• 1
  • 2
2006-06-21, 13:16
Medlem
Ännu en nybörjare på aktiemarknaden har en enkel fråga

Om jag har 100 aktier i ett företag kan jag sälja dom när jag vill? Eller måste det finnas en köpare? Jag menar, kan man bli fast med aktier som går dåligt?

Låt oss säga att jag har 100 volvo aktier och jag bestämmer mig att sälja dessa NU kl: 13:15 - jag trycker på sälj knappen, när blir dom verkligen sålda?
Har jag mina pengar säkrade redan samma sekund, eller tar det längre tid innan jag blir av med dessa aktier?

Kan någon förklara hur det funkar med sälj/köp?

Tack!
Citera
2006-06-21, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shoehorn!
Ännu en nybörjare på aktiemarknaden har en enkel fråga

Om jag har 100 aktier i ett företag kan jag sälja dom när jag vill? Eller måste det finnas en köpare? Jag menar, kan man bli fast med aktier som går dåligt?

Låt oss säga att jag har 100 volvo aktier och jag bestämmer mig att sälja dessa NU kl: 13:15 - jag trycker på sälj knappen, när blir dom verkligen sålda?
Har jag mina pengar säkrade redan samma sekund, eller tar det längre tid innan jag blir av med dessa aktier?

Kan någon förklara hur det funkar med sälj/köp?

Tack!

Du kan sälja en börsnoterad aktie när du vill (medan börsen är öppen) så länge omsättningen är tillräcklig. Det kallas att aktien är likvid (= aktie med hög omsättning som alltså lätt kan säljas). Aktier på A-listans "mest omsatta" och Attract40 ingår i denna grupp, där Volvoaktien är noterad.
Citera
2006-06-21, 13:36
Medlem
det besvarade inte min fråga, men tack ändå.
Citera
2006-06-21, 13:54
Bannlyst
Citat:
det besvarade inte min fråga, men tack ändå.

Jo, det gjorde han.
Det måste finnas en köpare som kan köpa dina aktier, annars blir du inte av med dem. Av den anledningen brukar man också avråda från att investera i aktier med låg omsättning = hög risk.

Allting sker i realtid, om du inte handlar på onoterade index.
Citera
2006-06-21, 16:09
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Jo, det gjorde han.
Det måste finnas en köpare som kan köpa dina aktier, annars blir du inte av med dem. Av den anledningen brukar man också avråda från att investera i aktier med låg omsättning = hög risk.

Dessutom bör du köpa/sälja jämna börsposter för att vara säker på att kunna få igenom din affär så snabbt som möjligt.
För t ex Volvo är en börspost just 100 aktier.

/ TT
Citera
2006-06-21, 23:58
Medlem
tackar grabbar!
Citera
2006-06-22, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooz

En liten varning kolla med din förvaltare så att det inte finns en avräkningstid det vill säga att dagens köposälj sker klockan halvtvå och till den kursen som råder då. Det betyder att du tror att du sålt klockan elva till etthundrafemtio men förvaltarens försäljning skedde halvtvå och då hade kursen sjunkit till etthundratio plus alla avgifter.
Citera
2006-06-22, 10:23
Medlem
ok, men när många säljer sina aktier i ett företag så faller aktie kursen kraftigt.

Då undrar jag varför den faller om det är någon annan som köper den???

(jag säljer bara till någon annan, varför faller aktien? Borde den inte bli oförändrad?)
Citera
2006-06-22, 11:56
Medlem
Citat:
ok, men när många säljer sina aktier i ett företag så faller aktie kursen kraftigt.

Då undrar jag varför den faller om det är någon annan som köper den???

(jag säljer bara till någon annan, varför faller aktien? Borde den inte bli oförändrad?)

Handlar om tillgång och efterfrågan.

