Citat:
Ursprungligen postat av
Phyllobates
Är också flerspråkig men ändå relativt bra på just den biten.
Vad som är pinsamt för mig är de fel jag gör på den kvantitativa delen. Att få A i Matematik 4 var inga problem, men uppgifter som ”en låda i form av ett rätblock är 120 mm lång och 60 mm bred och rymmer 1080 cm^3. Hur hög är lådan?” gör jag tyvärr ibland fel på. Det är ju inte svårt att förstå alls, sånt här gör man väl i fyran. Men det ska gå fort och har ju använt miniräknare sen sjuan. Man rekommenderas att lägga dubbelt så mycket tid på DTK som på XYZ, men DTK är jättelätt för mig.
Kan inte räkna sådant i huvudet tillräckligt fort och minns inte hur man gör skriftlig multiplikation på ett tillräckligt effektivt sätt och så skulle jag säkert glömma att det är cm i svaret men mm i för sidorna. Börjar tyvärr visualisera en låda och försöker ”förstå” genom att ”se på blocket” istället för att räkna.
Att lösa dessa uppgifter under stress kan vara förvånansvärt tufft. Man måste ha träffsäkra metoder, framförallt om man inte har ett uppenbart svar framför sig.
I uppgiften du gav som exempel, svaret får man fram på 3 sekunder med miniräknare, men om du bara har ex. 20-30 sekunder på att räkna ut det utan, så kan det ta för lång tid med exempelvis liggande stolen. Då behöver man ofta en annan metod där man bryter ut talen logiskt och effektivt, vilket krävs träning. Exempelvis 12*6*x = 1080, 6*6*x = 540, 6*x = 90, 2x=30, x=15. Detta tänk tappar man ju helt när man håller på med högre matematik, iallafall jag.