17 mil över till andra sidan Östersjön och från Norrtälje eller Värmdö så täcker man ju lite mer än halva Östersjön även om räckvidden bara skulle vara 15 mil.

Nä. men det har jag. 15 mil, just nu.

Jag bedömer att det är helt meningslöst att skicka en mellanstor drönare med 150 kg nyttolast för att anfalla förband på andra sidan Östersjön. Om man tänker sig att utnyttja en kommunikationssatelit (SATCOM) i stället för krypterad radio fungerar det (kanske), annars måste drönaren hålla sig på 3 km höjd för att kunna kommunicera med sin "pilot". Sverige har inga sådana satelliter.

Sedan är det inte särskilt svårt att skjuta ner drönare som måste hålla sig på höjd och inte flyger snabbare än 220 km/t. Drönare ersätter inte missiler särskilt bra, för litet nyttolast, för låg hastighet och för lätta att skjuta ner.

Däremot kan de naturligtvis användas för spaning, men om de beväpnas för anfall på avstånd, mot en kompetent fiende blir de engångsartiklar med mycket osäker verkan. Haken är att de måste "se" (och "synas" för) sin styrenhet, en egenhet för radiovågor av den karaktär som behövs för sådana här vapen.Mot getherdar, knarklangare eller förband utan luftförsvar kan de naturligtvis göra nytta liksom om de brukas "Ukraina Style", på relativt nära håll och troligtvis för att ge måldata för konventionellt artilleri eller styrda missiler (mål-ning - för att vitsa litet).
Citera
2022-03-26, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nä. men det har jag. 15 mil, just nu.

Jag bedömer att det är helt meningslöst att skicka en mellanstor drönare med 150 kg nyttolast för att anfalla förband på andra sidan Östersjön. Om man tänker sig att utnyttja en kommunikationssatelit (SATCOM) i stället för krypterad radio fungerar det (kanske), annars måste drönaren hålla sig på 3 km höjd för att kunna kommunicera med sin "pilot". Sverige har inga sådana satelliter.

Sedan är det inte särskilt svårt att skjuta ner drönare som måste hålla sig på höjd och inte flyger snabbare än 220 km/t. Drönare ersätter inte missiler särskilt bra, för litet nyttolast, för låg hastighet och för lätta att skjuta ner.

Däremot kan de naturligtvis användas för spaning, men om de beväpnas för anfall på avstånd, mot en kompetent fiende blir de engångsartiklar med mycket osäker verkan. Haken är att de måste "se" (och "synas" för) sin styrenhet, en egenhet för radiovågor av den karaktär som behövs för sådana här vapen.Mot getherdar, knarklangare eller förband utan luftförsvar kan de naturligtvis göra nytta liksom om de brukas "Ukraina Style", på relativt nära håll och troligtvis för att ge måldata för konventionellt artilleri eller styrda missiler (mål-ning - för att vitsa litet).

Ja det var nog så jag också tänkte. Vi har ju dessutom en otroligt utvecklad signalspaning i och omkring Östersjön så tveksamt som sagt om det skulle tillföra något. Dock har ju medeltunga beväpnade drönare visat sig vara grymma defensiva vapen i Ukraina och borde således också ha det även i Sverige.
Citera
2022-03-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
..
Sedan anser jag att man även i vissa fall ska även köpa utländskt. Och inte bara låsa sig på svenskt.
Precis. Man ska inte heller låsa fast sig vid hur andra använder drönare. Tyskland tänkte och använde stridsvagnen på nytt sätt i wwII, tex
Citera
2022-03-26, 20:30
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Men vi tillverkar Ubåtar och Jasplan. Borde vi sluta med det och köpa in billigare plan och båtar?

Det kan bli en oändlig diskussion om detta så jag svarar kort.
Det är en viss skillnad att utveckla stridsvagnsammunition som ska fungera mot dom fordon som man skjuter på till skillnad mot ett flygpland som ska funegra tillsammans med landets geografi mm.
Senast redigerad av svengöran 2022-03-26 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in