Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Nej, det kommer aldrig Putin att våga då han skadar Rysslands anseende för decennier framåt och ingen i väst kommer våga göra affärer med landet oavsett ledning. Och ifall han skulle vara så korkad och faktiskt göra det kommer Scholz tvinga EU att dra tillbaka alla sina sanktioner mot Ryssland. Tyskland kommer att drabbas så hårt ekonomiskt av utebliven gasleverans att social oro och t o m inbördeskrig är att vänta i Tyskland, vilket spiller över på Sverige.
Putin har ju schabblat bort sitt anseende så otroligt kapitalt att han mycket väl kan göra det.
Vad kan gå fel ? Jo allt, jo precis allt har gått fel.
Putin kanske skickar FSB/KGB att lönnmörda tyska politiker nu, ungefär vad som hände efter Murens fall, och åren därefter.
Senast igår så sade Putin att Ryssland kommer inte att exportera spannmålsvete alls, inte till EU i alla fall. Hur fan han har tänkt sig att han ska få det sålt någon annanstans det verkar ju mycket oklart ?
I vart fall om det blir stopp på veteexporten så är det nu mycket hög tid för att USAs farmare måste så vete nu genast för att hinna få någon skörd.
Bästa priset är väl för majsen just nu kan tänka mig, så de lär få plöja ner majsen och så vete istället.
För generation 00 måste man kanske tala om att vete är ett sädesslag som man bland annat bakar bröd av och tex gör pasta av. 2-3 skördar kan man få per år. Cirka 5 ton vete per hektar åker kan man få ut i tex Sverige.
Putin är uppenbarligen galen, och exponerar sin galenskap tydligt. Han har aldrig varit något annat än kommunist men den tydligen bara den riktigt dåliga kommunisten
Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Siffran vi talar om från NATO är 7000-15,000 döda ryska soldater. Detta är inte en bekräftad siffra men ett estimat från Pentagon. Rysslands siffror räknar in bekräftade döda och sårade. Vissa kanske anses vara döda men är egentligen tillfångatagna eller sårade. Skälet till varför jag vänder mig emot NATO:s siffror beror inte bara på att de är obekräftade (det är därför det är ett estimat) men också på grund av att siffrorna är underliga. För det första bör du läsa igenom Understanding Combat Casualty Care Statistics (2006), J. Holcomb, L. Stansbury, H. Champion, C. Wade and Charles Wade and R. Bellamy i The Journal of TRAUMA Injury, Infection, and Critical Care.
Artikeln ovan går igenom hur man mäter antalet döda, relevanta matematiska formler osv. Hur som helst så räknas inte någon som fått "influensa" in i hur du estimerar förluster men det kan göra det. Det beror på. Hur Pentagon har beräknat vet vi inte. Vidare är spannet för antalet döda ryssar 7000-15,000 högt. För att citera fler artiklar;
Således, att 2-4 skadade soldater per död i krig är alltså vedertaget. Jag tycker därför den siffran bör hållas för sanning i tråden. Det finns också etiska skäl att rapportera rätt om förlusterna i Ukraina;
Inte minst för att Sverige tar emot flyktingar samt skickar bistånd still Ukraina. Jag undrar om det finns någon svensk statlig estimering som gjorts. Det är underligt att journalisterna inte frågar vad den svenska statens estimering av förlusterna i Ukraina är. Regeringen bör ge oss ett estimat.
Givet det ovan så utgår jag från att de ryska förlusterna är mindre än vad Pentagon hävdar. Nu är detta ett äldre inlägg jag svarar på och vi har ny information. För ett par dagar sedan rapporterade MOD 1500-2000 ryska döda soldater - ej milistrupperna inräknade. Jag vet inte om detta har förändrats. Förlusterna på den ukrainska sidan är kanske lägre än vad som rapporterats av Ryssland. Jag vet inte. Jag kan förövrigt rekommendera Forcasting Battle Casualties and Equipment loses in Modern War av Trevor N. Dupuy.
Pentagon/CIA kan väl nästan i realtid veta om när ryska anhöriga får veta att deras söner är döda.
Eftersom ryska sociala medier fungerar fortfarande.
I annat fall kan Ryssland ha gjort det förbjudet att sprida vidare att sönerna har kommit hem i en kista ?
I detta läget som är nu måste Ryssland köra fram massor av kylkontainrar tex på lastbilar, att stoppa de avlidna i. De störrre kylkontainrarna rymmer väl en 300 kroppar ?
Det kan också röra sig om tåg med kylvagnar.
Helst med massor avis.
Annars är de tvungna att gräva massgravar genast.
Nästa vecka kan det bli mycket varmare.
Ni som klagar på dålig nyhetsrapportering därifrån - Hur förklarar ni det enorma antalet flyktingar då ?
Klart att ha journalister mitt inne i ett krig, det är riskabelt, och 14 av dem är ju redan borta.
Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Ingen propaganda angående antal stupade ryska soldater kommer gå att stoppa det som komma skall i de västra delarna av Donbass runt Slovjansk och Kramatorsk. De 60,000-80,000 ukrainska soldaterna som är där kommer inom dagar vara 100% inringade från alla väderstreck. Ryssen lyckades lura "Ukraina" att tro att de gick för Kiev när planen var att ha flera brigader till väster om Donbass som skulle kunna falla tillbaka (de som kom norrifrån) innan ukrainarna hann reagera. Det händer nu i realtid.
För övrigt har USA ett lägre antal döda än Ryssland själva. Ryssarna säger under 2000, USA under 1000. När man inte ser någon annan utväg så eldar man upp sitt materiell och tar till fots där man får lift österut.
Donbass är ingen liten yta, det är 60 000 kvadratkilometer stort. En tiondedel av Sveriges yta alltså.
Det kan ta månader det här. Det är inte Desert Storm i Irak, ett ökenkrig precis.
Men men det hade varit läge att sänka hela den ryska Svarta Havs-flottan. Då har man fått bort det hotet