2022-03-20, 07:50
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Och varför fortsätter puttler kriga om de uppnått sina mål enligt din fina amerikan?
Vad menar du med min fina amerikan?
Se gärna videon (det är ett klipp ur en längre video). Han säger precis det - det är i praktiken inget krigande som sker (och drar en jämförelse med andra krig där media släppt mängder med krigsvideor - det finns nästan inget sånt material, eller i alla fall en ytterst liten mängd), just därför att Putin åstadkommit det han ville. Därför står också konvojen still. De bara väntar ut Ukrainarna. Besvarar det din fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ett av målen kanske var att få fram sitt artilleri så man kan mörda civilbefolkningen lite effektivare?

Nej, tvärtom. Se gärna videon, jag tror den besvarar dina frågor.
Citera
2022-03-20, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vad menar du med min fina amerikan?
Se gärna videon (det är ett klipp ur en längre video). Han säger precis det - det är i praktiken inget krigande som sker (och drar en jämförelse med andra krig där media släppt mängder med krigsvideor - det finns nästan inget sånt material, eller i alla fall en ytterst liten mängd), just därför att Putin åstadkommit det han ville. Därför står också konvojen still. De bara väntar ut Ukrainarna. Besvarar det din fråga?

Nej, tvärtom. Se gärna videon, jag tror den besvarar dina frågor.

Så om målet var att inte ta någon större stad - eftersom så var fallet efter 48 timmar - utan bara lite skog ock åker, varför fanns det en konvoj överhuvudtaget? Vad var syftet med den? Att öva på att fickparkera med lastbilar?
Citera
2022-03-20, 08:27
Medlem
Citat:
Jag tycker det blir svårt att diskutera när ni ska ironisera och lägga så mycket trams i det. Nej, så klart inte att öva på fickparkering.
Jag är osäker på varför, jag kan inte tillräckligt för att svara på det. Tänker du att den var onödigt stor, eller vad menar du? Jag utgick ifrån att den står där i väntan på att omringa områden ordentligt, men det är ren spekulation - jag har inte följt konvojens rörelser.
Men försök höj debattnivån själv då, det du säger innehåller ingen substans. Varför skulle Ryssland endast vilja ha lite skog och lermark?
"Väntar ut", vad menar du? De bombar ju skolor och civila? Är Putlers mål att ta över lite leråkrar och krossa sin egen ekonomi? Ja, där har han ju lyckats..
Citera
2022-03-20, 08:34
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Tycker att 90% av allt man läser om kriget är hur dåligt det går för Ryssland. Det kan vara allt från

- Hur många ryssar som har dött
- Hur många ryska generaler som har dött
- Ryska soldater som är fångatagna
- Hur Ryssland inte rör sig framåt
- Hur Ryssland snart har slut på pengar/går i konkurs
- osv

Hade man följ viss media och vissa forum (t.ex reddit) så kunde man ju nästan tro att det är Urkraina som tar över Ryssland om några veckor.

Annat fokus ligger ofta på civila (vilket är naturligt) men inte så mycket på hur det ligger till med Ukrainas trupper.

Är det bara jag som får det känslan? Eller finns det bra sidor som faktiskt ger en bra inblick från båda sidorna? Det kommer ju upp en och annan kommentar ibland från någon som säger att det inte alls går dåligt för Ryssland (kan ju också vara propaganda fast från Ryssland så klart..) men det försvinner ju i alla pro Ukraina nyheter.

Sen förstår jag att det är krig och antagligen omöjligt att veta det exakta läget men är ändå intressant att fundera/diskutera. Kan ju vara så att jag övertänker det och det faktiskt går så jäkla dåligt för Ryssland.
Har personligen inte brytt mig om siffror från något av hållen sv den enkla anledning att de inte går att lita på. Ryssarnas uppgifter om "några hundra döda" faller på sin egen orimlighet, likaså är det svårt att tro på ukrainska uppgifter om 18 000 stupade ryssar.

Vad som däremot är ett oomkullrunkeligt faktum är att ryssarnas "operation" fullständigt gick åt helvete. Ingen vettig människa kan tro att det som hänt hittills ligger i den ryska ledningens initiala plan. De missbedömde fullständigt västvärldens enighet och de missbedömde fullständigt den ukrainska försvarsviljan och förmågan. Vad som nu händer med vinst/förlust kan nog ingen svara på. Men att ryssarnas ursprungliga plan gick åt helvete kan ingen förneka.
Citera
2022-03-20, 08:36
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Men försök höj debattnivån själv då, det du säger innehåller ingen substans.
Det är ju alltså ingenting som jag säger utan en pensionerad överste...
Länk: https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Macgregor
Hur man än vrider och vänder på det är det svårt att säga att det han säger inte innehåller någon substans. På vilket sätt ska jag höja nivån?

Citat:
Varför skulle Ryssland endast vilja ha lite skog och lermark?
Jag vet inte det, jag vet inte ens vad deras uttalade mål är, men jag har inte förstått det som att de vill ockupera hela Ukraina.

