2022-03-26, 20:44
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det kan bli en oändlig diskussion om detta så jag svarar kort.
Det är en viss skillnad att utveckla stridsvagnsammunition som ska fungera mot dom fordon som man skjuter på till skillnad mot ett flygpland som ska funegra tillsammans med landets geografi mm.

Du menar att inget av de 10 ledande flygmodeller som säljs klarar att flyga i ett avlångt land?
Citera
2022-03-26, 20:53
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Du menar att inget av de 10 ledande flygmodeller som säljs klarar att flyga i ett avlångt land?

Det klarar dom defintivt och säkerligen till och med bättre men frågan är inte så enkel som du vill få den att se ut.
Tycker jag att JAS är bra? Nej
Senast redigerad av svengöran 2022-03-26 kl. 21:00.
Citera
2022-03-26, 21:34
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Men hur många av dem har den kombination av egenskaper som vi efterfrågan, vad gäller förmåga att operera från vägbaser vintertid, låga driftkostnader, förmåga att verka mot både luft och sjömål m.m.?
Citera
2022-03-28, 18:56
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Men hur många av dem har den kombination av egenskaper som vi efterfrågan, vad gäller förmåga att operera från vägbaser vintertid, låga driftkostnader, förmåga att verka mot både luft och sjömål m.m.?

Jag vet inte, är ingen expert på flygplan. Men andra länder som Finland och Norge gjorde andra val. Jag antar att de är något mindre länder och att det bidragit. Skall bli intressant att se vad större länder som Kanada och Indien väljer.
Citera
2022-03-28, 19:04
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Jag vet inte, är ingen expert på flygplan. Men andra länder som Finland och Norge gjorde andra val. Jag antar att de är något mindre länder och att det bidragit. Skall bli intressant att se vad större länder som Kanada och Indien väljer.

Kanada verkar gå på F-35. I Indien så verkar flygvapnet föredra Gripen, men till syven och sist, så är det ett politiskt beslut.
Citera
2022-03-31, 22:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vad är det för lucka i stridsvagnarnas förmåga som är tänkt ska fyllas av denna nya projektil?

Jag gissar att det är strid i bebyggelse.
Citera
2022-03-31, 23:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vad är det för lucka i stridsvagnarnas förmåga som är tänkt ska fyllas av denna nya projektil?

Såvitt jag förstår har den här ammunitionen ungefär samma egenskaper som sjömålsgranater, dvs de tränger igenom skalet på byggnader och enklare befästningar för att sedan sprida ondska och elände på insidan.

Där pil går rakt igonom och spräng smäller på utsidan skulle denna typ fungera väl. Om den sedan har HESH-egenskaper mot enklare pansarfordon vet jag inte, men det kan säkert tänkas. Tydligen har man löst precisionsproblemet som annars ställer till det i släta kanonrör.
Citera
2022-03-31, 23:22
Medlem
Citat:

Ja strid i bebyggelse Och även som airbust mod mot infanteri som gömmer sig. Samt mot lättare bepansrade fordon. Att räckvidden kunde vara upp till 5 km visste jag inte. Kanske det delvis beror på även längden på kanonröret.
https://www.youtube.com/watch?v=R13QtP_KobU
Citera
2022-03-31, 23:33
Medlem
Citat:

I en stridsvagn är det extremt opraktiskt att ha många olika typer av ammunition till huvudkanonen. Pil (för att bekämpa andra tunga stridsvagnar) är givetvis en prioritet, men utöver det är denna typ av ammunition avsedd att täcka alla (eller de flesta) andra användningsområden. Det vill säga mot lätt bepansrade föremål, byggnader, helikoptrar i skuggan av trädtopparna och inte minst infanteri bakom krön och i skyttegravar eller i öppen terräng. Detta kräver en typ av ammunition med förmågan att bekämpa lättare pansar, slå hål i betongväggar och presentera splitter på ett givet (programmerat) avstånd.
Citera
2022-04-01, 15:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
I en stridsvagn är det extremt opraktiskt att ha många olika typer av ammunition till huvudkanonen. Pil (för att bekämpa andra tunga stridsvagnar) är givetvis en prioritet, men utöver det är denna typ av ammunition avsedd att täcka alla (eller de flesta) andra användningsområden. Det vill säga mot lätt bepansrade föremål, byggnader, helikoptrar i skuggan av trädtopparna och inte minst infanteri bakom krön och i skyttegravar eller i öppen terräng. Detta kräver en typ av ammunition med förmågan att bekämpa lättare pansar, slå hål i betongväggar och presentera splitter på ett givet (programmerat) avstånd.

Månntro om man har tänkt byta ut spränggranaten helt mot denna granat.
Citera
2022-04-01, 17:05
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Månntro om man har tänkt byta ut spränggranaten helt mot denna granat.

Japp, nu spränggranat med ökad kapacitet mot existerande mål tack vare att granaten kan temperas efter måltyp och situation, samt att man kan verka mot nya måltyper (helikopter bakom mask och stridsvagn i skydd) tack vare luftbrisad.
Citera
2022-04-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Japp, nu spränggranat med ökad kapacitet mot existerande mål tack vare att granaten kan temperas efter måltyp och situation, samt att man kan verka mot nya måltyper (helikopter bakom mask och stridsvagn i skydd) tack vare luftbrisad.

Samt sist men inte minst samma ammo som finska armén köper in till sina stridsvagnar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in