2022-03-20, 10:49
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Kriget är redan över i princip och Ryssland har vunnit. Varför frågar någon? Jo ryssarna har redan skjutit sönder större delen av ukrainska armén.
Sen erkänner Ukraina att de inte kommer joina Nato heller.

Zelensky says he understands Ukraine likely won't join NATO anytime soon
https://theweek.com/russo-ukrainian-war/1011346/zelensky-says-he-understands-ukraine-likely-wont-join-nato-anytime-soon

Men om dom redan vunnit, varför åker inte Putin i Ukraina och visar upp sitt stordåd för den ryska befolkningen?
Varför suger han av kinas XI för att få hjälp och trots det får han ändå nobben?
Varför törs han inte säga åt sin befolkning att Ryssland befinner sig i krig som han har vunnit?

Och varför tror du att han mörkar antalet döda, har förbjudit sjukhusen och bårhusen att öppna käften och säga hur det ligger till.

Putin har vunnit en sak, han har rekordet i snabbhet på att försätta ett land i konkurs.

Tänk på att du blir ekonomiskt oberoende om du klipper Putin, det är bara gratulera till den som hinner först.
Citera
2022-03-20, 11:00
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad menar du med min fina amerikan?
Se gärna videon (det är ett klipp ur en längre video). Han säger precis det - det är i praktiken inget krigande som sker (och drar en jämförelse med andra krig där media släppt mängder med krigsvideor - det finns nästan inget sånt material, eller i alla fall en ytterst liten mängd), just därför att Putin åstadkommit det han ville. Därför står också konvojen still. De bara väntar ut Ukrainarna. Besvarar det din fråga?

Nej, tvärtom. Se gärna videon, jag tror den besvarar dina frågor.

Ok, så inget krig i Mariupol?

Ryssen hade som mål att gå i eldställnibgar någon mil utanför Kyjiv?

Du sprider propaganda av knäppaste sort. Ingen tror på den. Uppenbart att puttler-nassarna inte får till sina försörjningslinjer samt möter på galet mycket större motstånd än dom ens hade mardrömmar om.

Men vi kan ju säga så här, om Kyjiv faller, så hade du och amerikanen fel?
Citera
2022-03-20, 11:06
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ok, så inget krig i Mariupol?

Ryssen hade som mål att gå i eldställnibgar någon mil utanför Kyjiv?

Du sprider propaganda av knäppaste sort. Ingen tror på den. Uppenbart att puttler-nassarna inte får till sina försörjningslinjer samt möter på galet mycket större motstånd än dom ens hade mardrömmar om.

Hur kan du säga att ingen tror på den - det finns väl uppenbarligen de som gör? Jag vet inte ens att det är propaganda. Vad har en pensionerad överste att tjäna på att hitta på alltihop medvetet? Jag är inte säker på att det är propaganda - det känns betydligt mindre propagandistiskt än både det USA och Rysslands stora mediakanaler basunerar ut.

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Men vi kan ju säga så här, om Kyjiv faller, så hade du och amerikanen fel?

Jag har inte sagt min ståndpunkt i frågan än, jag har bara sagt vad amerikanen hävdar.

Varför har han fel? Det han säger är väl tvärtom - de har ett sådant grepp att de inte behöver kriga - de bara väntar ut ukrainarna nu. Det sker lite småtrider här och där, enligt det han säger.
Citera
2022-03-20, 11:10
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Krigets första fas är i princip över. Ukraina vann den:

Frågan är vad som händer nu? Kan Ryssland samla sig och gå vidare? Eller måste de ge upp sina mål?
Nu kommer de bara nöta ut med bombanfall, hoppas Ukraina kan slå ut ändå
Citera
2022-03-20, 11:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Det som händer näst är nog att Ukraina och Ryssland skriver ett avtal att Ukraina inte joinar Nato, som min länk visade är Ukraina med på detta i princip och kanske inte så konstigt eftersom Ukrainas armé som sagt skjuts sönder.

Det innebär att Ryssland gör exakt samma som Kina gjorde med Vietnam, man låssas att man har vunnit och allt annat är bara vad landsförrädare säger.