Citat:
"Väntar ut", vad menar du? De bombar ju skolor och civila? Är Putlers mål att ta över lite leråkrar och krossa sin egen ekonomi? Ja, där har han ju lyckats..

Jag läste att Ukrainska soldater gömt sig i skolor och sjukhus och att det är därför dessa bombats.
Har han verkligen krossat sin ekonomi? Jag tänker att det finns en överhängande risk att Kina börjar köpa ryssarnas olja - vad händer då? Kina överväger att skicka militärhjälp till Ryssland nu.
I väst verkar det vara så självklart att Putin gör fel, misslyckas m.m. - men det ser inte alls ut så i öst. Även om inte alla dessa uttalat sitt stöd uttryckligen (vissa länder har det) så verkar han ha Kina, Indien och Iran på sin sida i olika utsträckning. Jag tror några Afrikanska politiker uttryckt stöd också, men jag vet inte om de riktigt väger in i det här.
Citera
2022-03-20, 08:36
Medlem
Putin bedriver just nu en Pyrrhusseger och när den villfarelsen är slut då kommer Väst gå till motangrepp och slänga ut ryssland från HELA Ukraina...
Citera
2022-03-20, 08:39
Medlem
Citat:
Jag är för dåligt insatt för att argumentera kring detta, men jag hörde en amerikan säga att han nådde sina mål i Ukraina på ca. 48 timmar, att väst rapporterar att (precis som du säger) "nu kommer han ingenstans", och att förklaringen ligger i att Putin har inga som helst mål att ockupera hela Ukraina - utan han ville ta över de områden han redan tagit över. Nu har han dessa områden omringade och behöver inte agera mer, utan kan bara vänta ut Ukrainarna.
Länk till video: https://youtu.be/_Iw0m-Pc08Q
Huvudmålet var Kiev och en marionettregering och det målet är man inte ens i närheten av hur förklaras det ?
Citera
2022-03-20, 08:42
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Huvudmålet var Kiev och en marionettregering och det målet är man inte ens i närheten av hur förklaras det ?

Han förklarar inte det i videon, och jag har inte sett honom förklara det någon annanstans heller. Har du en länk där ryssarna uttrycker att det är huvudmålet?
Citera
2022-03-20, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Mycket är oklart, exempelvis saknas helt trovärdiga uppgifter om Ukrainska dödsoffer.

Men ingen kan seriöst tro att det går ”bra” för Ryssland. Vad exakt har de vunnit? Och vad har kostnaden för detta varit?

Detta krig är ett enormt fiasko för Putin. Förmodligen beror det på en blandning av:
1. Han överskattade sin egen armé.
2. Han underskattade Ukraina. Särskilt trodde han säkert att Kiev kunde tas enkelt från Vitryssland eftersom Ukraina inte byggt upp ett försvar mot den riktningen.
3. Han trodde Väst upplevde att man var för sårbart för att sanktionera Ryssland hårt efter pandemin.
4. Han trodde att många västländer var livrädda för Ryssland, inte skulle våga skicka vapen till Ukraina osv.

Inget av ovan är egentligen så långsökt. Men i dessa sammanhang blir det väldigt kostsamt att ha fel. Det kommer Ryska folket få smacka på. Såg att det nu dyker upp lååååånga köer för att köpa socker.
Framförallt underskattades att Väst har anat det här sedan Krim 2014. Nu låter man ryssen gå in i säcken för att sedan knyta åt.
Citera
2022-03-20, 08:45
Medlem
Christopher.s avatar
Det första som dör i stunder av krig är sanningen. Jag hoppas att västvärlden genuint tror att Ukraina har en chans att vinna kriget annars skapar man bara mer lidande för civilbefolkningen helt i onödan.
Citera
2022-03-20, 08:47
Medlem
Det strömmar in vapen och elitsoldater från väst konstant in i Ukraina och framförallt kunskap och Putin hade inte väntat sig det... dessutom har elitsoldater från väst förberett det här sedan 2014...
sabotageförband firar stora triumfer genom att spränga rätt broar och skära av ryssens försörjning
Citera
2022-03-20, 08:48
Medlem
Ryssland räknade med ett segertåg mellan jublande ukrainare och att väst skulle fördöma i FN men låta dem hållas. Riktigt så blev det inte. Ukrainas förluster i människoliv är säkert flera gånger större än Rysslands. Det talas om över 20000 civila döda bara i Mariupol. Alla har inte dött för ryska kulor och bomber, med antalet döda ukrainare kan säkerligen räknas med sexsiffriga tal. Kyla, svält, folk som kvävts i skyddsrummen eller förgiftats av dålig mat och vatten. Brist på läkemedel och utebliven vård. Vem vinner? Ingen vet. Ryssland vinner om de vill. Om de är tillräckligt hänsynslösa. Men är det en seger i så fall? Ukraina förlorar. Oavsett om de driver ut ryssen eller inte. De har då ett helt sönderbombat land, hundratusentals döda och miljontals som har flyttat utomlands.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in