Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Jag hade frågat i en befintlig tråd om det hade funnits, men det känns inte finnas någon passande.
Jag har en vän som lagar bilen åt mig.
Verkstäder verkar ta 500:- timmen och uppåt, men det är gissningsvis mycket lite som hamnar i mekanikerns ficka i slutändan. Har lite svårt att tänka mig en vanlig personbilsmekaniker tjäna mycket mer än 30.000 på en heltid.
Men låt säga 30.000 jämnt för 160 timmar, det är en timlön på nästan 190:- brutto, eller runt 140:- timmen netto.
Funderar på att ge honom 200:- per utförd timme.
Är väl ett jobb som tar uppåt fem timmar totalt. Tänkte ge honom 600:- extra om han blir klar så fort att jag slipper hyra bil till en resa jag måste göra då det är vad hyrbilen kostar.
Vad säger ni är en rimlig svartlön för en bilmekaniker som fixar grejer i nivå med att byta rem och remhjul?
Är 200:- timmen lite snålt?
Borde jag räkna 250:- timmen för att väga upp utebliven pension?
Är han anställd och "lånar" allt från sin arbetsgivare?
Jag som egenföretagare tar inga svartjobb, om det inte är yttersta undantagsfall. I det läget tar jag min vanliga timtaxa, fast drar bort momsen. För en vän hade jag gjort det utan att förvänta mig, eller föreslå någon betalning, annat än en flaska whiskey eller liknande på sin höjd.
250 kr/h? Som sagt, vän gratis. Bekant? Jag hade inte ens bemödat mig att svara på ditt samtal för 250 kr...