2022-03-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

finns nog inget viktigare att byta p en bil n just kamremmen!

gr den snder s rkna med ett komplett motorbyte!

Beror nog p vilken bil man har, kr med min tills den gr av. knner igen symptomen, motorn dr pltsligt samtidigt som oljelampan tnds. D r det bara att bogsera hem den, byta tuta och kra igen. Jag har en 740 frn slutet av 80-talet och r inne p min andra rem nu, Biltemas hll inte s lnge s nu har jag en originalrem i.

Vet inte vilket r de konstruerade om motorerna s det skulle bli ventilspaghetti om remmen gick av, men troligtvis ngon gng p 90-talet.
Citera
2022-03-22, 19:09
Medlem
Nr jag var liten s gick kamremmen av nr vi var ute p semester.
Pappa ppnade bara huven och bytte rem lngsmed vgen. Han hade med sig verktyg och reserv i bagaget.
Det var en annan tid det.

Idag klarar mnga nyare motorer inte av att remmen gr fr d slr kolvarna i ventilerna och frdande skador kan uppst inne i motorn.
Byt remmen innan du sljer och ka priset fr att kompensera det eller s slutar du kra med bilen tills att du sljer den och berttar d att remmen mste bytas.

Du vill vl inte slja bilen och s rasar motorn nr dom ska provkra den?
Gr rtt och var schysst.
Citera
2022-03-22, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yiputi
Hahaha, "Kompis, du kan ka hur lngt som helst. Den gr aldrig snder!"
https://www.youtube.com/watch?v=t7MCNDYNT-k

Tackar fr denna kungliga lnk...
Fick ett gott garv.. ❤️
Citera
2022-03-22, 19:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Fr brja spela "Living on a prayer" varje gng jag kr.
Ska tnka p saken, 9100 r en saftig summa fr en bil som kostar runt 65 000.
Men det r en liten summa ifall motorn pajar helt p.g.a. detta...
Vilket dilemma. Och den ska sljas om sisdr 3 mnder...

Min verkstad gjorde rembyte fr 2700:- + material. Dyraste materialet var vattenpumpen 600:-

Din verkstad verkar plocka ur motorn och skicka den tillbaks till fabriken.

Leta upp en annan verkstad, spara kvittot och visa kparen.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-03-22 kl. 19:55.
Citera
2022-03-22, 20:09
Medlem
Hivmannnens avatar
Fan skrmmande att man ens funderar som du gr, klart man ska byta den, fr om remmen sticker s kostar det lika mycket som bilen r vrd i reparationer. och du fr inget p frskring fr maskinskada heller.

Jag skulle inte ha vgat kpa bilen av dig fr om du snlat p det dr s har du skert snlat med annat ocks nr det kommer med bilen. En eftersatt bil r inte srskilt kul att kpa
Citera
2022-03-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Byt kamrem s snart du kan .

Delarna kan du kpa billigt och sen ker du till ngon bilmekaniker som har alla
pappren i ordning fr intyg och stmplar.

D kan du komma undan med bra mycket billigare r om du gr till en mrkesfirma.

Brorsans kamrem small p sin bil han kpte begagnad fr 45000:- och det vart ett totalt
motorhaveri . 40000:- skulle Mekonomen ha fr att tgrda motorn (dit brgaren kte)

S att byta kamrem hos en hyfsad mekaniker fr ge och ta tex 5-6000:- r en bra investering.

Man kper ju en begagnad motor om d t hnder men d byter man nd kqmremssats innan de monterar den. Det blir dyrt det med. Dyrare och besvrligare n att bara byta kamremspaket...
Citera
2022-03-22, 20:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Fan skrmmande att man ens funderar som du gr, klart man ska byta den, fr om remmen sticker s kostar det lika mycket som bilen r vrd i reparationer. och du fr inget p frskring fr maskinskada heller.

Jag skulle inte ha vgat kpa bilen av dig fr om du snlat p det dr s har du skert snlat med annat ocks nr det kommer med bilen. En eftersatt bil r inte srskilt kul att kpa

Men du kan vl byta den nr du har kpt bilen.
Du var ju inte snl.
Citera
2022-03-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

finns nog inget viktigare att byta p en bil n just kamremmen!

gr den snder s rkna med ett komplett motorbyte!

