• 1
  • 2
2022-03-19, 13:10
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Vilken tur för TS att han inte behöver el, försäkringar, skor, kläder, tandläkare, frisör etc.
Är man student så är frisör en väldigt onödig kostnad, om man inte håller det nere till ett frisörsbesök för 150:- var tredje månad.

Enda orsaken att gå till frisören är om man ska på jobbintervju eller jobbar med något extremt representativt, annars kan man klippa sig själv eller be en kompis som inte har tummen mitt i handen.

Skokostnaden kan man hålla nere genom att traska i foppatofflor för 20:- merparten av tiden och gå i sina bättre skor när man ska vara lite representativ.
Kläder behöver man inte köpa varje månad. Såvida man inte blir märkbart fetare med tiden eller rullar sig i grus varje dag så att de slits räcker det med något enstaka köp per år. Det är ingen skam i att gå i fem år gamla kläder om de är hela och rena.

Ett sätt att spara på kläderna är att inte klä sig dyrare än nödvändigt.
Det är helt okej att gå på mataffären och tentan i mjukisar eller friluftsbrallor.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-19 kl. 13:13.
Citera
2022-03-19, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Har slutat helt och snusa, och har ju en dator på avbetalning på Anyfin.
Någon som kan räkna hur snabbt det skulle gå och betala av 89.000kr om man har 15700 in ish, och 5-5500 går räkningar på?

Vad går åt till mat? Hushåll? Kläder? Läsk?
Det är ju omöjligt för oss att veta hur mycket pengar du har över.
Citera
2022-03-19, 13:17
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Har slutat helt och snusa, och har ju en dator på avbetalning på Anyfin.
Någon som kan räkna hur snabbt det skulle gå och betala av 89.000kr om man har 15700 in ish, och 5-5500 går räkningar på?
Som sagt, räkningar på högst 6000 kronor, och du klarar dig enkelt på mat för under en tusenlapp (till och med under 500 om du är riktigt enkel) om du handlar på lidl.

Då kan du spara 8000 per månad, eller 96.000 per år.
Har du dålig självkontroll så är det första du gör när pengarna kommer att betala minst 7000 till skulderna.
Sedan går du och köper linser eller havregryn för en femhundring så är du lätt mätt hela månaden. Köp även en burk multivitamin för en hundring på apoteket, räcker tre månader till dig själv.

Då har du runt 1500 spänn kvar att göra vad du vill med, och är skuldfri inom ett år.
Du kan spendera det på lite roligare mat, eller så kan du spendera allt på läsk om du är okej med enformig kost.

Det absolut viktigaste när du sparar är att du sparar FÖRST och spenderar sedan.
Det är en jättedålig idé att göra vad du vill med pengarna först och se hur mycket du har kvar till sparande sedan.
Tvingar du dig själv att bara ha en förströelsekassa på 1500 per månad genom att använda upp alla de viktiga pengarna först så är det också helt omöjligt att gå utöver budgeten.
Det är det absolut enklaste sättet att övervinna dålig disciplin.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-19 kl. 13:22.
Citera
2022-03-19, 13:23
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Som sagt, räkningar på högst 6000 kronor, och du klarar dig enkelt på mat för under en tusenlapp (till och med under 500 om du är riktigt enkel) om du handlar på lidl.

Då kan du spara 8000 per månad, eller 96.000 per år.
Har du dålig självkontroll så är det första du gör när pengarna att betala minst 7000 till skulderna.
Sedan går du och köper linser eller havregryn för en femhundring så är du lätt mätt hela månaden. Köp även en burk multivitamin för en hundring på apoteket, räcker tre månader till dig själv.

Då har du runt 1500 spänn kvar att göra vad du vill med, och är skuldfri inom ett år.