Ukraina sa redan innan invasionen att idéen om att gå med i Nato inte är av intresse.
Ursäkten om att de är på väg att gå med i Nato, att de är nazister och biolabben är bara försök till att ursäkta en illegal invasion.
Citera
2022-03-20, 11:17
Medlem
Ryssland har vunnit eftersom ekonomi i Ryssland är inte alls lika dålig som Väst får den att framstå. Kina har redan börjat slå i trummorna för att ersätta dollarn med deras kinesiskvaluta när det kommer till oljehandel. Indien och Kina har bättre relation tack vare Ryssland. Pakistan är inte alls nöjd med USA/Väst. Storbritannien har det lite komplicerat med deras gamla kolonistater.

Vi får ej dessa nyheter, men draken i Asien har vaknat och bakom "muren" som vi kallar för Ukraina/Ryssland konflikten reser sig en enorm arme likt Mongolernas hord. Medans vi i väst blir fortfarande matad med propaganda att vi är bäst. Faktum att Kina har missiler likt Ryssland som NATOS radar inte kan detektera borde få folk att fatta att bakom kulisserna så gömmer Ryssland/Asien en arme som har högteknologi med. USA har inga vapen som kan skjuta ner missiler som färdas i det man kallar för "SuperSonic" dvs mach 27. De har även ubåtar med torpeder som är tillverkade att gå extremt fort dessa är specialtillverkade för att sänka hangarfartyg.

Väst skulle aldrig kunna hålla ut om Kina börjar bojkotta att handla med väst, tänk om Indien eller Pakistan säger från och med nästa vecka så bojkottar vi ALLT från väst... Halva vårt samhälle slåss ut på mindre en än vecka eftersom våra IT-system är driftsatta i Asien. Men ingen pratar om detta.

Ryssland har enorm IT arméer och de kan mer eller mindre se alla som har en mobiltelefon. Följer man reddit bataljonen så varnade folket i trådar där att Ryssar både ser och hör via mobilerna och om de fortsätter att posta videos och selfies på sig själva så lär de regna missiler. Exakt detta hände.

Enligt spanska nyheter så har Kina öppet redan sagt att de stöttar Ryssland men nyheterna här är mer att USA varnar Kina. Här måste man enkelt fråga sig själv.... Bojkotta Kina?!?! Går det ens, allt vi har i våra hem och allt vi tar förgivet tillverkas där?!? Är det smart och går det ens att bojkotta ett land som nu håller på ta över oljehandeln i världen?!?!

De ren propaganda och det ända vi får läsa om i våra tidningar är: "De Putins Fel".
De vad vi ser i ALLA stora tidningar i väst. Finns 0 kritisktänkande i detta här. En av de frågor som många ställde sig i Mexiko var: Varför agerar inte Sverige som fredsmäklare istället för skicka vapen? Sverige är ett känt land som varit neutral men vända extremt fort och alla som tyckte annorlunda fick känna på en diktaturs vrede (syftar på vänster och SD).

Mina damer och herrar Sverige är med andra ord inte längre en demokrati utan vi lever i ett censur samhälle och det blir bara värre allt började, enligt mig själv, när vi blev pumpade av media maskineriet när Covid-19 dök upp. Till en början var det: "Kinas Fel", men när Kina höjde tonen så blev alla rädda.

Som sagt de går bra för Ryssland och de har 70% folklig stöd för kriget och de anser att Väst förföljer ryssarna likt förföljelsen av judarna under and världskriget. Med andra ord Ryssland och Putin befinner sig en bra position idag och många länder kommer bli rädda och de kommer gå över till Putins sida utan att ens lyfta upp vapen, det blir en så kallad "Dominoeffekt".
Senast redigerad av WhatTheHeck 2022-03-20 kl. 11:19.
Citera
2022-03-20, 11:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Så är det. Det är en bergvägg med proukrainska troll. Ganska meningslös info.
Och det uppskruvade tonläget i sig gör att t.ex. majoriteten svenskar blir allt mer övertygade om att Ryssland är kört. Det räcker med att tillräckligt många påstår dag efter dag att Ukraina slaktar ryska soldater på löpande band. Jag tror aldrig jag sett liknande nivåer på propagandan, och den fungerar ju. Alla dessa analyser också... Jösses. Men egentligen handlar det väl mest om förhoppningar. Det måste vara jättepraktiskt att ständigt få sådant serverat som passar — det man hoppas och tror på blir till övertygelse. Grejen är att det omvänt blir svårt att se på saken ur ett annat perspektiv. Det är där många blir arga i stället, om något kommer och stör. Det är där många häver ur sig att allt som går stick i stäv med deras uppfattning är lögn. Jag har sett användare här medge att det är oväsentligt om den ukrainska propaganda har ett uns sanning i sig, eftersom den stärker moralen. Samma sak från den andra sidan tolereras inte. Det här är på samma nivå som en fotbollsmatch.
Citera
2022-03-20, 11:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
De stackars ryska soldaterna får äta flera år för gammalt torrfoder. Kanske blir de lösa i magen och sega i huvudet.

