Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-19, 19:31
  #1
Medlem
Meeis avatar
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.
Citera
2022-03-19, 19:36
  #2
Medlem
Rapporteringen är pinsamt ensidig, och propagandan lyser starkt igenom.

Tråkigt, man hade ju hoppats på att västmedia kunde ge en objektiv, nyanserad och ej värderande bild av situationen, men icke. ☹️
Citera
2022-03-19, 19:37
  #3
Medlem
Blot-Svens avatar
Tyvärr är det nästan omöjligt att veta säkert... De rapporter vi får är nästan samtliga utformade som partsinlagor. Ett litet undantag är de dagliga rapporterna från den ryska armén. De är detaljerade men ger inte mycket av en helhetsbild. Twitter, Telegram och dylikt kan man lika gärna strunta i. Där postas bara bilder och videor från isolerade händelser. Sitter man på Twitter dagarna i ända ser det mycket mörkt ut för ryssarna. Men, men — jag tror att vi får vänta på upplösningen och se till resultaten av det här kriget.

Tillägg: Inget snack om att Ryssland förlorar mycket materiel (vilket är normalt för dem) och att kriget är dyrt, men det betyder inte att de förlorar.
__________________
Senast redigerad av Blot-Sven 2022-03-19 kl. 19:45.
Citera
2022-03-19, 19:39
  #4
Medlem
kyrkstockens avatar
Allt har gått som smort. Så vitt jag kan förstå har man tagit kontroll över alla områden man vill, samt slagit ut alla funktioner av vikt för att Ukraina skall kunna göra meningsfull motstånd.

Runt 2000 döda ryssar gissade en amerikansk officer här igår. Det ligger antagligen nära sanningen.

Jag tror det är mest hög svansföring från västländer som inte är värt särskilt mycket. Se hur Tyskland fortsätter köpa gas från ryssland tex.
Deltar Kina i olje-embargot, annars blir det mest trams. Olja är olja. Om västländer byter leverantör så går oljan andra vägar.
__________________
Senast redigerad av kyrkstocken 2022-03-19 kl. 19:42.
Citera
2022-03-19, 19:47
  #5
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Hade ryssen levt upp sitt rykte som stormakt så hade cccp flaggorna vajat i Ukraina.

Men nu vet hela världen att plutten är ett stort skämt,
Citera
2022-03-19, 19:51
  #6
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Det är väldigt mycket propaganda, sen om uppgifterna är felaktiga är en annan sak.
Det är nästan på nivån ”fotbollssupporter-hån”.

Står Ryssland på sig tror jag att propagandan kommer att gå in genom ena örat och ut genom det andra på folk. Den kommer att sorteras in under ”vardagshändelser” där den kommer att konkurrera med annat som känns angelägnare, typ livspusslet.

Skulle man kunna ha gjort annorlunda? Tja, man verkar vara tillbaka på ruta 1, dvs inget NATO i Ukraina.

Vad har man vunnit? Väst har fått visa sina muskler, mjölkat Ryssland på pengar (krig kostar), jäklats med oligarker, strulat till det för Ryssland (sanktioner mm). Samt enat väst (för hur länge, dock?).
Vad har man förlorat? Ett land har slagits i ruiner, massvis med människor har dött (däribland många civila), folk har fått fly från hem och hus, länder har fått lov att engagera sig för flyktingar, sanktioner har slagit tillbaka på oss i väst.

Vad kommer att hända om Ryssland faller? Ett stooort land ska komma på fötter och införa (?) ett nytt styre - hur ska det funka när landet ser ut som det gör med den ”västinfluerade” (i livsstil) och tätbefolkade delen i väst, och den mer ödsliga (och kalla) delen i öst (om jag får göra en grov generalisering). Antar att företag från västvärlden kommer att försöka roffa åt sig så mycket som möjligt av naturtillgångarna.
Citera
2022-03-19, 19:52
  #7
Medlem
xeKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.

Missade du bombningen av militärbas idag i Ukraina där soldaters fötter utan ben och kropp syntes på bild?

Sverige och väst vill gärna inte att detta kommer upp på nyheter, helt dött på DN och alla nyhetsmedier.

Ryssland har kontroll över hela Ukraina.
Citera
2022-03-19, 19:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Allt har gått som smort. Så vitt jag kan förstå har man tagit kontroll över alla områden man vill, samt slagit ut alla funktioner av vikt för att Ukraina skall kunna göra meningsfull motstånd.

Runt 2000 döda ryssar gissade en amerikansk officer här igår. Det ligger antagligen nära sanningen.

Jag tror det är mest hög svansföring från västländer som inte är värt särskilt mycket. Se hur Tyskland fortsätter köpa gas från ryssland tex.
Deltar Kina i olje-embargot, annars blir det mest trams. Olja är olja. Om västländer byter leverantör så går oljan andra vägar.

Och tack vare oljan badar varje sandarab i pengar, eller? Ryssland är och förblir ett jäkla efterblivet land med enorm men outnyttjad potential.
Citera
2022-03-19, 20:00
  #9
Avstängd
Upp till 1200 fanns i teatern, 130 räddades. Det är ukrainska förluster.
Citera
2022-03-19, 20:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Hade ryssen levt upp sitt rykte som stormakt så hade cccp flaggorna vajat i Ukraina.

Men nu vet hela världen att plutten är ett stort skämt,

Det kallades blixtkrig när Frankrike föll på 6 veckor i andra världskriget. Då med 27000 döda och 111000 skadade för Tyskland. Det tog 8 år för USA att lämna med svansen mellan benen i Vietnam, med 60000 döda och 300000 skadade. Jag vet faktiskt inte vad ni jämför med? Ukraina är 3 gånger ytan jämfört med Sverige.
Citera
2022-03-19, 20:02
  #11
Medlem
Är det propaganda från väst att Putin inte kontrollerar Ukraina?

Hade Putin inte varit helt inkompetent hade Ukraina tagits på 2-3 dagar. Nu har det gått veckor, och han har inte kommit någonstans. Och när omvärldens vapen når de Ukrainska frihetskämparna, kommer uppenbarligen Putin att få fullt upp att transportera bort alla dödade ryska soldater, för att försöka dölja hur usel militär ledare han är.
Citera
2022-03-19, 20:02
  #12
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Och tack vare oljan badar varje sandarab i pengar, eller? Ryssland är och förblir ett jäkla efterblivet land med enorm men outnyttjad potential.
Klart de är. Titta tex på sveriges, finlands eller canadas inkomster av skogen och inse att Ryssland har de största tillgångarna även där men knappt åstakommit något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback