Citat:
Ursprungligen postat av
anti-pesto
Det finns en dryck som när den omtalas tar mig tillbaka till minnena från min barndom. Den går inte längre att köpa, men jag minns hur den smakar och hur det luktade när man öppna en flaska och satte den mot munnen. Den var godare en något annat. Jag talar givetvis om Apotekarens sockerdricka.
Det finns ett antal producenter som gör sockerdricka idag: ICA, Three Hearts etc. Men det är inte samma sak. Alltingen så smakar de kemikalier eller smakar de asparam eller så saknar de den där friskheten i doften eller så försvinner smaken för snabbt. Det närmaste man kan komma tror jag är Ramune från Japan som man kan köpa i diverse importaffärerer, men det är rätt dyrt.
När man går in på Pripps webbsida så listar de ett antal Apotekarens-drycker, dock inte sockerdricka. Misstänker att de äger rättigheterna och har tillgång till receptent.
Om det är fler som längtar efter denna gudomliga dryck, kan vi inte göra en namninsamling för att få Pripps att återintroducera RIKTIG sockerdricka åt folket?
Skillnaden bli extra tydlig då du blandar sockerdrickan med "å vi dö" (eau de vie) för att få en grosshandlare.
De flesta sockerdrickor är helt oanvändbara till det, leve Apotekarnes.
Ursprungligen låg apotekarnes där hemköp östermalmstorg ligger nu, så av lokalpatriotiska skäl gillar jag deras produkter.
LL