Det beror helt p vad fr motor det r.
Smbilar kan klara sig mycket bttre medans strre motorer 2liters 4-6cyl uppt r det stor risk fr topplocksallad och annat kul.
Citera
2022-03-22, 20:53
Medlem
Citat:
Min bil har rsmodell 2014 och enligt pappren ska den byta kamremssats efter fem r eller nr mtaren nr 7000. Kpte bilen 2018 och frra garen hade inte bytt ngot (det hade varken gtt 5 r eller krt 7000). Det har nu ytterligare gtt fyra r sedan kpet (allts totalt 8 r) och mtaren r nu runt 7800.

Har funderat p att slja bilen under sommaren. Ska jag skita i att byta kamremssats (kostnad ca. 9100 kr hos auktoriserad verkstad) och hoppas att ngon jubelidiot kper den? Bilen har inga fel hittills men har ingen aning om hur slitage p kamremmen brukar komma.

Sker det direkt att den gr snder eller mrker man med tiden att den behver bytas?
Just nu gr bilen lika bra som nr jag kpte den fr fyra r sedan, men kan ingenting om bilar (mer n hur man kr dom eller byter olja).
Fr gr den snder r det betydligt dyrare n 9100 kr om jag frsttt det rtt.

Eller kan det vara vrt att byta den och hoppas f tillbaka pengarna vid frsljning?
Bilen r vrd ca. 63.000-68.000 kr idag enligt liknande bilar p Blocket.

//Yiputi

Vad r de fr mrke p bilen?
En kamremssats frn typ Gates ligger p runt 1500-1600 med vattenpump till en hyfsat ny Volvo p autodoc. Sen hittar du en verkstad som gr det svart i brallan fr kanske 3 lax?
Sm pengar i sammanhanget.

Det r ryskroulette med kamremmen.
Den kan hlla 5 r till eller 1 mnad vem vet.
Citera
2022-03-22, 21:56
Medlem
Citat:
Min bil har rsmodell 2014 och enligt pappren ska den byta kamremssats efter fem r eller nr mtaren nr 7000. Kpte bilen 2018 och frra garen hade inte bytt ngot (det hade varken gtt 5 r eller krt 7000). Det har nu ytterligare gtt fyra r sedan kpet (allts totalt 8 r) och mtaren r nu runt 7800.

Har funderat p att slja bilen under sommaren. Ska jag skita i att byta kamremssats (kostnad ca. 9100 kr hos auktoriserad verkstad) och hoppas att ngon jubelidiot kper den? Bilen har inga fel hittills men har ingen aning om hur slitage p kamremmen brukar komma.

Sker det direkt att den gr snder eller mrker man med tiden att den behver bytas?
Just nu gr bilen lika bra som nr jag kpte den fr fyra r sedan, men kan ingenting om bilar (mer n hur man kr dom eller byter olja).
Fr gr den snder r det betydligt dyrare n 9100 kr om jag frsttt det rtt.

Eller kan det vara vrt att byta den och hoppas f tillbaka pengarna vid frsljning?
Bilen r vrd ca. 63.000-68.000 kr idag enligt liknande bilar p Blocket.

//Yiputi

Ett byte kanske kostar max 3000 kr utan kvitto, kostnaden om den gr snder r inte vrt att tnka p om bilen inte r vrd mer n det du skriver. Den kan hlla i 10000 mil till eller g snder i morgon.
Citera
2022-03-22, 22:21
Medlem
zoombos avatar
Ett kamremsbyte kar chansen till frsljning med 100% - och drmed ocks priset. En prutare kan direkt snka det begrda priset med 10' d kamremmen inte blivit bytt.

Sjlv kpte jag en hel sats om vattenpump, kamrem och spnnhjul till min HDI motor i min frra bil och det kostade 550,- i Tyskland. Tog en EM att byta.
Citera
2022-03-23, 08:43
Medlem
Hivmannnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men du kan vl byta den nr du har kpt bilen.
Du var ju inte snl.

Du missar min pong lite, om garen har dragit sig fr en sn viktig sak, s r troligen resten av underhllen ocks eftersatta s det finns en stor risk att det r mycket mer med bilen n bara kamremmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in