2022-03-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Nästan alla bostadsbubblor utlöses när det finns ett överskott av bostäder. I Sverige byggs mellan 50-70 tusen bostäder årligen. Sossarna flyger också in 100 tusen afrikaner varje år, för att inte nämna ett par hundra tusen ukrainare som nu också ska flytta in.
Hur länge tror du de kan fortsätta med massinvandring för att undvika bostadsbubblor?
Citera
2022-03-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nu när vi har en början på en skenande ekonomi, oljepriser, inflation, höjda matpriser etc så är det dags att ta bort amorteringskravet på bolån.
Bostadsmarknaden dämpas, vilket var syftet med amorteringskraven samtidigt som inflationen ökar.

För att undvika en krasch där hushållen inte längre har råd med sina lånekostnader så behöver vi ta bort amorteringskravet. Räntekostnaden höjs vilket äter upp den ”buffert” ett amorteringskrav var tänkt för.

Det är dags nu, väntar man kommer både medborgare, stat och banker att drabbas.

Detta är enda sättet att undvika en bostadsbubbla och det var det styrmedlet var tänkt för, så staten behöver agera nu innan det är för sent.

Resonera!

Edit:
Ja, jag är partisk i målet och det drabbar/påverkar mig. Har just nu 3000:- i amorteringskrav och om räntan höjs så kommer min privatekonomi att påverkas.
Glöm det. Amorteringskrav = sundare bostadsmarknad och då är bostadsmarknaden i Sverige synnerligen dysfunktionell redan.
Citera
2022-03-26, 19:20
Medlem
Bennermanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavadolfstorg14
Hur länge tror du de kan fortsätta med massinvandring för att undvika bostadsbubblor?

Massinvandring är numera ett självspelande piano. Det går inte längre att stoppa då vi idag har miljontals männsikor med utländsk bakgrund, och där man tenderar att rösta rött.
Med strama och tydliga regler hade det delvis kunnat vara en tillgång. Men det är också för sent.

Tror tyvärr vi nått max med 45% av rösterna i ett konservativt block. Om 20 år är Sverige som Sydafrika med habitat för utbildade och rediga samhällsmedborgare, medan det är kaos, bloduppgörelser och öppen droghandel överallt.

Habitaten börjar redan nu göra sig synliga. I sthlm där jag bor handlar det om en handfull kommuner som stängs genom extrema bopriser.
Flera kommuner börjar också falla. Bromma och Enskede te x är tidigare välfärdshubbar där adidasriddarna sakta sprider sin cancer. I Enskede te x har var fjärde niondeklassare blivit rånad under ett år. Vilka föräldrar vill bo där med sina barn?

Jag tror inte folk tar tillräcklig hänsyn till ”white flight” faktiskt. Jag tror det kommer vara den dominerande faktorn i alla svenska städer framöver.

Massinvandringen kommer fortsätta. Det går inte att stoppa längre. Samtidigt kommer det att byggas för lite varje år. Bostadsbristen har bara börjat.
Senast redigerad av Bennermann 2022-03-26 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in