2006-06-21, 01:45
Medlem
Har köpt hus med sjötomt. Det finns ett strandliknande parti men hur anlägger man en riktig, liten sandstrand. Någon sorts plastunderlag, eller?
Citera
2006-06-21, 04:07
Medlem
Jag skulle rekommendera dig att gräva ur, lägga filtduk, och kanske singel som håller duken på plats och sen fylla på med ett tjockt lager sand! Så gjordes det vid min Sambos föräldrars stuga!
Citera
2006-06-21, 12:56
Medlem
Tackar. Jag får kolla upp filtduk och hur mycket det behövs grävas och sen är det fram med solstolarna.
Citera
2006-06-21, 13:04
Medlem
Blåfisks avatar
Se till att filtjäveln sitter också! Det finns knappt något dassigare än stränder där filten lossnat från botten och fyllts med luft underifrån, som man sedan trampar på.
Citera
2006-09-17, 15:53
Medlem
Blåser liv i den här tråden igen eftersom jag fått lite nya tips. Lägga ut fiberduk på isen, på med en jävla massa sand och vänta på våren. Nu är frågan bara; det står massa vass där jag vill ha min sandstrand. Vassen är en envis rackare, växer ju igenom asfalt till och med. Finns det något som tar död på den eller är det bara att omlokalisera badstrandsprojektet?
Citera
2006-09-17, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior
Blåser liv i den här tråden igen eftersom jag fått lite nya tips. Lägga ut fiberduk på isen, på med en jävla massa sand och vänta på våren. Nu är frågan bara; det står massa vass där jag vill ha min sandstrand. Vassen är en envis rackare, växer ju igenom asfalt till och med. Finns det något som tar död på den eller är det bara att omlokalisera badstrandsprojektet?
Hur ska du få hela duken att sjunka på en gång? vad är det som säger att inte en del av isen ger med sig före resten och den sanden bara halkar av mattan som hålls kvar av återstående sand?
Citera
2006-09-17, 19:03
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubberwarrior
Vassen är en envis rackare, växer ju igenom asfalt till och med. Finns det något som tar död på den eller är det bara att omlokalisera badstrandsprojektet?
grävmaskin som tar bort dom översta 2-3dm kanske räcker ?
Citera
2006-09-17, 19:35
Medlem
Gothenburgers avatar
Gräv bort vegetationen och schakta ur en halvmeter och bottna med makadam (10-15cm). På med en fiberduk ovanpå makadamen, fyll resten med sand.
Citera
2006-09-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Gräv bort vegetationen och schakta ur en halvmeter och bottna med makadam (10-15cm). På med en fiberduk ovanpå makadamen, fyll resten med sand.
Varför ska man ha makadam och fiberduk?,det väl bara att ta bort vassen
och fylla på med sand.
Citera
2006-09-17, 22:27
Medlem
Mjaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grafen
och fylla på med sand.
För att skilja sanden ifrån resten av marken. Skulle du inte ha en duk så skulle allt så skulle allt så småningom blandas.
Citera
2006-09-18, 12:01
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grafen
och fylla på med sand.

.........man försvårar nyetablering utav vass och annan dynga
Citera
2006-09-22, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Hur ska du få hela duken att sjunka på en gång? vad är det som säger att inte en del av isen ger med sig före resten och den sanden bara halkar av mattan som hålls kvar av återstående sand?

Där har du helt klart en poäng. Tänkte inte riktigt så långt, skönt att någon annan gjorde det. Men det känns ju värt ett försök, tycker du inte. Skön idé...
Man kanske kan lägga mer sand i "mitten" för att vara lite säkrare på att den sjunker först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in