Det absolut viktigaste när du sparar är att du sparar FÖRST och spenderar sedan.
Det är en jättedålig idé att göra vad du vill med pengarna för och se hur mycket du har kvar till sparande sedan.
Tvingar du dig själv att bara ha en förströelsekassa på 1500 per månad genom att använda upp alla de viktiga pengarna först så är det också helt omöjligt att gå utöver budgeten.
Det är det absolut enklaste sättet att övervinna dålig disciplin.
Gillar hur du tänker.
Jag har jävligt svårt dock att leva på linser och havregryn, speciellt när jag bor med en partner.
Om man lägger som du säger 7k i månaden, så kommer man som sagt leva jävligt snålt i typ 1 år, men det kanske är värt det, kommer oavsett vad börja spara och skjuta in mer pengar till skulden så den går ner.
Sälja av lite shit också kanske så man kan beta av den ännu snabbare.
Citera
2022-03-19, 13:24
Medlem
WhatsGuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Fixa ett extraknäck som att dela ut reklam, och snåla. Baka eget bröd, sluta röka/snusa, göra eget vin...
Jobbade på posten förut innan jag började min utbildning, aldrig igen.
Funderar på att hitta något annat helg jobb kanske.
Citera
2022-03-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
8) Betala av det lilla lånet först. Sen det större. Det är lättare för hjärnan att ta sig an ett mindre mål och uppnå det. Dessutom känner du dig som en kung efter att du klarat det och du blir peppad att ta dig an nästa mål - det större lånet.

Detta är precis det jag gör nu och kan bekräfta att det hjälper till 100 %!
Citera
2022-03-19, 13:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Gillar hur du tänker.
Jag har jävligt svårt dock att leva på linser och havregryn, speciellt när jag bor med en partner.
Om man lägger som du säger 7k i månaden, så kommer man som sagt leva jävligt snålt i typ 1 år, men det kanske är värt det, kommer oavsett vad börja spara och skjuta in mer pengar till skulden så den går ner.
Sälja av lite shit också kanske så man kan beta av den ännu snabbare.
Ja det är ju det med partner, de kan vilja äta något roligare.

Det här kanske inte är den bästa idén för sammanhållningen, men en tanke är ju att du skulle kunna framföra att "Älskling, jag tycker det är jättebra att vi delar på alla räkningar som hyra, el, internet och hemförsäkring, men jag måste verkligen spara pengar nu. Är det okej att vi betalar maten var för sig?"

Du har ju annars lite budget kvar till att dela på en standardpizza med henne varannan dag om ni vill äta något roligare. Jag menar, går man upp till 1500 per person och månad så får man ju både god och varierad hemlagad kost, men klarar hon att käka typ falukorv (högst 25:- per ring bör det kosta) och makaroner ofta.
Lidls nuggets är också halvbilligt om man kombinerar med deras lila paket med 2kg jasminris (inte 1kg, det är nästan dubbla kilopriset på dem).

Ett tips också att ha hemma är digestivekex.
För närvarande kostar de 9:- paketet på mitt lokala ica.
Du får i dig nog med kalorier om du äter en rulle sådana om dagen, så det är ett bra snacks att ha hemma för att dryga ut matbudgeten med.
Definitivt en livräddare att ha i en låda på jobbet om man glömmer matlådan någon dag.

Ska du ha bra och billigt kaffe så är det Bellarom snabbkaffe på Lidl som gäller. Rött lock om du hittar det då det är starkare för samma pris, annars mörkbrunt lock.
En burk för 25:- räcker typ 3-4 veckor om man är normal konsument. Typ en vecka för min fru som dricker hästmängder.

Undvik kött och kyckling om det inte är superbilligt, högst runt 40:- kilot eller så. Bunkra om det dyker upp för ett lägre pris än det.
Fast även vid det priset så är det 2-4x så dyra kalorier som många andra alternativ.

Ät lätta istället för vanligt smör, det är hälften så dyrt och går åt mindre smör då det inte är riktigt lika gott.

