2022-03-20, 13:47
Medlem
Fittheligeandes avatar
Båda invasionerna gjordes av tvivelaktiga motiv och det dog oskyldiga civila i bägge krigen. Irak hade dessutom inga kärnvapen. Utan det användes endast som svepskäl. Jag tror att vi blir påverkade av media vad vi ska tycka och känna med. Samt att vi är uppväxta med filmer och serier där USA är hjältarna och man viftar friskt med den amerikanska flaggan. Det har dessutom krigats friskt i Afrika också utan att media skriver en rad om det. Så det har säkert att göra med att detta är på närmare håll med.

Jag är dock emot kriget i Ukraina och tycker det Putin gör är fel. Tycker dock det är fascinerade att se hur samma handlingar leder till olika reaktioner beroende på vem som utför dem.
Senast redigerad av Fittheligeande 2022-03-20 kl. 14:04.
Citera
2022-03-20, 13:50
Medlem
BirosKorlaffs avatar
När USA krigar så är dom alltid "dom goda".
Citera
2022-03-20, 13:52
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
När USA krigar så är dom alltid "dom goda".

Ja då tar alla fram den amerikanska flaggan och viftar med den. Men startar något annat land krig, då jävlar är de hur onda som helst.
Citera
2022-03-20, 13:53
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Ja då tar alla fram den amerikanska flaggan och viftar med den. Men startar något annat land krig, då jävlar är de hur onda som helst.

Precis så.
Citera
2022-03-20, 14:03
Medlem
proconsuls avatar
Ja, absolut. Det har jag sagt från första stund.
Citera
2022-03-20, 14:07
Medlem
Tor7s avatar
Ja jag tänker mycket på detta också, exakt det du skriver. Fast hur resonerar man kring att USA ändå har galna diktatorer i dessa länder att skylla på?
Citera
2022-03-20, 14:08
Medlem
Har också tänkt på det.
Citera
2022-03-20, 14:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Ja jag tänker mycket på detta också, exakt det du skriver. Fast hur resonerar man kring att USA ändå har galna diktatorer i dessa länder att skylla på?

Att det bara är svepskäl. Om inte Irak haft oljan hade de varit ointressanta för USA. Finns ju andra diktatorer man kan angripa om det bara var det som gällde.
Citera
2022-03-20, 14:13
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7

Ja det tror jag också är en stor faktor, att Ukraina är en demokrati är. Att invardera ett land med diktatur verkar ses som mer ok. Men då har det blivit närapå anarki i dessa länder som USA invaderat och kriminella tar över.
Citera
2022-03-20, 14:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Jag är dock emot kriget i Ukraina och tycker det Putin gör är fel. Tycker dock det är fascinerade att se hur samma handlingar leder till olika reaktioner beroende på vem som utför dem.
Det uppdagades väl inte direkt i samband med attacken av Irak så reaktionerna blev svagare.
Saddam var en diktator som gjorde massa fuffens som vi i väst inte kunde identifiera oss med.
Ukraina är en demokrati i högre grad än både Irak och Ryssland och det gillar vi i väst.
Av den anledningen anser vi att anfallet mot en demokrati av en en diktatur är värre än en demokratis anfall på en diktatur.
Gissar jag.
Citera
2022-03-20, 14:17
Medlem
Tor7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Att det bara är svepskäl. Om inte Irak haft oljan hade de varit ointressanta för USA. Finns ju andra diktatorer man kan angripa om det bara var det som gällde.

Ja absolut! Nordkoreas folk har de ju inte "hjälpt" exempelvis. Meeen svårt att hävda att Ukraina var en sådan diktatur när deras folk absolut inte visar att så har varit fallet. Sedan är jag helt övertygad om att USA är den stora boven i det kriget ändå, vad fan ska de ha missiler och militärbaser vid Rysslands gränser för! Varför ska de äga Stilla havet på den asiatiska sidan! Självutnämnda krigsupprustande världsherrar är det, och också anledningen Ryssland upprustning sedan 2008.
Citera
2022-03-20, 14:29
Medlem
Nej, det är stor skillnad. Irak var en terrorstat som hade ockuperat ett grannland Kuwait. Det fanns även ett FN-stöd för att driva ut Irak från Kuwait. När det gäller Ukraina är det en skurkstat, Ryssland, som oprovocerat har anfallit ett grannland. Det är därför som hela den civiliserade världen ställer upp för Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in