Det räcker gott och väl med mörka byxor och vit skjorta, slips är inte nödvändigt. Har du mörk kostym så, självklart är det snäppet bättre, men inget måste. Mörk kavaj till mörka byxor, visst.
Det är ingen som kommer att sitta och titta på just dig, det är ju den som gått bort som är i fokus.
På min pappas begravning för någon vecka sen kom det folk i alla möjliga kläder. Det gjorde inte begravningen det minsta mindre fint för det. Det är att man ÄR där som räknas.
Sen kan ju iofs de nära och kära ha andra åsikter... Jag tycker dock att mörka hela rena kläder med någon vit tröja/skjorta + kavaj är helt ok. Men det är jag...
Så här säger svenska kyrkan på deras hemsida:
Citat:
Förr i världen var klädseln vid en begravning mycket strikt i svart och vitt. Damerna bar hatt och slöja och anhöriga var sorgklädda och bar sorgband en viss tid efter begravningen. Nu för tiden är valet av klädsel mer varierat. Det händer att sorgehuset uttrycker en önskan om valfri eller ljus klädsel i dödsannonsen, och då är det den personliga smaken och innehållet i garderoben som styr valet av klädsel.
För män är strikt och formell klädsel svart eller mörkblå kostym. Vit slips brukar de närmast anhöriga ha, medan svart slips alltid är korrekt. För damer är svart och vitt alltid korrekt, men även grått i olika nyanser och mörkblått används. Vill man hålla sig till en strikt färgskala kan det hända att man saknar ett visst plagg. Kappan eller rocken är kanske klarröd. Då beror det mer på omständigheterna hur man väljer att göra. Barn och ungdomar bär ofta mer varierande klädsel, men även för dem gäller att vitt, grått, svart och mörkblått är strikta färger.
Vill man visa omgivningen sin sorg genom kläd- och färgval bör man göra det och på det sättet signalera till andra att någon man känner har gått bort och att man är påverkad av det. I vissa fall sörjer man faktiskt med hjälp av kläderna och de blir ett uttryck för hur man mår.
Och här är fonus info om kläderna:
http://www.fonus.se/begravning/index...4&sc=37&id=332