2022-04-03, 00:35
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
"Nationella gardet", ska föreställa något slags elitförband direkt underställt presidenten. Ett dussin soldater därifrån har nu fått sparken efter att de vägrat åka till Ukraina.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10651935/Elite-National-Guard-claim-CONTRACTS-prevent-leaving-Russia-fight-Ukraine.html

"Nationella Gardet" är en sorts glorifierad militärpolis underställd Putin själv, som vad vi sett från Ryssland gillar att slå sönder demonstranter samt sprätta omkring på gatorna med sitt blåa citycamo.

Inga riktiga soldater, inte tränade för strid utan bara för att trycka ned sina landsmän med sanktionerat övervåld. De skiter förmodligen ner sig vid tanken på att tvingas konfrontera Ukrainska soldater.

Att regimen nu vill skicka ned dem som kanonmat visar bara på hur omfattande misslyckandet är.
Citera
2022-04-03, 00:59
Medlem
Stones avatar
Det är lätt att tro att nyheterna är till för ryssarna faktiskt. De hoppas att nyheterna når in i ryssland för att odla upproret.
Citera
2022-04-03, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattarhaha
Och "dags att skrota" krigsmateriel är så jävla obildat svammel. Tror du det är bilar med "senaste prylarna" vi pratar om här? Att man släpper nya modeller varje år med lite bättre teknologi?

En tank från 70-talet kan med mindre ombyggnad göras "modern" genom att ge den t ex uppgraderat radarsystem eller ny motor.
Öööh, hur står det till med tekniken och de militära kunskaperna ? Tanks har inga radarenheter, annat än de ska spana efter fientligt flyg. Och så fort radarn får syn på ett fientligt flyg kan de inte göra något annat än att krypa ihop och kyssa sitt eget arsle goodbye. En tank hinner aldrig undan från en missil från ett flyg. Och skulle en tank ha en sådan radarantenn så är den i så fall mycket ömtålig.
Delar av radarantennen är gjord i tunn plast. Radar har ingen användning i tankens vanliga stridsmiljö. Det blir i så fall löjligt många radarekon att hålla reda på.
Men laserinstrument för att mäta avstånd mm är användbara. Plus förstås vanliga starkt förstorande kikare mm.

Citat:
Ursprungligen postat av KaymeKai
Uppskattar verkligen humorn i dina inlägg, Iran är redo att handla i Rubel

Iran har ju varit isolerade så länge, så rubeln blir väl värdelös för dem ändå ?
Haha, de där mullorna kan ju ingenting om modern ekonomi, typ...
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Varför stänger då ej Putin av kranen t gas .
Ryssland rubel är en skit valuta.
Nästa vecka stängs nog kranen till Tyskland ?
Citera
2022-04-03, 03:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Nästa vecka stängs nog kranen till Tyskland ?
Nej, det kommer aldrig Putin att våga då han skadar Rysslands anseende för decennier framåt och ingen i väst kommer våga göra affärer med landet oavsett ledning. Och ifall han skulle vara så korkad och faktiskt göra det kommer Scholz tvinga EU att dra tillbaka alla sina sanktioner mot Ryssland. Tyskland kommer att drabbas så hårt ekonomiskt av utebliven gasleverans att social oro och t o m inbördeskrig är att vänta i Tyskland, vilket spiller över på Sverige.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2022-04-03 kl. 03:15.
Citera
2022-04-03, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
1. Du tänker lite för smalspårigt om siffrorna. Dessa 40 000 NATO talar om är alltså 7-15k döda (föromdligen närmare den mindre siffran), övriga består alltså av skadade ELLER tillfångatagna ELLER försvunna. De "försvunna" kan vara en uppsjö orsaker - kört på en mina utan att hittas, kommit vilse och sitter och trycker nånstans i väntan på undsättning, deserterat osv), och "skadade" behöver ju inte betyda "skottskadade och nära att stryka med". "Skadade" betyder bara "är inte i stridbart skick pga sjukdom eller skada". Det kan vara allt från att man blivit skjuten i buken och svävar för döden till att man fått influensa och inte kan strida, eller förfrusit ett finger eller tå under flera dagar i fält. Så att vi inte ser "enorma fältsjukhus" tror jag helt enkelt är för att de inte behövs. Det lilla antalet allvarligt skadade man hinner få ut innan de dör kan behandlas på existerande civila och militära sjukhus längre in i Ryssland och Vitryssland eller Donbass. De lindrigare fallen behöver ingen sjukhusvård alls utan kan vila upp sig några dagar borta från fronten eller helt enkelt hemskickade på permis tills de är i skick igen. Vidare tror jag inte man kan förlita sig på historiska siffror om kvoten skadade : döda. Det här kriget har utkämpats på ett rätt unikt sätt verkar det som, inte alls som t.ex USA i Irak eller Ryssland i Syrien.
Siffran vi talar om från NATO är 7000-15,000 döda ryska soldater. Detta är inte en bekräftad siffra men ett estimat från Pentagon. Rysslands siffror räknar in bekräftade döda och sårade. Vissa kanske anses vara döda men är egentligen tillfångatagna eller sårade. Skälet till varför jag vänder mig emot NATO:s siffror beror inte bara på att de är obekräftade (det är därför det är ett estimat) men också på grund av att siffrorna är underliga. För det första bör du läsa igenom Understanding Combat Casualty Care Statistics (2006), J. Holcomb, L. Stansbury, H. Champion, C. Wade and Charles Wade and R. Bellamy i The Journal of TRAUMA Injury, Infection, and Critical Care.

