• 1
  • 2
2022-03-23, 16:10
Medlem
Jag lämnade 2 nycklar istället för 3 när jag lämnde lägenheten till en ny och idag fick jag en faktura om låsbyte. Ska man bita i det sura äpplet och betala eller är det värt att bestrida? Någon som har erfarenhet?
Citera
2022-03-23, 16:18
Medlem
Ja, antingen betala eller lämna in den tredje nyckeln (gissar att du inte har den kvar).
Tror till och med att det står i kontrakt att man måste lämna alla nycklar, annars får man betala för byte av lås.
Citera
2022-03-23, 16:27
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Du skall betala. Varför bestrida när du vet att du gjort fel?
Citera
2022-03-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
Ja, antingen betala eller lämna in den tredje nyckeln (gissar att du inte har den kvar).
Tror till och med att det står i kontrakt att man måste lämna alla nycklar, annars får man betala för byte av lås.

Jag skiter i kontraktet nu vad händer om jag bestrider fakturan? Går det typ vidare till domstol och så? Och om jag förlorar kommer jag betala ännu mer pengar eller hur funkar det?
Citera
2022-03-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Jag skiter i kontraktet nu vad händer om jag bestrider fakturan? Går det typ vidare till domstol och så? Och om jag förlorar kommer jag betala ännu mer pengar eller hur funkar det?

Skulle gissa att det kommer gå vidare till inkasso, sedan vidare till kronofogden om du inte betalar. Vilket kommer bli mycket dyrare för dig oavsett. Både ekonomiskt och på andra sätt.
Någon domstol blir det nog inte tal om.
Citera
2022-03-23, 16:31
Medlem
Citat:

Då kan det gå till domstol. Om du förlorar kan det vara så att du får betala motpartens rättegångskostnader.
Citera
2022-03-23, 16:32
Medlem
sebastian66s avatar
Betala fakturan och gå vidare skulle mitt råd bli. Detta kan ge dig problem i framtiden om du söker
andra bostäder framöver.
Du har ju liksom trots allt inte fullgjort dina skyldigheter, Om du lånar en bil får med 2 nycklar kan du ju inte ge 1 nyckel gilla läget och tro att solen lyser imorgon med.
Citera
2022-03-23, 16:38
Medlem
Citat:
Jag lämnade 2 nycklar istället för 3 när jag lämnde lägenheten till en ny och idag fick jag en faktura om låsbyte. Ska man bita i det sura äpplet och betala eller är det värt att bestrida? Någon som har erfarenhet?

Betala.

annars sker följande.

inkasso +180kr
kronfogden +300kr (om du inte krånglar och gör dig oanträffbar då blir det lite extra)

Bestrider du så räkna med att förlora (om du inte är tvärsäker på att du i hyresavtalet var friskriven från ansvaret för nycklarna....)

har svårt att tro att det är skäligt att lägga mer än 1h arbete på det för motpartens ombud.....
+1500kr
Citera
2022-03-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Betala fakturan och gå vidare skulle mitt råd bli. Detta kan ge dig problem i framtiden om du söker
andra bostäder framöver.
Du har ju liksom trots allt inte fullgjort dina skyldigheter, Om du lånar en bil får med 2 nycklar kan du ju inte ge 1 nyckel gilla läget och tro att solen lyser imorgon med.

Grejen är att hade jag beställt en tredje nyckel för 500 spänn i god tid hade jag ju sluppit hela skiten. Det svider lite måste jag erkänna.
Citera
2022-03-23, 16:51
Medlem
Citat:
Grejen är att hade jag beställt en tredje nyckel för 500 spänn i god tid hade jag ju sluppit hela skiten. Det svider lite måste jag erkänna.

Lägehetsnycklar går inte beställa, jag har försökt.

Säger sig självt att du inte kan "behålla" en nyckel och tro att allt är bra. Då skulle du ju teoretiskt kunna gå in och råna dem som nu bor i lägenheten hur lätt som helst och de skulle inte få ut på försäkringen.

Vad kostar det att byta lås?
Citera
2022-03-23, 16:55
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Jag fattar absolut hur du liksom tänker. Problemet är troligen att hyresvärden redan bytt ut lås.
Då är det kört och du är ändå rökt. Hör med värden om det är ok med att han får nyckel 3. Annars är det nog tyvärr bara att bita i det sura.
Citera
2022-03-23, 16:57
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Se det som en läropeng. Du kommer garanterat att få betala ännu mer + låsbytet om du bestrider detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in