2022-04-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nu är det inte riktigt konstgödsel som när man framställer kväve ur luften utan fosforfyndigheter som det ont om runt världen. Fosforbrist har ofta setts som det stora hotet mot matproduktionen i framtiden, och ekobönder som inte får använda sig av det har fosforbrist som ett svårlösligt problem.
Det var just fosfor som LKAB har hittat en tillräckligt stor fyndighet för att täcka Europas behov.
Men givet att Ryssland kom på att Ukraina skulle avnazifieras precis som de skulle börja bygga upp konkurrerande gasproduktion så kommer väl det slumpa sig så att Ryssland anklagar Norrland för nazism lagom till vi konkurrerar ut rysk fosfor.
Citera
2022-04-29, 16:29
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är dock ingen vidare produkt för avancerade väst länder att ge sig på. bättre vi låter något uland ta tag i det på sikt,

men visst , på kort sikt får vi kanske lösa det i väst, men målet är ju inte att priset ska öka med ytterligare 60% för bonden..... och då behöver vi producera det någostans med bnp per capita under costarikas nivå (tex ryssland)

Ajfan, då blir det för dyrt i Kazakhstan då... Men Ekvatorial Guinea är ju en kandidat då, strax under Ryssland i BNP per cpita.
Citera
2022-04-29, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

I Kievregionen gick det urdåligt för ryssarna. Det signalerar stor inkompetens. Men det förvånar inte. Åkesson hade skött detta bättre.
Citera
2022-04-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
I Kievregionen gick det urdåligt för ryssarna. Det signalerar stor inkompetens. Men det förvånar inte. Åkesson hade skött detta bättre.

Vad var avsikten ?
Vad gick dåligt ?

Jag har ingen aning för jag har inte sett några Ryska anteckningar.
(antar att ingen har det)
Citera
2022-04-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PostPerKrona
CNN avslöjar svensk lögn om massgravar i Mariupol

Bilderna visar: 200 massgravar i Mariupol
https://www.expressen.se/nyheter/bilderna-visar-200--massgravar-i-mariupol/

När vi kom till kyrkogården hittade vi inga massgravar, i motsats till vad den tidigare borgmästaren i Mariupol fördömde, med stöd av satellitbilder. På den exakta platsen för geolokaliseringen finns cirka 230 enskilda gravar med numrerade plattor, många av dem med namn, födelsedatum och dödsdatum.
https://cnnportugal.iol.pt/videos/os-mil-corpos-enterrados-em-dois-cemiterios-as-portas-de-mariupol-no-ultimo-mes/6269a4e80cf26256cd210348

Svensk media är naiva och "köpta" som vanligt.
Personligen tar jag allt utom SMHI-prognosen med en nypa salt.
Citera
2022-04-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Svensk media är naiva och "köpta" som vanligt.
Personligen tar jag allt utom SMHI-prognosen med en nypa salt.

Vad ska du med SMHI till när du kollar vädret i Kursk eller vilken håla du nu huserar i?
Citera
2022-04-29, 20:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Då har du fått det av mig nu.

Här är tråden: https://twitter.com/OAlexanderDK/status/1519028919860711433

Min bedömning är att de där nerskjutna transportplanen är som: ghost of Kyiv, 30 helikoptrar förstörda av artilleri, etc.
Citera
2022-04-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Vad ska du med SMHI till när du kollar vädret i Kursk eller vilken håla du nu huserar i?

Grattis du vinner kvällens intelligenstävling.
Citera
2022-04-29, 21:10
Medlem
Citat:
Grattis du vinner kvällens intelligenstävling.

Angående intelligens och tankeverksamhet.
Ryssar är ju rent historiskt duktiga på spel som schack. Men den typen av tänkande verkar inte prioriteras inom den ryska militären, undrar varför?
Det tackar ju resten av världen för naturligtvis, men kanske är det så enkelt att individuellt tänkande inte direkt uppmuntras i vissa sammanhang?
Citera
2022-04-29, 21:17
Medlem
LordLongburks avatar
Citat:
Vad var avsikten ?
Vad gick dåligt ?

Jag har ingen aning för jag har inte sett några Ryska anteckningar.
(antar att ingen har det)
Avsikten var att byta ut den Ukrainska regeringen till en marionettregering som hoppar när Putin säger hoppa.

Det som gick dåligt var den flera mil långa militärkonvoj som blev stillastående pga. brist på foder och drivmedel. den kom aldrig fram och kunde inte omringa och belägra Kiev.

Det har dött många tusen ryska soldater i Putins speciella operation som absolut inte får benämnas som "krig" Rysslands flaggskepp brann upp och sjönk, vare sig det var Ukraina som sänkte den eller om det var fulla ryssar som eldade upp den så sjönk den med okänt antal ryska sjömän.

Jag skulle säga det har gått dåligt för Ryssland och de har betett sig som ryssar mot civilbefolkningen i Ukraina. Det kommer att dröja väldigt länge innan massmorden på civila blir glömda om någonsin.

Nej just ja, det är INGET KRIG som Putin säger..
Citera
2022-04-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLongburk
Avsikten var att byta ut den Ukrainska regeringen till en marionettregering som hoppar när Putin säger hoppa.

Det som gick dåligt var den flera mil långa militärkonvoj som blev stillastående pga. brist på foder och drivmedel. den kom aldrig fram och kunde inte omringa och belägra Kiev.

Det har dött många tusen ryska soldater i Putins speciella operation som absolut inte får benämnas som "krig" Rysslands flaggskepp brann upp och sjönk, vare sig det var Ukraina som sänkte den eller om det var fulla ryssar som eldade upp den så sjönk den med okänt antal ryska sjömän.

Jag skulle säga det har gått dåligt för Ryssland och de har betett sig som ryssar mot civilbefolkningen i Ukraina. Det kommer att dröja väldigt länge innan massmorden på civila blir glömda om någonsin.

Tack för upplysningen.
Skönt att någon som vet kan berätta för alla andra som bara gissar.
Citera
2022-04-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLongburk

Ukrainska regeringen är redan en marionettregering med den judiske komikern Zielinski i spetsen, men man ville nog byta ut den mot en annan marionettregering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in