Jordnötter är också rätt så billiga kalorier om du hittar dem för runt 40:- kilot eller billigare.

Aporopå linserna, släng i tärnad falukorv och wokgrönsaker så blir det en riktig gryta av det.
Klart roligare än bara linser, och inte mycket dyrare heller.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-19 kl. 13:44.
Citera
2022-03-19, 14:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Vilken tur för TS att han inte behöver el, försäkringar, skor, kläder, tandläkare, frisör etc.

Herre jisses, vad du tar mig bokstavligen. Om jag skulle räkna upp tandkräm, tandborste, nagelklippare, kondomer presenter till mamma, toapapper, tvättmedel etc skulle jag inte hinna äta upp min lunch. Jag menade att han ansåg att det behövdes en ny dator och en ny bil. Så det säger nåt om hur han resonerat. Därför försökte jag lägga fokus på basbehoven.

Elen kan vara en del av många hyresavier. Så alla har inte enskilda avtal numera med elbolagen. Så kan det vara för TS.

Men visst, försäkringar ska vi läggaqbsolut till.

Vill man betala snabbt dvs 1-2 år så lever man lite som att man är på en längre utlandsresa med ryggsäck:

- Man går inte till frisör. Man sparar ut långt hår. Eller använder trimmer.
- Man har ju kläder och skor sen tidigare. De flesta skot håller länge.
- Man sköter man sina tänder och inte har medfödda problem behöver man inte gå till tandläkaren varje år. Jag har bra tänder och min tandläkare kallar mig varje 1,5 år.

Så vad jag ville säga att det mesta vi tar för givet att vi MÅSTE ha, kan vi vara utan om nöden tvingar oss till det eller om ekonomin är ur fas.

Citat:
Ursprungligen postat av EricBana87
Detta är precis det jag gör nu och kan bekräfta att det hjälper till 100 %!

Vad bra!

Allt ”omöjligt” blir så mycket lättare, vad det än är, om man bryter ned det till små steg. Jag har varit med om ett antal olyckor i mitt liv med mindre trevliga skador. Samt även ett antal sjukdomar som gjort mig svag. Och det har tagit tid att komma igen. Men ett steg i taget har varit mitt motto. Jag har haft ett mål (t ex kunna gå). Men istället för att bara se det och tycka det är omöjligt, har jag sett till:att varje dag jobba med att få till de små myrstegen. Och glatt mig åt det.

Det är de många små stegen som många gånger förändrat mitt liv till det bättre. Inte de stora. För jag har bara kunnat ta de stora sjumilastegen just därför att jag tagit många, många små myrsteg innan.

Så du gör så rätt. Det finns inga snabba, enkla metoder som löser allt. Man måste offra en hel del. Ibland tid, ibland ork, ibland bekvämlighet.
Citera
2022-03-19, 14:03
1. Försök skaffa jobb så snart som möjligt efter studierna. Strunta i om det är det jobbet du verkligen vill ha.

2. Lev billigt som andra säger. Du har två fördelar i att (jag antar att) du är ung och delar bostad.

3. Från att du gjort nr 1 ovan kommer du då kunna fixa hela skulden inom ett år.

4. Köp aldrig något mer som sjunker i värde med lånade pengar. Jag har aldrig lånat till något förutom bostad. (Som jag sen bott mer än gratis i om man räknar värdeökningen, som man absolut inte ska låna upp mer på bara för att man kan. Vet att de som köper bostad nu inte kommer ha det lika bra.)
Citera
2022-03-19, 19:02
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Jobbade på posten förut innan jag började min utbildning, aldrig igen.
Funderar på att hitta något annat helg jobb kanske.
Du har fått bra konkreta råd som med säkerhet ger resultst.
Dock kan din attityd ställa till problem, du gör vad som behövs.
Citera
2022-03-19, 21:04
Medlem
TompaOs avatar
Ju snabbare du betalar skulderna, desto fortare blir du skuldfri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in