Citat:
Ursprungligen postat av
Cymbaltazzz
Är ukrainarna i öst verkligen omringade nu? Det är mer än jag visste men det är svårt att hänga med i allt. Ja jag hörde Ryssland säga att de är nöjda med steg 1 och att de tycker att allt gått enligt plan. Väst har målat upp den senaste tiden som att Ryssland inte kommer nånvart/förlorar.
Vad menar du med kraftiga offensiver västerut igen? Tror du inte att Ryssland är klara efter Mariupol/södra kusten och Donbass?
Vet du om de kommer att skicka några tjetjener till Donbass? Eller strider de bara i Mariupol.
Det finns 3 fickor med Ukrainska styrkor som tillsammans utgör ca 60.000 man (för 1-2 veckor sedan, många har stupat/gett upp sen dess). En ficka är runt Kherson, en annan väst om Donbass och Kotel fickan, norr om Mariupol.
Jag ser inte varför Ryssen skulle stanna, ett av målen är att få bort Zelensky regimen. Självmant eller med våld.
Tjetjener finns redan i Donbass, de finns (fanns?) även runt Kiev.
"The head of Crimea, Sergey Aksyonov, said that after the Russian military blew up the Ukrainian dam that blocked the water supply to Crimea, more than 35 million cubic meters of water had already entered the peninsula through the North Crimean Canal.
Yesterday it was announced that the North Crimean Canal was full."