Artikeln ovan går igenom hur man mäter antalet döda, relevanta matematiska formler osv. Hur som helst så räknas inte någon som fått "influensa" in i hur du estimerar förluster men det kan göra det. Det beror på. Hur Pentagon har beräknat vet vi inte. Vidare är spannet för antalet döda ryssar 7000-15,000 högt. För att citera fler artiklar;

Citat:
Citat:
During the fighting of war the number of people wounded is at least twice the number killed and may be 13 times as high; this ratio of the number wounded to the number killed results from the impact of a weapon system on human beings in the particular context of war. (Mortality associated with use of weapons in armed conflicts, wartime atrocities, and civilian mass shootings: literature review", R. Coupland & D. Meddings)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC28193/

Citat:
The fact that 2-4 people are wounded for each person killed in war is well known....

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1127023/
Således, att 2-4 skadade soldater per död i krig är alltså vedertaget. Jag tycker därför den siffran bör hållas för sanning i tråden. Det finns också etiska skäl att rapportera rätt om förlusterna i Ukraina;

Citat:
Reporting the correct number of deaths and casualties is required for the selection of necessary measures to avoid human catastrophe...

Estimating the Number of Civilian Casualties in Modern Armed Conflicts–A Systematic Review, 2021, A. Khorram-Manesh, F. Burkle, K. Goniewicz and Y. Robinson)

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2021.765261/full
Inte minst för att Sverige tar emot flyktingar samt skickar bistånd till Ukraina. Jag undrar om det finns någon svensk statlig estimering som gjorts. Det är underligt att journalisterna inte frågar vad den svenska statens estimering av förlusterna i Ukraina är. Regeringen bör ge oss ett estimat.

Givet det ovan så utgår jag från att de ryska förlusterna är mindre än vad Pentagon hävdar. Nu är detta ett äldre inlägg jag svarar på och vi har ny information. För ett par dagar sedan rapporterade MOD 1500-2000 ryska döda soldater - ej milistrupperna inräknade. Jag vet inte om detta har förändrats. Förlusterna på den ukrainska sidan är kanske lägre än vad som rapporterats av Ryssland. Jag vet inte. Jag kan förövrigt rekommendera Forcasting Battle Casualties and Equipment loses in Modern War av Trevor N. Dupuy.
Senast redigerad av Edgerton 2022-04-03 kl. 05:16.
Citera
2022-04-03, 04:59
Medlem
I-van-Toers avatar
Ingen propaganda angående antal stupade ryska soldater kommer gå att stoppa det som komma skall i de västra delarna av Donbass runt Slovjansk och Kramatorsk. De 60,000-80,000 ukrainska soldaterna som är där kommer inom dagar vara 100% inringade från alla väderstreck. Ryssen lyckades lura "Ukraina" att tro att de gick för Kiev när planen var att ha flera brigader till väster om Donbass som skulle kunna falla tillbaka (de som kom norrifrån) innan ukrainarna hann reagera. Det händer nu i realtid.

För övrigt har USA ett lägre antal döda än Ryssland själva. Ryssarna säger under 2000, USA under 1000. När man inte ser någon annan utväg så eldar man upp sitt materiell och tar till fots där man får lift österut.
Senast redigerad av I-van-Toer 2022-04-03 kl. 05:03.
Citera
2022-04-03, 05:48
Medlem
svennebabbians avatar
ryssar backar i norr, neo nazisterna tar sig ner till syd-öst för att strida. lämnar kiev öppen för ryssar att mangla stan helt och knäppa nassen på tronen.
Citera
2022-04-03, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Nej, det kommer aldrig Putin att våga då han skadar Rysslands anseende för decennier framåt och ingen i väst kommer våga göra affärer med landet oavsett ledning. Och ifall han skulle vara så korkad och faktiskt göra det kommer Scholz tvinga EU att dra tillbaka alla sina sanktioner mot Ryssland. Tyskland kommer att drabbas så hårt ekonomiskt av utebliven gasleverans att social oro och t o m inbördeskrig är att vänta i Tyskland, vilket spiller över på Sverige.

