• 1
  • 2
2022-03-22, 16:34
Medlem
Var misstänkt för allvarligt brott för ca 4 år sedan men förundersökningen lades ned. Nu till nytt jobb skriver arbetsgivaren att de ska kolla misstankeregistret och jag fick panik. Är jag kvar i detta register?
Citera
2022-03-22, 16:40
I misstankeregistret stannar du så länge du är misstänkt. Vad jag vet finns inget sätt för dig eller någon annan att få reda på vilket förutom de poliser och åklagare som har hand om brottet du är misstänkt för.

Det ska naturligtvis inte få lov att vara så i ett rättssamhälle.
Citera
2022-03-22, 16:44
Medlem
I Lag (1998:621) om Misstankeregistret 13 § så framgår att uppgifter om en person tas bort från registret t.ex. när en förundersökning läggs ned här
Citera
2022-03-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CykaBlyat123
Av 13 § framgår att en uppgifter om en person tas bort från registret t.ex. när en förundersökning läggs ned här

Kan jag konfirmera att det verkligen har försvunnit? Kan enbart beställa belastningsregister va jag kan se hos polisen, ej misstankeregister.
Citera
2022-03-22, 16:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Kan en arbetsgivare kontrollera ett misstankeregister? Lever vi redan i 1984?
Citera
2022-03-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Säpo kan kolla misstankeregistret. Kreti & Pleti Lokalvård AB kan inte ens kolla belastningsregistret.
Citera
2022-03-22, 17:07
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Nej men de kan begära att du redovisar ditt belastningsregister. Inget de kan kolla själva.
Citera
2022-03-22, 17:09
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nej men de kan begära att du redovisar ditt belastningsregister. Inget de kan kolla själva.

Det är ju en väsentlig skillnad på ett belastningsregister och misstankeregister som den här tråden handlar om.
Citera
2022-03-22, 17:13
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Säpo kan kolla misstankeregistret. Kreti & Pleti Lokalvård AB kan inte ens kolla belastningsregistret.

Ja säpo kan väl göra det i en sk. säkerhetsprövning men det är väl inte det var frågan om i trådstarten.
Citera
2022-03-22, 17:34
Medlem
Arbetar inom vården. De kan tydligen också kolla misstankeregistret. Men åter; kan jag själv beställa hem detta / få information ifall det har rensats eller ifall det är kvar?
Citera
2022-03-22, 17:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är ju katastrofalt dålig rättssäkerhet ifall arbetsgivare kan komma in i ett misstankeregister. En falsk anmälan och man blir stämplad för alltid.
Citera
2022-03-22, 17:48
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju katastrofalt dålig rättssäkerhet ifall arbetsgivare kan komma in i ett misstankeregister. En falsk anmälan och man blir stämplad för alltid.

Precis min tanke också
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in