Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-27, 20:27
  #601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Rena cirkusen om det han fått höra stämmer. Att ukrainska trupperna är nära på att ge upp så Azov har vänt sig mot dem och nu skjuter de på varandra. 13.25 https://www.youtube.com/watch?v=C3h9Paoy-UA Undertext finns. Se klippet, det är intressant med berättelser direkt från folket.

Han är uppenbart prorysk, journalisten alltså och intervjuerna är definitivt inte "mannen/kvinnan på gatan" utan planerade i förväg. Den som kan lite journalistik ser det direkt.
Putinlakej således.
Citera
2022-03-27, 22:42
  #602
Medlem
laoweis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeen
Dom har ju Europas 3:e största armé om man räknar Ryssland till Europa. Lägger 5% av BNP på detta. Jag vet inte varför folk tror att det ska gå fort.

Ryssland spenderar 66 miljarder dollar på sin militär per år. Ukraina spenderar 6 miljarder dollar. Borde ju vara enkelt att rulla in och ta över tänker Ryssarna.

Inte riktigt. Ryssen har ju lite fasta utgifter. Kärnvapnen skall underhållas. På ett år så spenderar USA ungefär lika mycket som hela den ryska militärbudgeten bara på sin kärnvapenarsenal. Flottan skall ha sitt. Ubåtar kostar en hel del. Sen spenderas det väl en del flis på att utveckla diverse wunderwaffen som ser bra ut på powerpoint men där det är sämre med serieproduktionen. Sen var det ju det där med att det kan bli lite svinn för varje mellanhand som är inblandad. Yachter, lyxvillor, sportbilar och älskarinnor betalar inte sig själv.Och så har de väl en del rörliga kostnader för varje konflikt de lägger sig i, som tex i Syrien. Att man då får kapa lite onödiga kostnader som underhåll, mörkerutrustning och mat är ju inget konstigt.

Sen 2014 så har Ukraina spenderat hela sin militärbudget på att bygga upp sitt försvar mot Ryssland. Inga kärnvapen, ingen skrytflotta, inga wunderwaffen, inget arabbombande. I reda pengar så har förmodligen det Ukrainska försvaret lagt mer pengar på saker som är relevanta i detta kriget än vad Ryssland gjort. Att sen västländerna varit sjyssta och ställt upp med utbildning, material och signalspaning är inte heller någon nackdel.

Ryssen har ett par saker som talar för sig i ett långvarigt utnötningskrig. De skiter i människoliv, vare sig det är civila eller sina egna soldater. Mobiliserar ryssarna så kan de skicka in våg efter våg av tvångsinkallade i hopp om att Ukraina får slut på ammo förr eller senare. Sen har ryssen enorma lager med material sen kalla kriget, och skulle det ta slut så kan de tillverka mer så länge det är lowtech och inte kräver komponenter från väst.

Sovjetunionens ekonomi havererade slutgiltigen av kriget i Afghanistan. Det kriget var bra mycket mindre och billigare än vad ryssen gett sig på denna gången. Fast där tog det 10 år innan kollapsen var ett faktum.

Och det där med att bråka med NATO i ett konventionellt krig? NATO-länderna har en försvarsbudget på mer än 1000 miljarder dollar per år. Ryssland har inte tillstymmelsen tll en sportslig chans.
Citera
2022-03-27, 22:54
  #603
Medlem
Ryssland kommer att slutföra sin militära operation och då kommer rysshatarna att sitta och gråtrunka i frustration. Ska bli skoj att se!

Och Zelenskiy försöker desperat dra in andra länder i konflikten men det går visst inget vidare för honom varken där eller på fronten så nu säger han sig vilja ta den diplomatiska vägen. Igen.
Citera
2022-03-27, 22:54
  #604
Medlem
Det går enligt plan för Ryssland.

För er som vill läsa RT och se vad som händer, så finns deras kanal här:
https://odysee.com/@RT:fd/RTlivestream:8
Citera
2022-03-27, 23:05
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Det går enligt plan för Ryssland.

För er som vill läsa RT och se vad som händer, så finns deras kanal här:
https://odysee.com/@RT:fd/RTlivestream:8

Tack kära du för länken.
Citera
2022-03-27, 23:14
  #606
Medlem
Jag tror det går riktigt dåligt för Ryssland. Sedan har dem ett sånt stort numerärt övertag så de kan nå delar av sina mål ändå. Enligt denna presskonferens så säger de ryska soldaterna att huvudmålet var att ta Kiev, så med med tanke på att de kört totalt fast norr om Kiev så tolkar jag det som att det går dåligt.

https://youtu.be/6WO4i25gNwU

Vet inte varför titeln säger att det är piloter då soldaterna själva berättar var de kommer ifrån och vilket förband de tillhör.
Citera
2022-03-27, 23:15
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Invasionen går så bra att att Putin måste låsa in medborgare som visar sitt missnöje.
Invasionen går så bra att man måste kalla in Syrier, Tjetjener samt hela Wagnerstyrkan.
Invasionen går så bra att man måste sälja sin Olja till Indien för ett vrakpris. Stackars Indien som inte har något val eftersom man inte har andra allierade i Kashmirkonflikten.
Invasionen går så bra att ryssarna slagit läger ute i skogen långt utan för Kiev, förmodligen för att festa loss och relalalaxa.
Invasionen går så bra att man tvingas förinta städerna man tar över (ex Mariupol).
Invasionen går så bra att man låter flygplanen stanna på marken för att inte frånta marktupperna glädjen på marken.
Invasionen går så bra att man tvingas använda förlegade och oprecisa vapen.
Invasionen går så bra att front linjerna nästan inte förändrats på ett par veckor, förutom där Ukrainska armen rycker fram.