Putin har ju schabblat bort sitt anseende så otroligt kapitalt att han mycket väl kan göra det.
Vad kan gå fel ? Jo allt, jo precis allt har gått fel.
Putin kanske skickar FSB/KGB att lönnmörda tyska politiker nu, ungefär vad som hände efter Murens fall, och åren därefter.

Senast igår så sade Putin att Ryssland kommer inte att exportera spannmålsvete alls, inte till EU i alla fall. Hur fan han har tänkt sig att han ska få det sålt någon annanstans det verkar ju mycket oklart ?
I vart fall om det blir stopp på veteexporten så är det nu mycket hög tid för att USAs farmare måste så vete nu genast för att hinna få någon skörd.
Bästa priset är väl för majsen just nu kan tänka mig, så de lär få plöja ner majsen och så vete istället.
För generation 00 måste man kanske tala om att vete är ett sädesslag som man bland annat bakar bröd av och tex gör pasta av. 2-3 skördar kan man få per år. Cirka 5 ton vete per hektar åker kan man få ut i tex Sverige.
Putin är uppenbarligen galen, och exponerar sin galenskap tydligt. Han har aldrig varit något annat än kommunist men den tydligen bara den riktigt dåliga kommunisten

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Siffran vi talar om från NATO är 7000-15,000 döda ryska soldater. Detta är inte en bekräftad siffra men ett estimat från Pentagon. Rysslands siffror räknar in bekräftade döda och sårade. Vissa kanske anses vara döda men är egentligen tillfångatagna eller sårade. Skälet till varför jag vänder mig emot NATO:s siffror beror inte bara på att de är obekräftade (det är därför det är ett estimat) men också på grund av att siffrorna är underliga. För det första bör du läsa igenom Understanding Combat Casualty Care Statistics (2006), J. Holcomb, L. Stansbury, H. Champion, C. Wade and Charles Wade and R. Bellamy i The Journal of TRAUMA Injury, Infection, and Critical Care.

Artikeln ovan går igenom hur man mäter antalet döda, relevanta matematiska formler osv. Hur som helst så räknas inte någon som fått "influensa" in i hur du estimerar förluster men det kan göra det. Det beror på. Hur Pentagon har beräknat vet vi inte. Vidare är spannet för antalet döda ryssar 7000-15,000 högt. För att citera fler artiklar;

Således, att 2-4 skadade soldater per död i krig är alltså vedertaget. Jag tycker därför den siffran bör hållas för sanning i tråden. Det finns också etiska skäl att rapportera rätt om förlusterna i Ukraina;

Inte minst för att Sverige tar emot flyktingar samt skickar bistånd still Ukraina. Jag undrar om det finns någon svensk statlig estimering som gjorts. Det är underligt att journalisterna inte frågar vad den svenska statens estimering av förlusterna i Ukraina är. Regeringen bör ge oss ett estimat.

Givet det ovan så utgår jag från att de ryska förlusterna är mindre än vad Pentagon hävdar. Nu är detta ett äldre inlägg jag svarar på och vi har ny information. För ett par dagar sedan rapporterade MOD 1500-2000 ryska döda soldater - ej milistrupperna inräknade. Jag vet inte om detta har förändrats. Förlusterna på den ukrainska sidan är kanske lägre än vad som rapporterats av Ryssland. Jag vet inte. Jag kan förövrigt rekommendera Forcasting Battle Casualties and Equipment loses in Modern War av Trevor N. Dupuy.

