2022-04-29, 12:35
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Det är ju inte precis jättesvårt att producera konstgödsel någon annanstans än i Ryssland så det här kriget kan bli ett uppsving för svensk industri. Tar iofs en stund att få igång produktionen men inom 10-12 månader så är västvärdlen oberoende av rysslands konstgjorda skit...
Nu är det inte riktigt konstgödsel som när man framställer kväve ur luften utan fosforfyndigheter som det ont om runt världen. Fosforbrist har ofta setts som det stora hotet mot matproduktionen i framtiden, och ekobönder som inte får använda sig av det har fosforbrist som ett svårlösligt problem.
Citera
2022-04-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xajap
Återigen: var är bevisen? Var är bilder/filmer som visar dessa nedskjutna plan? Det borde ligga kroppar lite varstans söder om Kiev, med dokument, vapen, etc? Vilka registreringsnummer hade dessa plan? Har du sett hur en Il-76'a ser ut? Det tordes vara ganska lätt att hitta vrakdelar om ett sådant (två till och med!) ramlade ned från himlen.

För att länka från din källa:

Tycker du att det räcker som bevis?

Jo det är ju samtsämmiga uppgifter som är bekräftade, tillskillnad från tex de ryska officella uppgifterna "inget anfall på ukraina" som är..... svårare att bekräfta.
Citera
2022-04-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nu är det inte riktigt konstgödsel som när man framställer kväve ur luften utan fosforfyndigheter som det ont om runt världen. Fosforbrist har ofta setts som det stora hotet mot matproduktionen i framtiden, och ekobönder som inte får använda sig av det har fosforbrist som ett svårlösligt problem.

Det är dock ingen vidare produkt för avancerade väst länder att ge sig på. bättre vi låter något uland ta tag i det på sikt,

men visst , på kort sikt får vi kanske lösa det i väst, men målet är ju inte att priset ska öka med ytterligare 60% för bonden..... och då behöver vi producera det någostans med bnp per capita under costarikas nivå (tex ryssland)
Citera
2022-04-29, 12:41
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo det är ju samtsämmiga uppgifter som är bekräftade, tillskillnad från tex de ryska officella uppgifterna "inget anfall på ukraina" som är..... svårare att bekräfta.

Nej de är inte bekräftade.
Citera
2022-04-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej de är inte bekräftade.

Att amerikanerna hjälpte ukraina att sänka ryska transportflyg i början av konflikten är bekräftade
Citera
2022-04-29, 12:46
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Att amerikanerna hjälpte ukraina att sänka ryska transportflyg i början av konflikten är bekräftade

Vad menar du med 'bekräftat'? Att en anonym amerikan säger det, är ju absolut inte bekräftat. Amerikanerna har ju t om gått ut och sagt att de delar "intelligence" som de inte är säkra på.

Där finns en bra tråd på twitter om dessa IL-76, har du sett den?
Citera
2022-04-29, 12:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Det är dock ingen vidare produkt för avancerade väst länder att ge sig på. bättre vi låter något uland ta tag i det på sikt,

men visst , på kort sikt får vi kanske lösa det i väst, men målet är ju inte att priset ska öka med ytterligare 60% för bonden..... och då behöver vi producera det någostans med bnp per capita under costarikas nivå (tex ryssland)
Finns inga fyndigheter av större värde på så många håll överhuvudtaget, skulle vara i havsvattnet då.
Och priset på gödsel ökade med ca 300% förra året så ytterligare 60% är ingen ändring
Citera
2022-04-29, 12:50
Medlem
Citat:
Vad menar du med 'bekräftat'? Att en anonym amerikan säger det, är ju absolut inte bekräftat. Amerikanerna har ju t om gått ut och sagt att de delar "intelligence" som de inte är säkra på.

Där finns en bra tråd på twitter om dessa IL-76, har du sett den?

Du menar samma källor som talade om ryska invasionen? som ryssarna fortfarande inte har "bekräftat".

Keep coping much.....
Citera
2022-04-29, 12:54
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Du menar samma källor som talade om ryska invasionen? som ryssarna fortfarande inte har "bekräftat".

Keep coping much.....

Nej, pro-väst källa. Oryx har heller inte en confirm på den. En IL76 är väldigt stor, du hade sett vraket på maxar-sateliter och annat, även om den fallit på ryskt territorium, vilket redan det är osannolikt. Jag vet det för att det var där jag började misstänka att ukrainska källor är Bagdad Bob, så jag har hållt utkik hela tiden efter confirmation.
Citera
2022-04-29, 12:56
Medlem
Citat:
Nej, pro-väst källa. Oryx har heller inte en confirm på den. En IL76 är väldigt stor, du hade sett vraket på maxar-sateliter och annat, även om den fallit på ryskt territorium, vilket redan det är osannolikt. Jag vet det för att det var där jag började misstänka att ukrainska källor är Bagdad Bob, så jag har hållt utkik hela tiden efter confirmation.

Då har du fått det av mig nu.
Citera
2022-04-29, 14:50
Medlem
Citat:

Och vad hade dom att göra över Ukraina?
Då riskerar man att bli nedskjutna. Eller sänkta som ni ryssar säger?
Citera
2022-04-29, 16:08
Medlem
Citat:
Då har du fått det av mig nu.

Men Gud sååå bra!

Ukrainska försvaret, någon anonym tjänsteman från USA och nu en Flashbackare också! Nu! Nu är det definitivt bekräftat!

PS. Bara av intresse, hur många Il-76'or sköts ned totalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in