Det går jättebra för Putin alltså!
Citera
2022-03-27, 23:28
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Följer vissa proryska telegram kanaler och en del jag sett stödjer inte vad du skriver. I luften är det godnatt för Ukraina. Jag begriper inte hur Ukraina fortfarande kan hålla ut, jag måste ge dem en eloge för det.

Vet inte om det är en riktigt vettig parallell men jag läste En legionärs dagbok för några år sedan där det beskrivs hur en krigshärdad soldat är överlägsen den bästa elitsoldat, dvs kejsarens pretoriagarde. Jag kan helt enkelt tänka mig att efter 8 år så är den Ukrainska armén redan betydligt mer erfaren än ryssarnas spetzas och kadyrovskis. För att inte tala om fördelen med hemmaplan. Alla Ukrainsla förband är sannolikt förlagda någonstans i närheten av soldaternas hem så de kan miljön och terrängen betydligt bättre
Citera
2022-03-27, 23:43
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesDeen
Dom har ju Europas 3:e största armé om man räknar Ryssland till Europa. Lägger 5% av BNP på detta. Jag vet inte varför folk tror att det ska gå fort.

Och Ryssland lägger också en stor andel av BNP på försvaret.

Skillnaden är att varje ryss i högre maktställning måste ha råd men en lyxyacht i miljardklassen, privatjet, lägenhet i London osv osv osv.

Av Rysslands 6% av BNP som läggs på försvaret, hur mycket når fram?
Citera
2022-03-27, 23:49
  #610
Medlem
Grontarskonts avatar
Går väldigt risigt även om förlusterna nog är lite översrivna!

Att de börjar vilja förhandla är en annan sak! I rysk kultur är det ett tecken på svaghet!

Nä krigsvinden har vänt, snart börjar soldaterna att desertera!
Citera
2022-03-27, 23:55
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det släpptes en gammal CIA-rapport från 2014 om Kina för en tid sedan. Den använde enbart öppna källor men jag tror rapporten ansågs "känslig" att publicera under Obama och det var därför den hölls hemlig. Hur som helst. Det framgick att Kina och Ryssland ser liberalism, mångkulturalism, nyliberalism, radikalfeminism, woke-kulturen osv. som en svaghet. Författaren till rapporten höll med om att detta försvårade USA och västerlandets "motståndskraft" mot Kina och Ryssland. Jag tror det ligger en del i den kinesiska och ryska analysen.

Jag tror inte att västerländska mediers och USA och Storbritanniens desinformation om hur det går i Ukraina kommer leda till positiva nettoeffekter för västvärlden. Det finns ett syfte i desinformationen. Syftet är att förmå västvärldens befolkningar att sluta upp bakom Ukraina och legitimera fler vapenleveranser. Jag tror dock desinformationen är ett strategiskt och taktiskt misstag.

Västerländsk media intervjuade en anonym NATO-informatör som hävdade att det dött 40,000 ryska soldater i kriget. På varje död soldat brukar det gå tre sårade. Då skulle Ryssland ha 120,000 sårade. Totalt skulle 160,000 soldater ha tagits ur stridbart skick av Ukraina. Det är underliga är att Ryssland inte ens har avsatt 160,000 soldater till Ukraina. Ryssland har avsatt 120,000 soldater till operationen i Ukraina. Antalet ryska soldater är högre om de ryska milistrupperna räknas in men når inte 160,000 trupper. Pentagon var tvungen att ta avstånd från det uttalandet. Istället gav Pentagon siffran 15,000 döda ryska soldater inklusive de ryska milistrupperna. Ukraina hävdade för några timmar sedan att de dödat 16400 ryska soldater inklusive trupper från de ryska miliserna. Om de amerikanska siffrorna stämmer skulle Ryssland nu 45,000 sårade soldater. Det betyder att 60,000 ryska soldater är satta ur stridbart. Vi skulle se enorma fältsjukhus. Det ser vi inte. Igår släpptes de ryska siffrorna.

Ryssland hävdar att de förlorat 1351 soldater och har 3825 sårade. Om dessa innefattar milistrupperna skall jag hålla osagt. De ryska siffrorna är betydligt mer realistiska. Det vittnar knappast om en promenadseger för Ryssland men det vittnar om att det går bättre för Ryssland än vad som beskrivs i västerländsk media. Om Ukraina var så framgångsrika som USA, NATO, EU och Ukraina hävdar skulle Ukrainas försvar vara ett av historiens mest framgångsrika.

