Citat:
Jag tror att det som ÄR relevant från tråden är att både Kina och Ryssland insåg att USA:s påståenden om en "world order by rules" var ren bullshit när invasionen av Irak 2003 började. USA gör vad USA gör medan alla andra har att anpassa sig. Jag tror att DET öppnade ögonen för dem.
Skillnaden är bara att USA:s motiv för kriget inte är rent så krasst ekonomiska och politiska jämfört med Putins motiv. Det som Cheney och Rumsfeld "vann" på kriget var stora kontrakt från den amerikanska staten för många privata företag som kunde plundra den amerikanska staten på pengar. USA vann dock föga pengar från Irak i sig självt.
Putin gjorde en missbedömning i tron att han kunde göra vad som helst, men både EU och USA har satt ned foten. De gav honom the benefit of doubt 2014, men nu gick han för långt.
Skillnaden är bara att USA:s motiv för kriget inte är rent så krasst ekonomiska och politiska jämfört med Putins motiv. Det som Cheney och Rumsfeld "vann" på kriget var stora kontrakt från den amerikanska staten för många privata företag som kunde plundra den amerikanska staten på pengar. USA vann dock föga pengar från Irak i sig självt.
Putin gjorde en missbedömning i tron att han kunde göra vad som helst, men både EU och USA har satt ned foten. De gav honom the benefit of doubt 2014, men nu gick han för långt.
Sett i backspegeln hade det varit bättre om man invaderat Irak och störtat Saddam redan 1991. Men man nöjde sig med att kasta ut irakierna ut ur Kuwait. Gulfkriget hade bred internationell uppslutning. Irakkriget, däremot, var impopulärt och vida kritiserat. Flera av USA:s allierade, däribland Tyskland och Frankrike, var starkt kritiska. Kriget var impopulärt även på hemmaplan. Den amerikanska allmänheten var initialt positiva till kriget i Irak, men i takt med att konflikten drog ut på tiden och fler och fler amerikanska soldater dog, ökade motståndet mot kriget och ledde till demonstrationer och massiva protester. Även i Storbritannien var befolkningen emot kriget, vilket ledde till Labourledaren Tony Blairs fall.
Irakkriget var ett kostsamt fiasko som ledde till ökad instabilitet i Irak och till många civila dödsoffer. En PR-katastrof för både USA och Storbritannien. Jag tror också att Ryssland och Kina drog slutsatsen "Kan de, kan vi" efter denna konflikt. Med detta sagt stöder jag inget av dessa båda skitländer och önskar dem åt helvete.