Om tillgången ökar, det vill säga du vill sälja och många andra som har samma aktie vill också sälja. Ja då måste priset sjunka för att möta upp efterfrågan. Efterfrågan ökar ju med sänkt pris. Och vice versa.
Citera
2006-06-22, 13:00
Medlem
Vädurs avatar
Jag är väldigt grön på aktier, och har nyligen köpt en mindre bunt för avsatta "läropengar". Har jag förstått principen rätt om att det går till så här:

(en smula förenklat)

När jag köper aktier så kontaktar jag en "aktieförmedling", ett företag som mot viss avgift förmedlar kontakten mellan köpare och säljare.
Jag lägger in en köporder - antingen med en specifik prislapp, 10 000 aktier för max 56kr per styck, men gärna billigare, eller "till vilket pris som helst".
Företaget som jag går via checkar av vilka som har lagt in en säljorder på samma aktie, dvs likt mig gått in och talat om att de vill bli av med sina aktier, med största sannolikhet med ett minimipris - ex minst 57kr per styck.

I och med att jag inte är villig att gå upp i pris, medan säljaren fetvägrar att gå ned i pris, så blir det ingen affär.
Inga aktier byter ägare, jag får inga nya, hur mycket köporder jag än har lagt, och säljaren blir sittandes med sina, hur mycket han än skulle behövt slantarna för dem.

Men, så kommer det katastrofrapport, aktieföretaget visar sig ha fuskat fifflat och blivit stämda av hela världen och lite till. Aktiägarna får RIKTIGT kalla fötter och lägger alla in säljordrar där de kränger sina 57kr-aktier för vilken summa som helst - allt över en krona är ok!
Då kommer aktiepriset att stadigt sjunka utmed det HÖGSTA pris som eventuella köpare är beredda att betala.

Dvs, om samtliga aktier är ute till försäljning, för vilket pris soim helst, så blir det högst bjudande säljare som dikterar aktiepriset. Eller sker det någon form av jämkning här? Jag är som sagt novis, och blir mer än gärna rättad av någon som verkligen vet hur det går till.
Citera
2006-06-22, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Jag är väldigt grön på aktier, och har nyligen köpt en mindre bunt för avsatta "läropengar". Har jag förstått principen rätt om att det går till så här:

När jag köper aktier så kontaktar jag en "aktieförmedling", ett företag som mot viss avgift förmedlar kontakten mellan köpare och säljare.
Jag lägger in en köporder - antingen med en specifik prislapp, 10 000 aktier för max 56kr per styck, men gärna billigare, eller "till vilket pris som helst".
Företaget som jag går via checkar av vilka som har lagt in en säljorder på samma aktie, dvs likt mig gått in och talat om att de vill bli av med sina aktier, med största sannolikhet med ett minimipris - ex minst 57kr per styck.

I och med att jag inte är villig att gå upp i pris, medan säljaren fetvägrar att gå ned i pris, så blir det ingen affär.
Inga aktier byter ägare, jag får inga nya, hur mycket köporder jag än har lagt, och säljaren blir sittandes med sina, hur mycket han än skulle behövt slantarna för dem.

Men, så kommer det katastrofrapport, aktieföretaget visar sig ha fuskat fifflat och blivit stämda av hela världen och lite till. Aktiägarna får RIKTIGT kalla fötter och lägger alla in säljordrar där de kränger sina 57kr-aktier för vilken summa som helst - allt över en krona är ok!
Då kommer aktiepriset att stadigt sjunka utmed det HÖGSTA pris som eventuella köpare är beredda att betala.

Dvs, om samtliga aktier är ute till försäljning, för vilket pris soim helst, så blir det högst bjudande säljare som dikterar aktiepriset. Eller sker det någon form av jämkning här? Jag är som sagt novis, och blir mer än gärna rättad av någon som verkligen vet hur det går till.

Jag är då super grön på aktier, för några dagar sedan trodde jag att man köper aktier från företaget och när man vill sälja, så säljer man bara tillbaka till företaget

Tack för inlägget nu förstår jag ännu bättre.
Citera
2006-06-22, 14:09
Medlem
GreenManalishis avatar
Är det fråga om aktier i ett stort bolag kan det hända att den mäklare du använder har aktier i lager. Då kan han sälja direkt till dig utan att gå via börsen.

Du SKA ALLTID ha en limit i din order. dvs ett lägsta-pris om du säljer och ett högsta-pris om du köper. Använd ALDRIG bästa-möjliga i din order.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in