2022-03-19, 19:17
Medlem
Vem fan orkar krångla till det med timmar? Om det är din vän så fråga hur mycket han ska ha för jobbet. Sen betalar du lite mer för att vara sjysst.
Citera
2022-03-19, 19:21
Medlem
Gör det som känns rätt. Det är ju din vän så han förväntar sig nog mest en symbolisk summa.

Jag tror inte att han vill ha eller förväntar sig lika mycket betalt av dig som sin vanliga lön om du har en låg inkomst. Har du en begränsad ekonomi så är han troligtvis förstående om du betalar lite mindre och har du en normal/högre inkomst så förväntar han sig nog lite extra betalt istället. Det beror ju helt och hållet på din ekonomiska situation.

De som svarar att du är snål och att de inte hade hjälpt till för den summan är de som själva är giriga och troligtvis inte har några egna vänner.

Han hade förmodligen gett dig ett pris i förväg innan han började hjälpa dig med bilen om det nu bara handlade om att tjäna pengar för honom.
Senast redigerad av drysin 2022-03-19 kl. 19:37.
Citera
2022-03-19, 19:39
Medlem
Verkstäder tar 1200-2000 kr/timme idag (billigare på landet än i storstan) så TS är verkligen helt ute och seglar med sina 500 kr/timme (fastnat i 80-talet ?). Är mycket som ska betalas, lokalhyra, komplett verkstadsutrustning (allt från pelarlyft till special och standardverktyg), ett stort kostsamt lager med reservdelar etc etc.

Att TS ens tänker i banorna av att "jag hade tänkt ge honom 200kr/timme" betyder inget annat än att detta är en vän som bara är bilintresserad, inget annat.

Hade det varit en "riktig" bilmek hade han givit ett fastpris typ "jag byter kamrem och vattenpump för 5000 kr, det tar vi 8000 kr för på jobbet", han lånar hem de verktyg som behövs från firman lite snyggt om de saknas hemma.

PS - Man kan FETGLÖMMA några garantier på ett svartjobb...
Citera
2022-03-19, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag hade frågat i en befintlig tråd om det hade funnits, men det känns inte finnas någon passande.

Jag har en vän som lagar bilen åt mig.
Verkstäder verkar ta 500:- timmen och uppåt, men det är gissningsvis mycket lite som hamnar i mekanikerns ficka i slutändan. Har lite svårt att tänka mig en vanlig personbilsmekaniker tjäna mycket mer än 30.000 på en heltid.

Men låt säga 30.000 jämnt för 160 timmar, det är en timlön på nästan 190:- brutto, eller runt 140:- timmen netto.

Funderar på att ge honom 200:- per utförd timme.
Är väl ett jobb som tar uppåt fem timmar totalt. Tänkte ge honom 600:- extra om han blir klar så fort att jag slipper hyra bil till en resa jag måste göra då det är vad hyrbilen kostar.

Vad säger ni är en rimlig svartlön för en bilmekaniker som fixar grejer i nivå med att byta rem och remhjul?
Är 200:- timmen lite snålt?
Borde jag räkna 250:- timmen för att väga upp utebliven pension?
Är han anställd och "lånar" allt från sin arbetsgivare?

Jag som egenföretagare tar inga svartjobb, om det inte är yttersta undantagsfall. I det läget tar jag min vanliga timtaxa, fast drar bort momsen. För en vän hade jag gjort det utan att förvänta mig, eller föreslå någon betalning, annat än en flaska whiskey eller liknande på sin höjd.

250 kr/h? Som sagt, vän gratis. Bekant? Jag hade inte ens bemödat mig att svara på ditt samtal för 250 kr...
Citera
2022-03-19, 20:16
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Alltså hyr den genomsnittlige bilmekanikern i praktiken ut sitt kroppsarbete för 140:- timmen.

Och semester, och pension, och försäkringar, och slippa sluta på sina egna verktyg/kläder/lokaler, och allt annat.

Du kan räkna med att om han tjänar 200kr/h innan skatt så är det ungefär det dubbla allt som allt som går till honom. Så av de 500kr så går 400kr till honom på ett sätt eller annat.
Citera
2022-03-19, 20:18
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Man betalar inte vänner för tjänster, det är en av fördelarna med vänskap.
Är ni inte vänner på riktigt utan bara bekanta får du göra som du hade gjort på en verkstad, be om en offert och förhandla om du inte är nöjd.
Citera
2022-03-19, 20:53
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Hur många mekaniker tjänar 300 kr efter skatt vitt? Det är 48 000 kr efter skatt per månad vilket motsvarar en lön på ca 80 000 kr. Om du kan ge mig tips om den anställningen vet jag flera som gärna börjar arbeta där till betydligt lägre lön.

Är du mentalt handikappad?
Tänkte eftersom du har lässvårigheter.
Citera
2022-03-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Om jag ska skruva på min fritid så tar jag saftigt betalt.

Du kan inte räkna på vad mekanikern kostar i lön, räkna vad en verkstad tar i timpris.

Har man dessutom som jag eget garage med egen lyft och dyra verktyg samt kunskapen så får du betala för det också, annars kan du lika gärna åka till en verkstad så slipper jag slösa min tid 😉

Åker inte ens till garaget och öppnar porten om inte jobbet är värt minst 1500-2000:-.

Bytte en styrled åt en kille samt några mindre småjobb. Han tappade hakan när styrleden var bytt på under 5min, han hade ju tittat på youtube och tänkt först - Det där fixar jag själv på kanske 1tim
Han hade dock varken domkraft eller verktyg, men han insåg att även kunskap kostar.

Arabverkstäder tar 5-600:-/Tim, men då betalar du för nått som tar dom 4tim som jag gör på 1.5

Riktiga verkstäder tar 1200-2000:-/Tim.

då undrar jag vad du skulle ta för att byta kamrem och pump på en golf mk1, bara arbetet dvs. bultarna som sitter för remhjulet är rostig och runddragna så dom får du kämpa lite med.
Citera
2022-03-19, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Du körde alltså in bilen på lyften, tog av däcket, bytte styrled, satte dit däcket igen och körde ut bilen på under 5 minuter? Vart håller du hus, skulle behöva ett 15 min kamremsbyte.

Nej bilen stod på lyften redan då jag fixat avgassystemet, men i övrigt av med hjul, slita loss gamla styrleden, mäta upp nya och dubbelkolla och dit med nya + tillbaka med däck tar Max 5min på en bil där prylarna inte är fastrostade.
Citera
2022-03-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
då undrar jag vad du skulle ta för att byta kamrem och pump på en golf mk1, bara arbetet dvs. bultarna som sitter för remhjulet är rostig och runddragna så dom får du kämpa lite med.

Skulle aldrig ens ta på mig att skruva på sånt skräp oavsett pris.

Det är fördelen, jag väljer ju vilka bilar jag vill skruva.

Tex EGR på Passat, verkstad vill ha 14-15k, jag fixar det på kortare tid för ca 8-9k.
Citera
2022-03-19, 21:15
Avstängd
Citat:

Tex EGR på Passat, verkstad vill ha 14-15k, jag fixar det på kortare tid för ca 8-9k.
Haha du kan inte. Om du är bilmekaniker så får du väl skriva i det som finns. Snart är många arbetslösa, passa på nu medan relativt underhållsfria elbilar kommer
Citera
2022-03-19, 21:15
Medlem
Citat:

jahapp. konstigt, jag ringde runt till 5 verkstäder och fick offerter. nu fixade jag det visserligen själv, var bara nyfiken vad du skulle ta men du verkar inte vilja delge det :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in