Pentagon/CIA kan väl nästan i realtid veta om när ryska anhöriga får veta att deras söner är döda.
Eftersom ryska sociala medier fungerar fortfarande.
I annat fall kan Ryssland ha gjort det förbjudet att sprida vidare att sönerna har kommit hem i en kista ?
I detta läget som är nu måste Ryssland köra fram massor av kylkontainrar tex på lastbilar, att stoppa de avlidna i. De störrre kylkontainrarna rymmer väl en 300 kroppar ?
Det kan också röra sig om tåg med kylvagnar.
Helst med massor avis.
Annars är de tvungna att gräva massgravar genast.
Nästa vecka kan det bli mycket varmare.
Ni som klagar på dålig nyhetsrapportering därifrån - Hur förklarar ni det enorma antalet flyktingar då ?
Klart att ha journalister mitt inne i ett krig, det är riskabelt, och 14 av dem är ju redan borta.
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ingen propaganda angående antal stupade ryska soldater kommer gå att stoppa det som komma skall i de västra delarna av Donbass runt Slovjansk och Kramatorsk. De 60,000-80,000 ukrainska soldaterna som är där kommer inom dagar vara 100% inringade från alla väderstreck. Ryssen lyckades lura "Ukraina" att tro att de gick för Kiev när planen var att ha flera brigader till väster om Donbass som skulle kunna falla tillbaka (de som kom norrifrån) innan ukrainarna hann reagera. Det händer nu i realtid.

För övrigt har USA ett lägre antal döda än Ryssland själva. Ryssarna säger under 2000, USA under 1000. När man inte ser någon annan utväg så eldar man upp sitt materiell och tar till fots där man får lift österut.

Donbass är ingen liten yta, det är 60 000 kvadratkilometer stort. En tiondedel av Sveriges yta alltså.
Det kan ta månader det här. Det är inte Desert Storm i Irak, ett ökenkrig precis.
Men men det hade varit läge att sänka hela den ryska Svarta Havs-flottan. Då har man fått bort det hotet
Citera
2022-04-03, 06:17
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Donbass är ingen liten yta, det är 60 000 kvadratkilometer stort. En tiondedel av Sveriges yta alltså.
Det kan ta månader det här. Det är inte Desert Storm i Irak, ett ökenkrig precis.
Men men det hade varit läge att sänka hela den ryska Svarta Havs-flottan. Då har man fått bort det hotet

Det kommer bli ett sjuhelvetes slag i västra Donbass, i den sk "grytan", om bara några dagar. Ukrainarna har varit kvar där sedan 2014 med rotation sedan Igor "Strelkov" Girgin röjde där men var tvungen att retirera. Den här gången kommer ingen ryss att retirera. Ukrainarna får antingen ge upp eller bli till benmjöl. Det som kommer att avlossas in i "grytan" har vi inte sett sen 1940-talet. I firepower alltså.
Citera
2022-04-03, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Mikael Tofvesson på Myndigheten för psykologiskt försvar anser att påverkan från Ryssland inte går speciellt bra.

https://www.svd.se/a/y4jz2r/ryska-paverkansapparaten-har-gatt-sonder

Anser. Jag klickar inte på en SVD-länk.

Svenska påverkansapparaten är samtidigt i full sving och lyckas utomordentligt bra, som vanligt. SVT, TV4, Bonnier-ägda DN och Expressen och Stasi-Expo har hetsat svenskarna mot Putins Ryssland. Perfekt! Yttre Fienden, igen, så att svenskarna glömmer vilken skit-riksdag de väljer om varje gång här hemma. Det som faktiskt betyder något.
Senast redigerad av Tinderbitch 2022-04-03 kl. 06:19.
Citera
2022-04-03, 06:27
Medlem
Cambrias avatar
Visst är det gerilla grupper kvar som slår ut förbindelser så olika ryska fronter har svårare att få understöd. Men Ryssland har som mål att ta över kärnpunkter och det går utan problem. Även om kriget skulle ta slut idag så har putin säkrat områden som FN och Nato kommer betrakta som övertagna och ge till Ryssland. USA har sagt flera gånger att Nato och amerikanska trupper aldrig ska gå in i Ukraina. När Ryssland är färdiga med sina mål så kommer de att åka hem .
Citera
2022-04-03, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast nu förlorade inte USA Afghanistan militärt, man tog kontroll över landet omgående och satte sitt en ny regering.
Rent militärt vann man, men politiskt så misslyckades man.
Talibanerna lämnade grottan och gick in när amerikanska trupper hade lämnat landet.

Ryssland vann en politisk och militär seger när de tog Krim, men misslyckades med Donesk mm.
Ukraina kriget är 10 gånger värre än USA krig i Vietnam, total förnedring och misslyckande rent militärt också.
Nu vet vi att Finnarna hade klarat av en rysk attack utan problem .

"Nej USA/NATO förlorade inte Afghanistan.. de gav bort landet och all utrustning! Inte samma sak! 😪😟"

Ryssland visar _just nu_ NATO hur enkelt de kör över Ukrainska armén som styrs av NATO.

120.000 Ryssar vs 600.000 Ukrainare - Akhmat Sila
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in