• 1
  • 2
2022-03-17, 22:54
Medlem
qrillls avatar
Hall flashback forum.
Vilken anser ni vara Sveriges vackraste kyrka?

Sjlv nominerar jag Grsmarks Kyrka i Vrmland. Av en slump krde jag frbi den en strlande kvll i juli mnad fr ett par r sedan. Kyrkans lge alldeles intill en sj i mitt i de vrmlndska skogarna tillsammans med kyrkans fasad och struktur r de vackraste jag sett. Jag hoppas att jag fr vgarna frbi igen s jag kan stanna och ta en nrmare titt ngon gng i framtiden.

Motivera grna era svar.
Citera
2022-03-17, 22:58
Medlem
MrMadoffs avatar
Uppsala domkyrka helt klart. Behvs motivering?
Citera
2022-03-17, 23:06
Medlem
neuron-drones avatar
Det r s svrt att jmfra, pampiga gotiska kyrkor kan vara fina och sm romanska med.

Men jag lskar medeltidskyrkor. Av dem tror jag jag tycker mest om Vmbs kyrka.
Citera
2022-03-17, 23:21
Medlem
Insyn5s avatar
Lunds domkyrka ligger nog bra till. Den r verkligen signifikativ fr hur en kryka ska se ut, anrik frn 1100-talet med italiensk inpiration.
Citera
2022-03-17, 23:42
Medlem
Haparanda kyrka r otroligt fin.
Citera
2022-03-18, 00:04
Medlem
Fosterlands avatar
Kiruna kyrka har min rst. Mkt sregen kyrka som skulle pminna om en lappkta.
Citera
2022-03-18, 00:30
Medlem
Trn nya kyrka brann fr ca 20 r sedan. Nr den terstlldes lt man en del av kyrkorummet frbli utan tak, med bara murrester som vggar. Bde himmel och det vida landskapet knns nra. En genial id, tycker jag.
Citera
2022-03-18, 01:12
Medlem
Sjlevads kyrka i rnskldsvik r otroligt fin!

En annan mycket vacker kyrka r Vindelns kyrka som dessutom ligger p en fin plats.

Vill man beska en kyrka p en ytterst udda plats i ingenstans s k till Viktoriakyrkan
Senast redigerad av argsak 2022-03-18 kl. 01:14.
Citera
2022-03-18, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrilll
Hall flashback forum.
Vilken anser ni vara Sveriges vackraste kyrka?

Sjlv nominerar jag Grsmarks Kyrka i Vrmland. Av en slump krde jag frbi den en strlande kvll i juli mnad fr ett par r sedan. Kyrkans lge alldeles intill en sj i mitt i de vrmlndska skogarna tillsammans med kyrkans fasad och struktur r de vackraste jag sett. Jag hoppas att jag fr vgarna frbi igen s jag kan stanna och ta en nrmare titt ngon gng i framtiden.

Motivera grna era svar.

I trndal utanfr Sderhamn finns en galet fin kyrka!
Citera
2022-03-18, 04:05
Medlem
Ken-Ring-Intes avatar
Dom tio vackraste
Citera
2022-03-18, 10:50
Medlem
Milton.Millss avatar
S:ta Gertruds kyrka i Vstervik r vacker.
Citera
2022-03-18, 11:41
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Kiruna kyrka har min rst. Mkt sregen kyrka som skulle pminna om en lappkta.

Ja, redan 2001 rstade ju svenska folket fram Kiruna kyrka till Sveriges vackraste byggnad.

Personligen tycker jag min dopkyrka Snstorps kyrka utanfr Halmstad r vackrast i Sverige. Den r ovanlig till formen, sexkantig men ser nstan rund ut, med tinnar och torn som sticker upp. Som en grddbakelse (eller kanske en spettekaka) reser den sig magnifikt ver omgivningarna och syns p lngt hll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in