2023-08-20, 13:27
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Jag tror att det som ÄR relevant från tråden är att både Kina och Ryssland insåg att USA:s påståenden om en "world order by rules" var ren bullshit när invasionen av Irak 2003 började. USA gör vad USA gör medan alla andra har att anpassa sig. Jag tror att DET öppnade ögonen för dem.

Skillnaden är bara att USA:s motiv för kriget inte är rent så krasst ekonomiska och politiska jämfört med Putins motiv. Det som Cheney och Rumsfeld "vann" på kriget var stora kontrakt från den amerikanska staten för många privata företag som kunde plundra den amerikanska staten på pengar. USA vann dock föga pengar från Irak i sig självt.

Putin gjorde en missbedömning i tron att han kunde göra vad som helst, men både EU och USA har satt ned foten. De gav honom the benefit of doubt 2014, men nu gick han för långt.

Sett i backspegeln hade det varit bättre om man invaderat Irak och störtat Saddam redan 1991. Men man nöjde sig med att kasta ut irakierna ut ur Kuwait. Gulfkriget hade bred internationell uppslutning. Irakkriget, däremot, var impopulärt och vida kritiserat. Flera av USA:s allierade, däribland Tyskland och Frankrike, var starkt kritiska. Kriget var impopulärt även på hemmaplan. Den amerikanska allmänheten var initialt positiva till kriget i Irak, men i takt med att konflikten drog ut på tiden och fler och fler amerikanska soldater dog, ökade motståndet mot kriget och ledde till demonstrationer och massiva protester. Även i Storbritannien var befolkningen emot kriget, vilket ledde till Labourledaren Tony Blairs fall.

Irakkriget var ett kostsamt fiasko som ledde till ökad instabilitet i Irak och till många civila dödsoffer. En PR-katastrof för både USA och Storbritannien. Jag tror också att Ryssland och Kina drog slutsatsen "Kan de, kan vi" efter denna konflikt. Med detta sagt stöder jag inget av dessa båda skitländer och önskar dem åt helvete.
Citera
2023-08-20, 13:38
Medlem
Vissa har nog ett ganska selektivt minne då det var stora massprotester både i väst och på andra håll vid tiden för USA:s senaste invasion av Irak. Sedan är det klart att det är betydligt svårare att stå upp mot världens starkaste ekonomi i jämförelse med sådan förhållandevis pyttekonomi som Ryssland.
Citera
2023-08-20, 13:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Sett i backspegeln hade det varit bättre om man invaderat Irak och störtat Saddam redan 1991.
Vad sägs om att talat om för sin gamla allierade Saddam innan kriget att man inte tänkte acceptera invasionen snarare än att ge grönt ljus för den i tron att Saddam bara avsåg ta oljefälten i norr som hämnd för att Kuwait borrade under gränsen och stal irakisk olja. "Obviously, I didn't think, and nobody else did, that the Iraqis were going to take all of Kuwait."

Citat:
Men man nöjde sig med att kasta ut irakierna ut ur Kuwait.
Samt totalt bomba sönder Iraks civila infrastruktur, se mitt tidigare inlägg i tråden. Bush d ä såg det som billigare att förstöra Irak än att erövra det. Som gammal CIA-chef var han smartare och mer cynisk än sonen. riktigt smart var kriget för att USA kunde bli av med gamla omoderna "dumma" bomber över Irak och få Gulfstaterna att betala för det. Det kriget var en stor vinstaffär för USA.

Sen följde långa sanktioner med enorma mängder civila dödsoffer.
Citat:
Irakkriget var ett kostsamt fiasko som ledde till ökad instabilitet i Irak och till många civila dödsoffer. En PR-katastrof för både USA och Storbritannien. Jag tror också att Ryssland och Kina drog slutsatsen "Kan de, kan vi" efter denna konflikt. Med detta sagt stöder jag inget av dessa båda skitländer och önskar dem åt helvete.
Borde det inte varit "inget av dessa tre skitländer"?
Citera
2023-08-20, 16:28
Medlem
Keramik-Kalabaliks avatar
Angående krigen i Irak och Afghanistan så kan ni läsa mer i artikeln om Why Google made the NSA som även tar upp de olika organisationer som samarbetar med eller är styrda av Pentagon och CIA och hur Pentagon med flera planerat aktiva aktioner för att öka USAs makt både ekonomiskt och politiskt.
Senast redigerad av Keramik-Kalabalik 2023-08-20 kl. 16:33.
Citera
2023-11-29, 15:48
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Jag är dock emot kriget i Ukraina och tycker det Putin gör är fel. Tycker dock det är fascinerade att se hur samma handlingar leder till olika reaktioner beroende på vem som utför dem.

Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
När USA krigar så är dom alltid "dom goda".
ja det är väl för att vi i väst inte gillar diktaturer
Vi gillar inte när diktatorer ger sig på länder som vill utveckla sin demokrati.
Eller när de ger sig på mänskliga rättigheter.
Om vi i väst däremot bekämpar dessa beteenden blir det mer accepterat; å då är vi någorlunda "goda". å det ligger väl lite i det att målet helgar aktviteten.
Dvs det är uppenbart att Ryssland och Putin gör fel. Det blev så småningom uppenbart att det USA och GB gjorde var fel, men att syftet ändå verkade vara gott, vem vill inte får bort omänskliga diktatorer?
jag skulle förorda ett krig mot Nordkorea om inga kärnvapen skickades iväg. T.O.M. att Kina tar över Nordkorea vore ju ett steg i mindre farlig riktning
Citera
2023-11-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
ja det är väl för att vi i väst inte gillar diktaturer
Vi gillar inte när diktatorer ger sig på länder som vill utveckla sin demokrati.
Eller när de ger sig på mänskliga rättigheter.
Om vi i väst däremot bekämpar dessa beteenden blir det mer accepterat; å då är vi någorlunda "goda". å det ligger väl lite i det att målet helgar aktviteten.
Dvs det är uppenbart att Ryssland och Putin gör fel. Det blev så småningom uppenbart att det USA och GB gjorde var fel, men att syftet ändå verkade vara gott, vem vill inte får bort omänskliga diktatorer?
jag skulle förorda ett krig mot Nordkorea om inga kärnvapen skickades iväg. T.O.M. att Kina tar över Nordkorea vore ju ett steg i mindre farlig riktning
Din moraliska nivå i ett nötskal :
Vi i Väst gillar inte diktaturer och tycker det är okej att invadera länder som vi inte gillar även om vi dödar massor av civila.
Så nu är det hög tid att invadera Ryssland.
Sverige måste nog rusta upp rejält om vi ska klara av att störta utländska regimer.
Citera
2023-11-29, 17:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Din moraliska nivå i ett nötskal :
Vi i Väst gillar inte diktaturer och tycker det är okej att invadera länder som vi inte gillar även om vi dödar massor av civila.
Så nu är det hög tid att invadera Ryssland.
Sverige måste nog rusta upp rejält om vi ska klara av att störta utländska regimer.
Nja, du raljerar och på randen till osympatisk, av vilken anledning vet jag ej. Är du av en krigisk och konfrontativ natur? Det fyller ju ingen funktion i en vettig debatt.
Jag anser mig själv någorlunda bra på att hålla ett öga på vad mina grundvärderingar kan få för konsekvenser och försöker medvetet rannsaka mig själv i alla möjliga situationer. Med ett bästa för ögonen - att det blir så bra som möjligt för andra. Jag anser ju t ex att IRAK-kriget var fel, men det tog ju några månader, ja ett år kanske, för mig att ändra åsikt, det kan jag erkänna.
Ett anfall mot Ryssland av andra än de som blivit angripna - och då på icke-ockuperat territorium - är ju absolut inget jag förespråkar eller ens hoppas på, men visst vill jag hindra Putin och Ryssland i deras orättfärdiga krig genom att hjälpa Ukraina på sin väg mot demokrati. Det är ju förfärligt det Putin försöker sig på.
Citera
2023-11-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nja, du raljerar och på randen till osympatisk, av vilken anledning vet jag ej. Är du av en krigisk och konfrontativ natur? Det fyller ju ingen funktion i en vettig debatt.
Jag anser mig själv någorlunda bra på att hålla ett öga på vad mina grundvärderingar kan få för konsekvenser och försöker medvetet rannsaka mig själv i alla möjliga situationer. Med ett bästa för ögonen - att det blir så bra som möjligt för andra. Jag anser ju t ex att IRAK-kriget var fel, men det tog ju några månader, ja ett år kanske, för mig att ändra åsikt, det kan jag erkänna.
Ett anfall mot Ryssland av andra än de som blivit angripna - och då på icke-ockuperat territorium - är ju absolut inget jag förespråkar eller ens hoppas på, men visst vill jag hindra Putin och Ryssland i deras orättfärdiga krig genom att hjälpa Ukraina på sin väg mot demokrati. Det är ju förfärligt det Putin försöker sig på.
Jag tog dig på orden av det du skrev så att du skulle begripa följderna. Du menade alltså inget illa utan menade egentligen det du skriver nu.
Jag köper din förklaring.
Jag trodde också på CNN om Irak i början.
Flera år senare läste jag att ca 300 000 civila dödats av USA framförallt i början av kriget. Vad gör man inte för att störta Saddam 😉
Vem vill inte hjälpa ett folk i nöd och i krig?
Frågan är som alltid annars mer hur, när och vad.
Apropå hur vi manipuleras av media och makthavare här en länk till ett amerikanskt satirprogam ang Ukraina:
https://youtu.be/m_BC65MfI3U?si=zR86_eQvyVuWblFA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in