Citat:
Hans bataljon har dödat 200 ryssar: ”Bäst före-datumet på deras mat gick ut för flera år sedan”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/ukrainska-soldaten-om-ryska-armen-de-kampar-inte-bra/
Citera
2022-03-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Visst är det en del av propagandan att det går dåligt för Ryssland och är givetvis en del av västs försök att demoralisera Ryssland och ytterligare sänka förmågan att föra krig. Tänk dig tanken att man i dagens situation hade sagt att det går bra för Ryssland.

Då kan man fråga sig om det hade känts ligga lika nära sanningen? För ingen av versionerna är sann, men någon ligger för det mesta lite närmare sanningen.

Dock så har det blivit ganska tydligt att rent militärtekniskt sett så har Ryssland mött en hel del svårigheter tack vare att USA och några andra länder pumpat in moderna vapen FÖRE invasionen. USA var ju länge helt övertygade om att Ryssland skulle invadera Ukraina och fick rätt, men också därför fördelen att innan kriget började få dit mer vapen.

Så när Ryssland anföll med sina stridsvagnar, pansarfordon, stridsflygplan, helikoptrar där varje fordon kostar multum och är viktiga för att komma framåt och mötte alla dessa anti-pansarvapen m.m och förlorade jättemycket krigsmaterial (och även liv).

Då började ju väst ana att Ryssland kommmer förlora det här. Sedan dess har det bara malts på och förlusterna ökar för varje dag i en sådan takt att Ryssland riskerar att stå utan någon armé efter ett år.

Hur Ukrainas förluster ser ut vet vi inte så mycket om, men jag utgår från att de förlorat minst lika många liv, dock inte förlorat krigsmaterial på samma sätt.

Kriget kommer nu förmodligen att stagnera och de gräver ner sig på flera fronter som kan resultera i ett krig som varar i tiotals år. Där kommer då sanktionerna in som förhoppningvis gör att Ryssland blir bankrutt och inte kan fortsätta kriget.
Citera
2022-03-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Hade ryssen levt upp sitt rykte som stormakt så hade cccp flaggorna vajat i Ukraina.

Men nu vet hela världen att plutten är ett stort skämt,
Ryssland är inte bra på krig. Ändå är dom den största orsaken till krig och konflikter i världen i nutid, tätt följda av USA och Kina.

Lite historia. På trettiotalet rustade CCCP-Stalin järnet och ställde om landets fabriker till krigsproduktion 1933, Tyskland gjorde motsvarande 1941. När Tyskland anföll CCCP borde borde Stalin kastat ut dem på ett kvartal max, men på grund av oförmåga och dumhet dog mängder av ryssar och kriget pågick i flera år i onödan. Enda anledningen till att sovjeterna kom undan var att USA pumpade in vapen, pengar och militära strateger. USA var alltså den enda anledningen till att CCCP kom undan.

Det är ungefär som om Ukraina hade anfallit Ryssland idag..

Är det inte dags att lära sig nåt?
Citera
2022-03-20, 11:32
Medlem
pantherTypeGs avatar
Med tanke på att nästan ingen ny mark erövras så troligtvis ja.
Citera
2022-03-20, 11:32
Medlem
Vansterpartiets avatar
Utvärdering kommer vid krigets slut. Då får man svart på vitt vem som gick hem med mest från bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in