2022-05-01, 20:16
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag räknar inte heller med att det går så fort, men att det går skitdåligt för ryssarna går inte att förneka.
Bara för att det går dåligt nu, behöver man inte falla in i rent önsketänkande och börja förbereda en segerparad.
Mike Martins twitter tråd är tyvärr mera full av känslor och önskningar än fakta. Bättre att inte lyssna på den största optimisten när det handlar om utgången av krig.
Citera
2022-05-01, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Haha och det är DU som länkade till TASS 🤣
Jag läser inte rysk press och kan inte heller eftersom den är blockad.
Aftonbladets trovärdighet ligger väl på samma nivå som Pravda i Ryssland.
Men vi har väl olika infallsvinklar annars skulle det inte finnas debatt utan bara ryggdunkningar.
Var inte korkad, jag länkade till TASS för att visa vad Kreml ville att vi skulle tro. För det ändamålet är ryska tidningar utmärkta källor.
Aftonbladet är en mycket seriös tidning med en mycket hög nivå av trovärdighet. Att du inte gillar att vissa sanningar publiceras är en annan femma.
Citera
2022-05-01, 20:27
Medlem
Duerfs avatar
Det är inte så förvånande att Ryssarna håller på att kollapsa i öst. De har ju bara flyttat alla problem från Kievområdet dit. Omotiverade soldater, föråldrat material som inte underhållits ordentligt, katastrofal logistik och total brist på utvilade reserver.

Putin fick sin stora våroffensiv och den var som en våt fjärt. Nu kommer det rasa fort, precis som det gjorde runt Kiev.
Citera
2022-05-01, 20:28
Avstängd
Citat:
Var inte korkad, jag länkade till TASS för att visa vad Kreml ville att vi skulle tro. För det ändamålet är ryska tidningar utmärkta källor.
Aftonbladet är en mycket seriös tidning med en mycket hög nivå av trovärdighet. Att du inte gillar att vissa sanningar publiceras är en annan femma.
Du är inte så logisk ändå
Du säger att ryssarna ljuger när de informerar och det kan nog stämma i synnerhet när det gäller krig, men ändå litar du på uppgifterna i TASS?
Det skulle inte jag göra rakt av. Jag kollar på vad de faktiskt GÖR istället och det ser bedrövligt ut om de lyckas avskärma Ukraina från Svarta Havet. Men de kanske ger upp vad vet jag? Allt kan hända i ett krig.
(Btw så litar jag inte på Zelensky eller Biden heller)
Senast redigerad av Mary99 2022-05-01 kl. 20:33.
Citera
2022-05-01, 20:37
Medlem
Vill inte dessa ryska soldater hem snart?
Citera
2022-05-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Du är inte så logisk ändå
Du säger att ryssarna ljuger när de informerar och det kan nog stämma i synnerhet när det gäller krig, men ändå litar du på uppgifterna i TASS?
Det skulle inte jag göra rakt av. Jag kollar på vad de faktiskt GÖR istället och det ser bedrövligt ut om de lyckas avskärma Ukraina från Svarta Havet. Men de kanske ger upp vad vet jag? Allt kan hända i ett krig.
(Btw så litar jag inte på Zelensky eller Biden heller)
Det är du som har svårt med logiken. Ryssarna ljuger givetvis inte för att framställa sig själva som sämre än vad de är. Säger de att operationen kommer att vara över inom 5 dagar så beror det givetvis på att de tror det, för om den inte är det så framstår det bara som att de gjort en missbedömning och misslyckats med sitt mål.
Citera
2022-05-01, 21:41
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Allt har gått som smort. Så vitt jag kan förstå har man tagit kontroll över alla områden man vill, samt slagit ut alla funktioner av vikt för att Ukraina skall kunna göra meningsfull motstånd.

Runt 2000 döda ryssar gissade en amerikansk officer här igår. Det ligger antagligen nära sanningen.

Jag tror det är mest hög svansföring från västländer som inte är värt särskilt mycket. Se hur Tyskland fortsätter köpa gas från ryssland tex.
Deltar Kina i olje-embargot, annars blir det mest trams. Olja är olja. Om västländer byter leverantör så går oljan andra vägar.

Intressant inlägg från Kyrkstocken.
Citera
2022-05-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Du tror det är över om 2 veckor...USA satt fast i Afghanistan i 20 år och gav tills slut upp. De var väl i Vietnam lika länge. Krig kan pågå hur länge som helst.

USA var i Vietnam i 8 år och inte 20 år...
Citera
2022-05-01, 21:59
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Det är du som har svårt med logiken. Ryssarna ljuger givetvis inte för att framställa sig själva som sämre än vad de är. Säger de att operationen kommer att vara över inom 5 dagar så beror det givetvis på att de tror det, för om den inte är det så framstår det bara som att de gjort en missbedömning och misslyckats med sitt mål.

Intressant påstående ja i Izvestia av Abzalov. Man kan ju hävda att Abzalov var dålig på att bedöma situationen. Din logik ger mening. Jag är osäker på hur åsiktskorridoren är i Ryssland. Det är sällan man ser rena dissidenter yttra sig, men att vara överpositiv eller ännu hårdare/vilja gå längre än Putin GISSAR jag förekommer. Det skapar trovärdighet och får regimen att verka förnuftig och 'moderate'. Men jag vet inte?
Citera
2022-05-01, 22:05
Medlem
Enligt kinesiska Globaltimes har ryssarna dödat: 23.367 ukrainska soldater daterat 17 april.
Citera
2022-05-01, 22:52
Medlem
Englands utrikesminister Ben Wallace med flera tror att Putin den 9 maj, kommer byta ut ”specialoperation” och istället säga: ”Ryssland är i krig mot Europas nazister”.
Detta då Ryssland har behov för att mobilisera landet till en form av krigsekonomi och få tag i fler soldater (bla värnpliktiga). Detta kan de inte göra så länge Putin hävdar att det är en specialoperation (alla ryssar tror forsatt på att detta är en specialoperation och inte en invasion).

Om Putin den 9 maj uttalar krig så är det en bekräftelse på vad många redan tror - att Ryssland lider stora förluster av soldater så långt och att allt annat som rysstrogna har sagt hitills om att kriget går bra / enligt Rysslands plan mm. Är totalt falskt och fake news.
Om 9 dagar får vi se om Ben Wallace hadde rätt!
Senast redigerad av abracadabra1619 2022-05-01 kl. 22:55.
Citera
2022-05-01, 22:54
Avstängd
Citat:
Nu var det tydligt att Kreml inte stod bakom det.
Det kan vara en del i propaganda för att skrämma fiender. De skulle väl knappast lansera att det kommer att ta månader att erövra Ukraina?
Till syvende och sist är det först när freden sluts som vi vet vem som har lyckats med mål eller ej.
Jag tror att alla parter förlorar på ett krig.
Zylensky har väl sagt att han ska slåss till sista ukrainaren? Om han inte gör det betyder det då att han förlorat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in