• 1
  • 2
2022-03-19, 12:04
Medlem
WhatsGuccis avatar
Hej alla på flashback.
Jag har under en tid suttit med ett lån på Nordea när jag köpte min första bil, dum som jag var så sparade jag inte ihop till en kontantinsats till bilen utan jag körde ett blancolån och köpte bilen på den vägen.
Det började med att jag köpte bilen och fick lite knas på vägen och fick ta ytterligare 20.000kr i lån så i rundans slängar så hamnade jag runt 140.
Nu idag har jag ingen bil kvar, jag har sålt den och betalade in en del av skulden, men sitter på ungefär 88k kvar.
Har en dator på avbetalning på Anyfin som är på ish 10.000kr, vill bara fixa mitt liv och få ordning på det.
Lever idag på CSN, och får in ungefär 15000.
Håller på och studerar och går en utbildning som är klar nu i Augusti.
Hur kan jag gå tillväga här och vad är bäst att göra? Vill verkligen ALDRIG mer ha såna här onödiga skulder.
Citera
2022-03-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Hur kan jag gå tillväga här och vad är bäst att göra? Vill verkligen ALDRIG mer ha såna här onödiga skulder.
Fixa ett extraknäck som att dela ut reklam, och snåla. Baka eget bröd, sluta röka/snusa, göra eget vin...
Citera
2022-03-19, 12:16
Medlem
Jupp fixa ett extrajobb är en bra idé.
Vad du kan spara in på är svårt att veta när du inte nämner vad du lägger pengarna.
Citera
2022-03-19, 12:24
Bannlyst
Din skuld är inte stor fokusera på din utbildning och hitta sen ett bra betalt jobb. Det ordnar sig!
Citera
2022-03-19, 12:33
Medlem
flukkes avatar
Hur stora csn lån har du än så länge?
Citera
2022-03-19, 12:51
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsGucci
Hej alla på flashback.
Jag har under en tid suttit med ett lån på Nordea när jag köpte min första bil, dum som jag var så sparade jag inte ihop till en kontantinsats till bilen utan jag körde ett blancolån och köpte bilen på den vägen.
Det började med att jag köpte bilen och fick lite knas på vägen och fick ta ytterligare 20.000kr i lån så i rundans slängar så hamnade jag runt 140.
Nu idag har jag ingen bil kvar, jag har sålt den och betalade in en del av skulden, men sitter på ungefär 88k kvar.
Har en dator på avbetalning på Anyfin som är på ish 10.000kr, vill bara fixa mitt liv och få ordning på det.
Lever idag på CSN, och får in ungefär 15000.
Håller på och studerar och går en utbildning som är klar nu i Augusti.

Då är du i goda händer. 99% av alla flashbackare är skuldsatta småflickor som vurmar för diverse kredit och avbetalningsplaner som dom har råd med de tre första månaderna. GLHF!
Citera
2022-03-19, 12:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
1) Se inte din nya lön (för du måste skaffa dig ett jobb efter skolan) som en löneökning som du kan leva upp. Lev som att du har studielån. Eller på existensminimum.
2) Mat, hyra, mediciner, telefon och internet. Det är allt du behöver. Verkligen.
3) Cykla och gå så mycket du kan.
4) Spara, spara, spara.
5) Laga all mat själv. Gå aldrig ut och ät.
6) Drick begränsat med alkohol. Alkohol kan få dig att bränna pengar och ta dumma ekonomiska beslut.
7) Jämför dig inte med dina vänner och vad de hittar på med sina pengar.
8) Betala av det lilla lånet först. Sen det större. Det är lättare för hjärnan att ta sig an ett mindre mål och uppnå det. Dessutom känner du dig som en kung efter att du klarat det och du blir peppad att ta dig an nästa mål - det större lånet.
9) När lånen är avbetalda tar du inga nya. Du sparar istället ihop till det du vill ha.
Citera
2022-03-19, 12:57
Medlem
Bonnatorps avatar
Minimera dina utgifter.
Absolut ingen tobak, energidryck eller läsk, och ytterst minimalt med godis.
Till mat äter du röda linser, varje dag. Även multivitamin.
Det finns ett fåtal andra billiga saker du kan äta också, men ovanstående är ett stensäkert sätt att du äter dig mätt (och använder minimalt med dasspapper p.g.a. alla fibrer) för mindre än en femhundring per månad.

Är det bara för kalorierna så finns det också några andra relativt billiga ingredienser, t.ex. havregryn, majonäs och matolja.

Klart man i teorin kan leva på bara gröt och multivitamin ett bra tag, men själv finner jag gröt outhärdligt, även om kaloripriset är bara hälften så högt som linser.
Röda linser kan jag äta hur länge som helst då det liknar ärtsoppa.

Gällande alkoholen så rekommenderar jag att du brygger eget vin om du prompt ska dricka.
Du får 20 liter starkvin (om man öser i en halv påse socker eller så) för under 300:-.
Säg 400 för första satsen, två dunkar och en hävert. En tämligen liten kostnad för att dricka dig full nästan varje dag hela månaden.
Men det rekommenderas inte, man fattar som sagt ofta dåliga beslut när man är onykter.

Om du är ensamstående och pendlar inom staden borde det inte vara helt omöjligt att klara boende och pendel för under 6000 per månad.
Säg 7000 per månad till allt det nödvändiga om du äter billigt.

(15.000 - 7000) * 12 = 96.000.

Det bör inte vara några problem att vara skuldfri inom ett år.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-19 kl. 13:04.
Citera
2022-03-19, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
2) Mat, hyra, mediciner, telefon och internet. Det är allt du behöver. Verkligen.

Vilken tur för TS att han inte behöver el, försäkringar, skor, kläder, tandläkare, frisör etc.
Citera
2022-03-19, 13:04
Medlem
WhatsGuccis avatar
Jag lägger en del cash på läsk de vet jag om...
Bor med partner och har delad hyra, så ut går väl 4,5k per månad för min del, säg 5000 då.
Vill liksom betala av den här skulden så jag slipper den för alltid.
Har liksom inget värde kvar av den, vill ju spara pengar också där på....
Citera
2022-03-19, 13:05
Medlem
WhatsGuccis avatar
Har slutat helt och snusa, och har ju en dator på avbetalning på Anyfin.
Någon som kan räkna hur snabbt det skulle gå och betala av 89.000kr om man har 15700 in ish, och 5-5500 går räkningar på?
Citera
2022-03-19, 13:08
Sluta lägg pengar på onödigt skit som krogen utemat och märkeskläder så sparar du in rätt mycket per månad. Välja billigare alternativ när du köper mat, margarin ist smör, popcorn ist för chips, saft ist för läsk och dricker du energidricka varje dag så finns alternativ även där t.ex x-gamer. Om du röker eller snusar så finns det billigare alternativ än det vanliga på affärn.

så du har ca 10k efter alla räkningar? du skulle lätt kunna betala iaf 3k på avbetalningen och leva bekvämt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in