Det har jag svårt att tro på. Faktum är att om Ukraina var så starka som de hävdar så är det underligt att den sex mil långa kolumnen utanför Kiev inte tagit ut. Varför har inte den attackeras av Ukraina? Den har inte attackerats eftersom Ukraina inte kan göra det. Detta betyder inte att Ukraina har haft några segrar i det här kriget. Ukrainarna lyckades slå ut ett ryskt fraktfartyg med en missil här om dagen. Ukraina har också förstört en hel del ryska konvojer, skjutit ned många helikoptrar, tagit ut ett hyfsat antal pansarfordon och uppenbarligen dödat och sårat tusentals soldater.

Hur som helst är den här propagandan från MSM underlig. Aftonbladet och Expressen hävdade med hänvisning till ett tal av Överste-General Sergei Rudskoy att Ryssland nu skall dra sig tillbaka för att fokusera på Donbas. Det är dock inte så som jag tolkar det talet. Givet vad som sägs i talet kontrollerar Ryssland 93% av Luhansk och 54% av Donetsk. Det är framförallt Mariupol som är problemet för ryssen. Enligt den ryska generalen är Odessa, Ochakov, Chernomorsk och Yuzhny ett växande problem. Ukrainarna har grävt ned sig i de här städerna på ett sätt som gör det svårt för Ryssland att ta städerna utan att döda en stor mängd civila. De vill därför temporärt fokusera på Donbas. Du kan läsa talet här;

https://eng.mil.ru/en/special_operat...tm?id=12414735

Hur som helst tror jag den här desinformationen inte den gynnar de västerländska eliternas politiska, militära och ekonomiska mål men vad vet jag. Det finns mer att skriva men jag stannar här.

Problemet är bara att ni har sagt detta från Dag 1 och spådomarna om att Ukraina kommer kapitulera i närtid har visat sig vara extremt felaktigt gång på gång på gång. Vi är nu på Dag 30, och Ryssland har tagit Kherson.

Vi kan diskutera detaljer, västerländsk media, USAs skenhelighet mm i all oändlighet — men faktum är att Putin lyckats ena ett splittrat Europa mot Ryssland, ett krig som startade för att minska Natos inflyttande i närområdet har fått precis motsatt effekt inkl ett aggressivt upprustande Tyskland, Finland kommer gå med i Nato inom kort. Samtidigt har man skapat sig en extremt hatisk dödsfiende i Ukraina och inte åstadkommit ett jota på marken.

Du kan väl inte ärligt tro 1% av det du säger? Skulle Putin vara nöjd med utfallet och resten vara ’propaganda’? Är det propaganda att Finland kommer gå med i Nato? Att Natobaser kommer att placeras 30 mil från St P, hur är det bra för Putin?
Citera
2022-03-28, 01:04
  #612
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Problemet är bara att ni har sagt detta från Dag 1 och spådomarna om att Ukraina kommer kapitulera i närtid har visat sig vara extremt felaktigt gång på gång på gång. Vi är nu på Dag 30, och Ryssland har tagit Kherson.

Vi kan diskutera detaljer, västerländsk media, USAs skenhelighet mm i all oändlighet — men faktum är att Putin lyckats ena ett splittrat Europa mot Ryssland, ett krig som startade för att minska Natos inflyttande i närområdet har fått precis motsatt effekt inkl ett aggressivt upprustande Tyskland, Finland kommer gå med i Nato inom kort. Samtidigt har man skapat sig en extremt hatisk dödsfiende i Ukraina och inte åstadkommit ett jota på marken.

Du kan väl inte ärligt tro 1% av det du säger? Skulle Putin vara nöjd med utfallet och resten vara ’propaganda’? Är det propaganda att Finland kommer gå med i Nato? Att Natobaser kommer att placeras 30 mil från St P, hur är det bra för Putin?
Den ryska versionen är att man gjorde bedömningen att det var omöjligt att "befria" Donbas genom en lokal konfrontation, eftersom Ukraina då hade kunnat koncentrera hela sitt försvar där.

Man valde därför istället att angripa från flera håll och både för att tunna ut och att binda upp försvaret i andra delar av landet.

Hur mycket sanning det ligger i den beskrivningen låter jag vara osagt men jag utesluter i alla fall inte att det i grova drag skulle kunna vara sant.

I takt med att man börjar bli klara i Mariupol så kan man förmodligen koncentrera mer trupper mot andra delar av Donbas, samtidigt som Ukraina inte kan göra det samma, av den enkla anledningen att man sitter fast på andra ställen.

Så länge inte just Ukraina går med i Nato så kan man nog mycket väl betrakta Nato-frågan som en delseger ur ett ryskt perspektiv.

Övriga konsekvenser kan enkelt avfärdas med att det var på väg att hända i alla fall. Det är ju till och med exakt så som Putin uttalat sig om sanktionerna.

Jag är för övrigt helt övertygad om att ryssarna inte kommer att åka hem förrän dom fått ungefär det dom säger sig vilja ha. Det får sedan kosta vad det kostar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback