Citat:
Ursprungligen postat av
jvstalin
Allt är relativt. Olyckskorparna tittar på Kiev och räknar procent på kartan och har bilden av att målet är 100% ockupation av Ukraina.
Jag tror istället (hobby-analytiker är vi alla) att målet är mer begränsat än så, det är dessa punkter om Nato-neutralitet, ryska språket, Donbass (Minsk-avtal), Krim och "av-nazifiering". Medlet för detta är kontroll i Donbass och Svarta havet, samt enstaka insatser i hela Ukraina (främst militära och logistiska mål). Trupperna runt Kiev är främst strategisk - Ukraina tvingas överförsvara där. Ju mer utdragen konflikten blir desto mer fokus mot Kiev, men inte före kontroll i öster och syd. Operationen i bl.a. Mariupol tar tid. Sedan händer mer saker i öster, t.ex. Sievjerodonetsk.
Det är givetvis omöjligt att veta med någon säkerhet vad Ryssland verkligen tänker och planerar. Den senaste veckans totala orörlighet tyder på att Ryssland på något plan har förlorat operativ förmåga och inte längre har möjlighet att göra större offensiva insatser. Men det skulle också kunna vara en strategi där man till exempel spelar svaghet och stillastående för att lura in ukrainarna i en falsk trygghet och förbereder sig för ett plötsligt angrepp mot Dnipro som ringar in den ukrainska armén i öster och/eller en inringning av Kiev för att tillfångata den ukrainska regeringen.
Däremot tror jag att vi kan vara ganska säkra på att det inte var det här som ryssarna hoppades på när de först invaderade. Förutom en del uttalanden och läckta artiklar som antyder att ryssarna trodde på en snabb seger så är strategin som de använde initialt, snabba och dåligt skyddade angrepp mot nyckelmål, framförallt Kiev, den som man skulle använda vid ett statskuppsliknande blixtanfall och inte det man normalt använder vid ett mer reguljärt krig.
På åtminstone något plan har det alltså gått fel för ryssarna. Om det betyder att de har omvärderat sina mål, framförallt regimskifte i Kiev, har jag ingen aning om. Men jag har samtidigt svårt att se hur de ska kunna uppnå sina ursprungliga mål utan att tillsätta en egen ukrainsk regim. Så det känns inte helt otroligt att de tänker fortsätta bombardera sig framåt tills ukrainarna helt enkelt erkänner att liv är värt mer än frihet och kapitulerar.