2006-06-21, 04:52
Medlem
En god vän gick bort i en bilolycka förra veckan, snart skall han grävas ner. Bör man ha vit slips även som icke närmast sörjande? Svart kostym känns ok, jag skulle kunna gå dit i vardagskläder men jag vill verka vettig, man har väl tex inte solglasögon på sig vid begravningar i sverige?
Citera
2006-06-21, 04:54
Bannlyst
Den vita slipsen är det mer hans far, bror och sådan närmast sörjande så den ska du nog skippa.
Citera
2006-06-21, 05:05
Medlem
erikgottfrids avatar
Svart slipps ska du ha, jag tror vit är som Jimmy Conway sa att det äör för han närmaste släktingar.
Skippa solglasögonen, allt ska vara snyggt och prydligt och en näsduk i kavajfickan.
Citera
2006-06-21, 21:53
Medlem
pjtrs avatar
I mina kretsar brukar det användas vit slips även för bortgånga vänner. Med vänner räknas alla som man har umgåtts med någorlunda nära.
Citera
2006-06-21, 22:04
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjtr
I mina kretsar brukar det användas vit slips även för bortgånga vänner. Med vänner räknas alla som man har umgåtts med någorlunda nära.

Då är din krets ett undantag. Vit slips bärs av manliga bröstarvingar (far, bror, son och svärson. vuxna barnbarn och morfar/farfar brukar också ha det) samt av kistbärare om det är sådana.

Ta det säkra före det osäkra. Mörk kostym (svart eller mörkgrå), vit skjorta och svart slips. Skulle vännens familj inte känna till "kretsens" slipsvanor kan de ta illa vid sig, begravningar är känsliga saker.
Citera
2006-06-22, 00:34
Medlem
mkggas avatar
Von Schmerz har helt rätt: vit slips om du är närstående släkting eller svart slips under alla andra omständigheter. Och mörk kostym ska det vara (dvs svart, mörkgrå eller mörkblå) med svarta strumpor och skor. Och nej, solglasögon har inget på en begravning att göra.

Var dock uppmärksam på ifall familjen angett i dödsannons att man önskar att de sörjande bär ljus klädsel.
Citera
2006-06-23, 15:16
Medlem
Ursäkta om jag kapar tråden en aning, men......

Måste det vara kostym? Är det inte okej med mörk kavaj och mörka byxor?
Citera
2006-06-24, 13:42
Medlem
pafas avatar
Svartkostym och vitskjorta det är allt som behövs. Och för fuck sakes inga jeans å sånt trams
Citera
2006-06-26, 03:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ockelbo
Det passar väll inte så bra på en begravning?
Tycker Du inte?

Det brukar ju vara sån trist stämning på begravningar, en clown hade livat upp lite. Kanske tillsammans med en inhyrd positivspelare och en liten apa som tigger växelpengar i halvtid.

// Roger P.
Citera
2006-06-26, 05:12
Medlem
HellFists avatar
Balettkjol och cyklop!

Allvarligt talat så har jag bara vart på en begravning, då hade jag utslitna håliga "svarta" jeans, en urtvättad Venom-tröja o pilotbrillor.
VÄLDIGT populärt kan jag säga
Den som dog hade uppskattat det, det vet jag
Citera
2006-06-26, 05:23
Medlem
StefanHeterJags avatar
Det räcker gott och väl med mörka byxor och vit skjorta, slips är inte nödvändigt. Har du mörk kostym så, självklart är det snäppet bättre, men inget måste. Mörk kavaj till mörka byxor, visst.
Det är ingen som kommer att sitta och titta på just dig, det är ju den som gått bort som är i fokus.

På min pappas begravning för någon vecka sen kom det folk i alla möjliga kläder. Det gjorde inte begravningen det minsta mindre fint för det. Det är att man ÄR där som räknas.

Sen kan ju iofs de nära och kära ha andra åsikter... Jag tycker dock att mörka hela rena kläder med någon vit tröja/skjorta + kavaj är helt ok. Men det är jag...

Så här säger svenska kyrkan på deras hemsida:
Citat:
Förr i världen var klädseln vid en begravning mycket strikt i svart och vitt. Damerna bar hatt och slöja och anhöriga var sorgklädda och bar sorgband en viss tid efter begravningen. Nu för tiden är valet av klädsel mer varierat. Det händer att sorgehuset uttrycker en önskan om valfri eller ljus klädsel i dödsannonsen, och då är det den personliga smaken och innehållet i garderoben som styr valet av klädsel.
För män är strikt och formell klädsel svart eller mörkblå kostym. Vit slips brukar de närmast anhöriga ha, medan svart slips alltid är korrekt. För damer är svart och vitt alltid korrekt, men även grått i olika nyanser och mörkblått används. Vill man hålla sig till en strikt färgskala kan det hända att man saknar ett visst plagg. Kappan eller rocken är kanske klarröd. Då beror det mer på omständigheterna hur man väljer att göra. Barn och ungdomar bär ofta mer varierande klädsel, men även för dem gäller att vitt, grått, svart och mörkblått är strikta färger.
Vill man visa omgivningen sin sorg genom kläd- och färgval bör man göra det och på det sättet signalera till andra att någon man känner har gått bort och att man är påverkad av det. I vissa fall sörjer man faktiskt med hjälp av kläderna och de blir ett uttryck för hur man mår.

Och här är fonus info om kläderna: http://www.fonus.se/begravning/index...4&sc=37&id=332
Citera
2006-06-26, 05:27
Bannlyst
Men för helvete grabbar och flickor. Ingen vit slips som sagt tidigare då endast bröstarvinge har det. Inga solglasögon. Mörk kostym,vit skjorta och svart slips.
Finnes det ingen kostym så köp en för i helvete. Knappast den enda bregravningen ni kommer gå på. Visa lite jävla respekt gentemot den bortgågne och familj. Det är hans sista tid på jorden nog fan kan ni slösa några minuter för att klä upp er ordentligt. Det är ju fan så man skäms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in