• 1
  • 2
2022-03-19, 20:26
Medlem
hej,
ni som betalar av era studielån - varför? var inne i någon annan tråd och läste, och där verkade många ha betalat av csn mer än nödvändigt. tycker det kan vara fine att inte ta något csn om man klarar av det, men det förebygger att man bor nära universitet och känner att man vill sossa på ens föräldars matpengar.

jag ska byta linje, och antar att jag kommer ha 4 år av csn lån när jag är klar. dock har jag då en bostadsrätt och garanterat sommarjobb under tiden så sparar ändå undan en del. så jag kommer väl ha typ 300k i lån. förmodligen kommer jag kunna betala av allt detta i ett skede när jag är klar men det känns ju onödigt, även om räntan nu blir högre.

jag kan förstå om det är en struntsumma man har. men annars är det ju inte värt det. man betalar under lång tid, inflationen är ju typ högre än räntan :P
Citera
2022-03-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
hej,
ni som betalar av era studielån - varför? var inne i någon annan tråd och läste, och där verkade många ha betalat av csn mer än nödvändigt. tycker det kan vara fine att inte ta något csn om man klarar av det, men det förebygger att man bor nära universitet och känner att man vill sossa på ens föräldars matpengar.

jag ska byta linje, och antar att jag kommer ha 4 år av csn lån när jag är klar. dock har jag då en bostadsrätt och garanterat sommarjobb under tiden så sparar ändå undan en del. så jag kommer väl ha typ 300k i lån. förmodligen kommer jag kunna betala av allt detta i ett skede när jag är klar men det känns ju onödigt, även om räntan nu blir högre.

jag kan förstå om det är en struntsumma man har. men annars är det ju inte värt det. man betalar under lång tid, inflationen är ju typ högre än räntan :P
Grattis till årets mest korkade trådstart. Vidare önskar jag dig all lycka i studierna - det lär behövas - om du inte förstår principen med CSN eller hur lån fungerar.
Citera
2022-03-19, 21:19
Medlem
Gabbegy000s avatar
Den som är satt i skuld är icke fri!
Citera
2022-03-19, 21:19
vad tror du kommer hända om du inte betalar tillbaka ?
Citera
2022-03-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
ja du får gärna utveckla vad som händer om jag inte betalar tillbaks mer än jag är tvungen
Citera
2022-03-19, 21:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
hej,

Jag betalar inte av.
Citera
2022-03-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Grattis till årets mest korkade trådstart. Vidare önskar jag dig all lycka i studierna - det lär behövas - om du inte förstår principen med CSN eller hur lån fungerar.
jasså. du kanske har lust att förklara principerna då?
Citera
2022-03-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
ja inte så mycket. jag kommer sitta och betala av ett lån tills det är avbetalt. hinner jag inte betala av det så skrivs det av när jag är 72

räntekostnaden på 300k med 0.16% ränta är typ 800kr om året...

varför ska jag skynda mig att betala tillbaka när inflationen är mer än räntan liksom?
Citera
2022-03-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbegy000
Den som är satt i skuld är icke fri!
Typ ingen i Sverige är fri, då alla har bolån
Citera
2022-03-19, 21:36
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
ja du får gärna utveckla vad som händer om jag inte betalar tillbaks mer än jag är tvungen
Varför ska man betala tillbaka mer än man är tvungen? Det är väl oerhört korkat?
Citera
2022-03-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Varför ska man betala tillbaka mer än man är tvungen? Det är väl oerhört korkat?
ja exakt. grattis, du förstod min poäng
Citera
2022-03-19, 21:51
Medlem
epp1es avatar
Citat:
ja exakt. grattis, du förstod min poäng
Läs din egen trådstart tre gånger, sedan läs vad SilentVictory skriver igen.

Du inser snart ditt misstag eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in