Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-22, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om tråden ligger fel så får mod flytta.

Men fortfarande bättre än Facebook😀

https://www.svt.se/kultur/sa-ser-fortroendet-ut-for-svenska-medier-public-service-dn-sveriges-radio-svt-aftonbladet-expressen

Svenskarna har ännu en gång högt förtroende för Systembolaget, medan förtroendet för sociala medier är fortsatt lågt. Och förtroendet till svenska medier ökar svagt. Det visar Förtroendebarometern 2022, som varje år mäter allmänhetens tilltro till olika samhällsfunktioner.

Lägst förtroende har kinesiska telekom-företaget Huawei (4), följt av Facebook (6), Twitter (7) och Flashback (7)
Citera
2022-03-22, 13:14
Flashback är en plats som det ljugs en hel del på och det får man räkna med eftersom människor ljuger rätt ofta när de får uttrycka sig ofiltrerat. Det hör inte riktigt hit eftersom det är inte riktigt sanningen man letar efter på flashan utan efter specifik information eller idéer.

Jag tycker absolut flashan förtjänar att vara i botten beträffande trovärdighet, däremot är det en plats där folk hämtar eller lämpar av idéer. Vänstern har de senaste 15 åren varit helt besatt av sajten så förtroende är kanske inte riktigt vad som är sajtens storhet.

Bra ändå att ha metrics på att det smutsiga och framför allt tråkiga twitterfolket är exakt likvärdiga flashans underbart galna och roliga användare.
Citera
2022-03-22, 13:15
Medlem
Jag hade blivit ytterst förvånad om Flashback hade fått mer förtroende än ett språkrör i MP!

Det ljugs oerhört mycket i Flashback och jag betraktar minst 90% av innehållet här som lögner och påhitt.

Men det finns också ibland riktiga guldkorn och värdefull information där Flashback riktigt skiner upp som en bra informationskälla.
Citera
2022-03-22, 13:16
Medlem
styckets avatar
Förtroende i vilken aspekt? Vad är det man ska ha förtroende för? Arräät man kan hitta en hel del galna historier har nog alla förttroende för flashback för.
Citera
2022-03-22, 13:23
Medlem
wertyns avatar
Det hade ju varit anmärkningsvärt om folk hade haft förtroende till Flashback i den bemärkelsen. Det är tur, och väldigt sunt, att folk har den inställningen till sociala medier och forum.
Citera
2022-03-22, 13:28
Medlem
Likväl går folk, inkl journalister, till Flashback när det har hänt något för att få information.
Citera
2022-03-22, 13:29
Medlem
Idumeas avatar
Ja, om en kris inträffar så kommer jag nog i första hand kolla MSB eller SR för att få info om vad som pågår. Mitt förstahandsval hade kanske inte varit att logga in på flashback för att se vad Dempa19 eller senaste rysstrollet har att berätta om vad som har hänt.

Men förtroende är ju ett vagt begrepp. I samband med sociala medier får man väl tänka sig att det handlar om förtroende till informationen som sprids där, samt förtroende till att sidan inte knullar sönder ens personuppgifter. En annan rubriksättning hade kunnat vara "Svenskarna har högre förtroende för flashback än för facebook", och det säger ju sig självt att facebook inte är att lita på.
Citera
2022-03-22, 13:30
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
Flashback är en plats som det ljugs en hel del på och det får man räkna med eftersom människor ljuger rätt ofta när de får uttrycka sig ofiltrerat. Det hör inte riktigt hit eftersom det är inte riktigt sanningen man letar efter på flashan utan efter specifik information eller idéer.

Jag tycker absolut flashan förtjänar att vara i botten beträffande trovärdighet, däremot är det en plats där folk hämtar eller lämpar av idéer. Vänstern har de senaste 15 åren varit helt besatt av sajten så förtroende är kanske inte riktigt vad som är sajtens storhet.

Bra ändå att ha metrics på att det smutsiga och framför allt tråkiga twitterfolket är exakt likvärdiga flashans underbart galna och roliga användare.

Absolut är det så och man får sålla rätt bra här på flashback men ändå så är det här man också hittar många sanningar som ingen annan media vill skriva om.

Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Ja, om en kris inträffar så kommer jag nog i första hand kolla MSB eller SR för att få info om vad som pågår. Mitt förstahandsval hade kanske inte varit att logga in på flashback för att se vad Dempa19 eller senaste rysstrollet har att berätta om vad som har hänt.

Men förtroende är ju ett vagt begrepp. I samband med sociala medier får man väl tänka sig att det handlar om förtroende till informationen som sprids där, samt förtroende till att sidan inte knullar sönder ens personuppgifter. En annan rubriksättning hade kunnat vara "Svenskarna har högre förtroende för flashback än för facebook", och det säger ju sig självt att facebook inte är att lita på.

Jag litar absolut mer på MSB än vad jag gör på Flashback men samtidigt är jag inte säker på att MSB klarar av den uppgiften som de är tänkta att utföra. Att Huwei ligger på sista plats är lite spännande då jag gissar att många inte ens vet vad de gjort, jag själv kan inte heller säga exakt vad de gjort mer än att jag skummat ett antal tidningsrubriker om det på olika sidor.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-03-22 kl. 13:33.
Citera
2022-03-22, 13:37
Medlem
Förtroendet för flashback borde vara betydligen högre. Denna platsen kryllar av bra och sann information. Alla nyheter finns att se här innan nån skvallertidning. Här får vi även ta del av flera olika syn på händelser.
Citera
2022-03-22, 13:39
Medlem
Jordgubbes avatar
Kan nån istället förklara bild #43 i rapporten, ur artikeln - den som visar att förtroendet för Sverigedemokraterna är högst och det för Flashback inte alls är i botten (utan en tredjedel upp på listan).
Citera
2022-03-22, 13:41
Medlem
Och det är väl sunt?
Citera
2022-03-22, 13:45
Medlem
BekraftadNegers avatar
Jag har stort förtroende för FB på så sätt att sanningen förr eller senare kommer fram. På vägen dit spekuleras det Satan men i slutändan kommer svaret. Många gånger finns svaret på första sidan i en tråd, även om det sen tar 450 sidor att få det bekräftat med FBs grävare har alltid en bra hunch.

Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Det riktigt skrämmande är väl att Sjukvården har förtroende hos 77% av befolkningen.

Tycker det låter lågt men kanske beror på att den enda negativa jag hör om vården är det jag läser i tidningar. Känner ingen som har dålig erfarenhet av svensk sjukvård.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in