Tycker det inte finns nån speciell lön för svartjobb.
Min farfar jobbade mycket svart när han blev pensionär och kunde göra saker nästan garits ibland bara för att han ville ha nåt att göra.
Känner snarare så att dom som ska va dyra på svartjobb är sånna man gärna undviker eftersom om det blir nåt problem har du kastat pengar i sjön och har inga garantier/kvitton.
Jag hade frågat i en befintlig tråd om det hade funnits, men det känns inte finnas någon passande.
Jag har en vän som lagar bilen åt mig.
Verkstäder verkar ta 500:- timmen och uppåt, men det är gissningsvis mycket lite som hamnar i mekanikerns ficka i slutändan. Har lite svårt att tänka mig en vanlig personbilsmekaniker tjäna mycket mer än 30.000 på en heltid.
Men låt säga 30.000 jämnt för 160 timmar, det är en timlön på nästan 190:- brutto, eller runt 140:- timmen netto.
Funderar på att ge honom 200:- per utförd timme.
Är väl ett jobb som tar uppåt fem timmar totalt. Tänkte ge honom 600:- extra om han blir klar så fort att jag slipper hyra bil till en resa jag måste göra då det är vad hyrbilen kostar.
Vad säger ni är en rimlig svartlön för en bilmekaniker som fixar grejer i nivå med att byta rem och remhjul?
Är 200:- timmen lite snålt?
Borde jag räkna 250:- timmen för att väga upp utebliven pension?
200 kr / tim ger 32.000 i månaden i handen. Med det så borde du kunna spara en bra slant.
Hur många mekaniker tjänar 300 kr efter skatt vitt? Det är 48 000 kr efter skatt per månad vilket motsvarar en lön på ca 80 000 kr. Om du kan ge mig tips om den anställningen vet jag flera som gärna börjar arbeta där till betydligt lägre lön.
O det ska täcka maskiner verktyg lyft lokal mm
Under 600/h hade jag inte ens tittat på din bil..
Multirem, fästet till ett av guidehjulen som satt mot motorblocket hade fått en smäll så det gått av.
Hans uppskattning var först att det skulle ta flera dagar om han bara jobbade kvällar, sedan visar det sig att han gjort utrymme i motorn och fått bort den gamla delen på 1,5 timme.
Känns som det inte bör ta mer än 3 timmar att få dit den nya och återställa allt.
1500kr känns mer rimligt. Sluta var så äckligt snål är du kompis med Ove, Brandt tar lätt flera tusen tex.
Jag hade frågat i en befintlig tråd om det hade funnits, men det känns inte finnas någon passande.
Jag har en vän som lagar bilen åt mig.
Verkstäder verkar ta 500:- timmen och uppåt, men det är gissningsvis mycket lite som hamnar i mekanikerns ficka i slutändan. Har lite svårt att tänka mig en vanlig personbilsmekaniker tjäna mycket mer än 30.000 på en heltid.
Men låt säga 30.000 jämnt för 160 timmar, det är en timlön på nästan 190:- brutto, eller runt 140:- timmen netto.
Funderar på att ge honom 200:- per utförd timme.
Är väl ett jobb som tar uppåt fem timmar totalt. Tänkte ge honom 600:- extra om han blir klar så fort att jag slipper hyra bil till en resa jag måste göra då det är vad hyrbilen kostar.
Vad säger ni är en rimlig svartlön för en bilmekaniker som fixar grejer i nivå med att byta rem och remhjul?
Är 200:- timmen lite snålt?
Borde jag räkna 250:- timmen för att väga upp utebliven pension?
250 till 300 per timme tycker jag är rimligt om det är svart. Känner du personen i fråga och han är erkännt duktig på det han gör så kanske du skall lägga till 50-100 per timme så det slutar på 400 per timme.
200kr/timmen är snålt, oavsett vad det är för arbete som skall utföras.
Jag skruvade rätt mycket med bilar när jag var yngre och fick lära mig den hårda vägen att våga ta betalt för min dyrbara fritid.
Sedan tillkommer problem att folk som inte kan något om bilar kläcker ut sig "Det ska bara vara att byta den delen, och så är det klart".
För att komma åt den delen måste jag lossa framvagnen som är över 15år gammal och saker och ting har rostat sönder, det blir alltid merjobb med gamla bilar.
Arbetar jag svart ska det löna sig att arbeta svart, jag ska inte tjäna mer pengar på att jobba övertid vitt än att jobba svart.
Jag kan byta koppling på valfri bil på ca 3-6tim beroende på modell, men där tar jag fastpris.
Inte fan sliter jag som ett djur med en 15år gammal Volvo eller Saab för att tjäna under en tusenlapp (som inte ens ger mig en fulltank bensin).
Historia:
För många år sedan när Saab 9-5 var fortfarande relativt nya och moderna så erbjöd jag mig att byta koppling för 1500kr åt en väns bekant.
Efter många öl så utbytte vi nummer och jag hämtade upp hans bil med släp (jag gjorde detta helt utan att ta betalt).
Jag fick tag i delar direkt från Saab för personalpris, lamell och tryckplatta.
Arbetet gick tämligen smidigt då bilen inte var många år gammal.
När personen skulle hämta bilen gav jag över kvittot och personen vägrade betala, delarna skulle ingå i dessa 1500kr tyckte han.
Efter en kort men intensiv diskussion så bestämde han sig för att häva arbetet.
Jag slängde ur honom från garaget och meddelade honom dagen efter att han kunde hämta bilen som stod utanför garaget.
Arg som ett bi ringer han mig och säger att bilen inte går att köra, förklarade att jag satt tillbaka de defekta delarna och han kan antingen vända sig till en Saab verkstad eller gå till en blatte vid industriområdet.
Några månader senare får jag höra att han hade faktiskt vänt sig till en blatte, en blatte som tog 4.500kr för arbete + lamell samt någon glödlampa, någon tryckplatta byttes aldrig ut.
Bytte en styrled åt en kille samt några mindre småjobb. Han tappade hakan när styrleden var bytt på under 5min, han hade ju tittat på youtube och tänkt först - Det där fixar jag själv på kanske 1tim
Han hade dock varken domkraft eller verktyg, men han insåg att även kunskap kostar.
Du körde alltså in bilen på lyften, tog av däcket, bytte styrled, satte dit däcket igen och körde ut bilen på under 5 minuter? Vart håller du hus, skulle behöva ett 15 min kamremsbyte.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!