Citat:
Ursprungligen postat av
Arcane
Precis lika svårt att definiera vilket det ryska folket är: är tjetjener, tartarer etc. ryssar? För att göra det enkelt kan man säga att det ryska och ukrainska folket utgörs av de som är medborgare i respektive land. Man kan naturligtvis filosofera kring definitionen och relationen mellan en nation och olika etniciteter. Men det är ganska irrelevant här, vad som är relevant är de ukrainska medborgare som anser att landets territorium tillhör ett självständigt Ukraina, inte Ryssland. Det är dessa som inte kan besegras i det mening att de kan fås att ändra uppfattning, inte ens under en rysk militärockupations förtryck.
Först och främst måste jag säga att jag inte är ett fan av att jämställa medborgarskap med nation/etnicitet. Det förstnämnda är en teknikalitet av att bo i en stat som hävdar sitt landområde, det andra är en självidentifiering. Så i den ryska federationen finns det mängder av olika folk som inte ser själva som etniska ryssar. Tjetjener i gemen kallar sig för tjetjener och inte för ryssar. Jag känner somalier som är svenska medborgare, och de kallar sig själva somalier men inte svenskar. Om somalier som lever här har tillräckligt mycket koll på vad de själva är, så borde ju inte vi andra hamna i en fälla där vi blir rädda för att kalla en spade för spade.
I övrigt vad gäller Ukraina så är det hela en direkt konsekvens av Maidan. Två olika grupper lever i samma land och har totalt olika mål och preferenser. I ett äktenskap så leder det oftast till skilsmässa om båda parter är på den nivån, och en skilsmässa i Ukraina vore kanske det bästa för husfridens skull. Jag har vare sig satt min fot i Ukraina eller Ryssland, och jag är ingen expert i ämnet. Men tillräckligt mycket har jag ändå lyckats snappa upp och förstå. Om de västliga och västvänliga ukrainarna vill närma sig väst, så vore det rimligtvis det bästa för dem, och då kan de östliga och östvänliga ukrainarna närma sig öst. Jugoslavien blev splittrat och jag tror de flesta ex-jugoslaver är nöjda med resultatet idag, nu flera år efter att kriget tog slut.
De västvänliga ukrainarna måste tvunget kämpa mot korruptionen för att kunna knyta närmare band med Europa och kanske så småningom även kunna bli medlemmar i EU. NATO är bara att glömma. NATO är USA, och USA borde inte ha någonting att säga till om i vår del av världen. Även USA brottas för tillfället med stora problem när det kommer till grupptillhörigheter.
Citat:
Visst kan man bedriva utrotningskrig i avsikt att mörda och fördriva ursprungsbefolkningen från erövrat territorium i stil med Hitlers Generalplan Ost. Men varken Indonesien eller Ryssland hade planerat ett utrotningskrig utan hoppades i stället på att ursprungsbefolkningen utan större motstånd skulle finna sig i att bli en del av Indonesien respektive Ryssland. Nu vart så inte fallet och man körde man fast i en militärockupation och en konflikt utan slut. Ingen militärmakt i världen har lyckats vinna den typ av konflikt i modern tid så Indonesien är inte ensamma: kolonialmakterna misslyckades med att behålla sina kolonier, USA misslyckades i Vietnam, Sovjetunionen och USA misslyckade i Afghanistan, Marocko har ännu inte vunnit i Västsahara osv. Du får faktiskt ange varför förhållandena är så annorlunda i Ukraina att du tror (hoppas?) att Ryssland ska lyckas där?
Östtimorianer och papuaner är helt olika folk i jämförelse med indonesier. Den stora skillnaden finns inte mellan Krim, Donbass och Ryssland. Det är helt olika scenarier som inte kan jämföras. När en enskild människa med enkel okulärbesiktning kan avgöra att de som koloniserar honom ser helt annorlunda ut så kommer det bli problem. Det problemet existerar inte mellan ryssar med olika medborgarskap.
Citat:
Så du lyckades alltså inte komma på ett endaste exempel på ett lyckat erövringskrig eller en lyckad militärockupation i modern tid? Gnäll över tillståndet i Sverige och svenskar i all ära, men detta är INTE en följd av att Sverige militärt angripits och ockuperats av ett annat land! Men du kanske tror på ZOG-teorin?
Jag hade inget bättre att skriva så det blev som det blev. Vi får väl se hur det eventuellt blir där borta, där människor står varandra närmare än exv engelsmän i Afrika eller Indien. Om Kina så småningom tar tillbaka Taiwan så borde det nog fungera rätt bra ändå med tiden, det är också samma folk och ingen taiwanes kommer att se några fysiska skillnader mellan dem själva och andra kineser.
Vad gäller ZOG så är jag av uppfattningen att den som väljer att totalt ignorera judarnas makt i världen inte kommer att förstå någonting av värde. Det är väl antagligen vad judarna själva önskar att se, att vi andra saknar förståelse av vilka de är och vilken makt de sitter på.