• 1
  • 2
2022-03-22, 14:55
Medlem
Det finns en dryck som när den omtalas tar mig tillbaka till minnena från min barndom. Den går inte längre att köpa, men jag minns hur den smakar och hur det luktade när man öppna en flaska och satte den mot munnen. Den var godare en något annat. Jag talar givetvis om Apotekarens sockerdricka.

Det finns ett antal producenter som gör sockerdricka idag: ICA, Three Hearts etc. Men det är inte samma sak. Alltingen så smakar de kemikalier eller smakar de asparam eller så saknar de den där friskheten i doften eller så försvinner smaken för snabbt. Det närmaste man kan komma tror jag är Ramune från Japan som man kan köpa i diverse importaffärerer, men det är rätt dyrt.

När man går in på Pripps webbsida så listar de ett antal Apotekarens-drycker, dock inte sockerdricka. Misstänker att de äger rättigheterna och har tillgång till receptent.

Om det är fler som längtar efter denna gudomliga dryck, kan vi inte göra en namninsamling för att få Pripps att återintroducera RIKTIG sockerdricka åt folket?
Citera
2022-03-22, 14:56
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Har du testat Vasa bryggeriets sockerdricka?
Citera
2022-03-22, 14:57
Medlem
Är du helt säker på att det var av märket Apotekarnes? Finner nämligen inga bilder av en sockerdrycka gjord av Apotekarnes när jag söker på Google. Jag tänker att någon bör väl ha haft en bild på den om det fanns? Hittar bara en gammal artikel som säger att de började sälja denna år 1908 och den fanns kvar några år. Är du så gammal?

//Yiputi
Citera
2022-03-22, 14:59
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anti-pesto
Det finns en dryck som när den omtalas tar mig tillbaka till minnena från min barndom. Den går inte längre att köpa, men jag minns hur den smakar och hur det luktade när man öppna en flaska och satte den mot munnen. Den var godare en något annat. Jag talar givetvis om Apotekarens sockerdricka.

Det finns ett antal producenter som gör sockerdricka idag: ICA, Three Hearts etc. Men det är inte samma sak. Alltingen så smakar de kemikalier eller smakar de asparam eller så saknar de den där friskheten i doften eller så försvinner smaken för snabbt. Det närmaste man kan komma tror jag är Ramune från Japan som man kan köpa i diverse importaffärerer, men det är rätt dyrt.

När man går in på Pripps webbsida så listar de ett antal Apotekarens-drycker, dock inte sockerdricka. Misstänker att de äger rättigheterna och har tillgång till receptent.

Om det är fler som längtar efter denna gudomliga dryck, kan vi inte göra en namninsamling för att få Pripps att återintroducera RIKTIG sockerdricka åt folket?

Skillnaden bli extra tydlig då du blandar sockerdrickan med "å vi dö" (eau de vie) för att få en grosshandlare.

De flesta sockerdrickor är helt oanvändbara till det, leve Apotekarnes.

Ursprungligen låg apotekarnes där hemköp östermalmstorg ligger nu, så av lokalpatriotiska skäl gillar jag deras produkter.

LL
Citera
2022-03-22, 14:59
Bannlyst
Du bör kanske testa köpa olika läsk online och se om du hittar en värdig ersättare?
Citera
2022-03-22, 15:00
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
Är du helt säker på att det var av märket Apotekarnes? Finner nämligen inga bilder av en sockerdrycka gjord av Apotekarnes när jag söker på Google. Jag tänker att någon bör väl ha haft en bild på den om det fanns? Hittar bara en gammal artikel som säger att de började sälja denna år 1908 och den fanns kvar några år. Är du så gammal?

//Yiputi

Blå etikett, 1,5 liter pet. Inte funnits på många år.

LL
Citera
2022-03-22, 15:03
Denna e fin Three Hearts Sockerdricka

På ÖB finns 1 lilters pet flaska vet jag.

https://www.kronleins.se/product-page/sockerdricka-33cl
Citera
2022-03-22, 15:04
Medlem
daskapitans avatar
Ja, jag kommer mycket väl ihåg denna välsmakande dryck. Vill minnas att antingen glaset i buteljen var svagt blåaktigt eller hade man färgat sockerdrickan svagt.
Eller så var det minnet av barndomens blå himmel som speglade sig i "prismat" mellan glas och dryck...
Den skulle aldrig kunna smaka densamma i en plastflaska. Omöjligt.
Tack för nostalgi trippen TS
Citera
2022-03-22, 15:06
Medlem
Citat:
Är du helt säker på att det var av märket Apotekarnes? Finner nämligen inga bilder av en sockerdrycka gjord av Apotekarnes när jag söker på Google. //Yiputi[/b]

Apotekarnes Sockerdricka fanns under 80- och 90-talen. Det var väl en av de vanligaste märkena? Har aldrig varit någon sådan entusiast som TS men visst var den väl en helt ok läsk. Själv dricker jag inte mycket läsk alls så jag har inte koll på när den ev. försvann ur sortimentet men som sagt fanns den garanterat för 30 år sedan.

Pripps ägs förresten av Carlsberg så du får skriva till de och fråga efter sockerdricka!
Citera
2022-03-22, 15:07
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
apotekarnes*
Citera
2022-03-22, 15:09
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

//Yiputi

Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Blå etikett, 1,5 liter pet. Inte funnits på många år.

LL

Här finns en bild på den:

https://digitaltmuseum.org/021025828568/flaska
Citera
2022-03-22, 15:19
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här finns en bild på den:

https://digitaltmuseum.org/021025828568/flaska

Nu blev jag sugen!