2023-08-26, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Hahaha. Är det långdistans robotarna som bombar bostadshus du tänker på? Annars ser man ju de ryska araberna som deserterar som visar hur gammal utrustning ni faktiskt har
Som Macgregor sagt, tråden handlar ju om Macgregor har de ett övertag med vapen - eller så kan du kika på vad EU generalen i mitt inlägg högre upp sa. Nämligen samma sak.
Araber i Ryssland? Finns väl inga araber att prata om där? Tänker du på Sverige?
https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_diaspora#/media/File:Map_of_the_Arab_Diaspora_in_the_World.svg
Citera
2023-08-26, 20:59
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Som Macgregor sagt, tråden handlar ju om Macgregor har de ett övertag med vapen - eller så kan du kika på vad EU generalen i mitt inlägg högre upp sa. Nämligen samma sak.
Araber i Ryssland? Finns väl inga araber att prata om där? Tänker du på Sverige?
https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_diaspora#/media/File:Map_of_the_Arab_Diaspora_in_the_World.svg
Är det inte sjukt pinsamt att ni - trots alla era övertag som ni pratar om - konstant förlorar mark?
Citera
2023-08-26, 22:28
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Nej ni ukrainaälskare kommer inte göra något till eller från, ni som vill se ukrainskt "kött" malas ner till sista man i Kiev.
Precis som Macgregor också sagt är Ryssland många fler än Ukraina, då kanske du förstår vilken chans Ukraina har att vinna.
Skickar jag 3 soldater mot dig som bara har 1 soldat med sämre vapen än mina soldater. Vem tror du vinner ett sånt krig?
Sen får ju Macgregor nu stöd för det han sagt av USA, Nato, EU generaler och olika ex presidenter som börjar säga samma sak som Macgregor sagt.
Ja det hade inte varit något krig med Trump, han hade valt fred med Ryssland, Biden och Nato valde istället krig med Ryssland, ett krig som inte gynnar Biden, Natos befolkningar så vem är femtekolonnare? Ganska uppenbart va.

Vad McGregor och du inte fattar är att det spelar ingen roll hur mycket vapen, pengar och soldater ryssarna än sätter in så kan de aldrig besegra det ukrainska folket.

T.ex. Indonesien, med nästan 280 miljoner invånare, höll på i 24 år med att på ryskt vis försöka besegra och pacificera Östtimors befolkning på drygt 1 miljon genom förtryck, övergrepp och massmord. Men Indonesien fick till sist ge upp, deras helt överlägsna armé, befolkningsstorlek och ekonomi betydde i slutändan ingenting.

Kan inte komma på ett enda exempel i modern tid där man lyckats besegra och pacificera ett helt folk. Att ukrainarna skulle utgöra ett undantag finns det inget som talar för och vare sig du, McGregor eller Trump kan ändra på det faktumet.
Citera
2023-08-27, 00:00
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Vad McGregor och du inte fattar är att det spelar ingen roll hur mycket vapen, pengar och soldater ryssarna än sätter in så kan de aldrig besegra det ukrainska folket.
Till att börja med så är det otroligt svårt att ens försöka definiera vad det ukrainska folket är på riktigt. Är människorna som bor på Krimhalvön ukrainare? Donbass? Magyarerna i det ukrainska Karpatien? Det finns säkert fler grupper än så som jag inte känner till. Vilka är det ukrainska folket som inte kan besegras?
Citat:
T.ex. Indonesien, med nästan 280 miljoner invånare, höll på i 24 år med att på ryskt vis försöka besegra och pacificera Östtimors befolkning på drygt 1 miljon genom förtryck, övergrepp och massmord. Men Indonesien fick till sist ge upp, deras helt överlägsna armé, befolkningsstorlek och ekonomi betydde i slutändan ingenting.
Den indonesiska regimen som klarade av att masslakta sin egen befolkning hade kunnat rensa ut melanesierna från Östtimor på nolltid, om de hade velat. Det hade de kunnat göra i Irian Jaya (västra hälften av Papua) också, om de hade velat. Det är mer komplicerat än att de inte klarade av att folkmörda en ytterst liten grupp på en liten ö. Det var inte deras militärmakt som var problemet. Det finns noll jämförelser till Ukraina att göra just här.
Citat:
Kan inte komma på ett enda exempel i modern tid där man lyckats besegra och pacificera ett helt folk. Att ukrainarna skulle utgöra ett undantag finns det inget som talar för och vare sig du, McGregor eller Trump kan ändra på det faktumet.
Rent spontant så börjar jag tänka på svennen. Svennen blev besegrad och pacificerad under ganska kort tid. Just nu tillåts svennen leva kvar pga att han arbetar hårt och betalar sina skatter. Han gnäller inte särskilt hårt över sin olycka alls, utan beter sig rätt föredömligt i sitt påtvingade slaveri. Vi är helt enkelt bäst på allt vi företar oss.
Citera
2023-08-27, 00:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Till att börja med så är det otroligt svårt att ens försöka definiera vad det ukrainska folket är på riktigt. Är människorna som bor på Krimhalvön ukrainare? Donbass? Magyarerna i det ukrainska Karpatien? Det finns säkert fler grupper än så som jag inte känner till. Vilka är det ukrainska folket som inte kan besegras?

Som ett minimum så är det alla etniska ukrainare i landet, som inte alls är svårt att definiera. De har definierat sig själva, vilket räcker långt:

Citat:
Ethnic groups
Ukrainian 77.8%, Russian 17.3%, Belarusian 0.6%, Moldovan 0.5%, Crimean Tatar 0.5%, Bulgarian 0.4%, Hungarian 0.3%, Romanian 0.3%, Polish 0.3%, Jewish 0.2%, other 1.8% (2001 est.)
Kod:
Major ethnic	Ukrainians (77.8%) 2001
Minor ethnic	Russians (17.3%) 2001, Other (4.9%) 2001
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Ukraine
https://web.archive.org/web/20111217151026/http://2001.ukrcensus.gov.ua/eng/results/general/nationality/

När det gäller övriga så beror det på vilka man sympatiserar med. Det kan nog variera. Men nästan 80% ser sig som etniska ukrainare. De vet i regel vilka de själva är, eftersom siffrorna bygger på en folkräkning där de ombads definiera sin etnicitet.
Citera
2023-08-27, 00:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nej, det låter ju otroligt att 400 000 soldater ska ha dött, eller i bästa fall inkludera såväl sårade som amputerade. Fast när du går hela vägen ner till 70 00, baserat på amerikanska källor, betyder ju det att ryska källor som talar om ca 40 000 ukrainska soldater förlorade enbart under sommaroffensiven, är helt fulla av skit. I riktiga verket har Ukraina knappt förlorat några soldater alls, jämfört med Ryssland. Då borde ju rimligtvis övriga rapporter om att Ukraina tvingar in barn, pensionärer och funktionsnedsatta, och tom kidnappar män från gatan för att tjänstgöra i armén, vara helt påhittade. Antagligen propaganda från Kreml. En vän av ordning kanske undrar över videoklippen han sett på youtube där män blir kidnappade från gatan. Hur ska vi försöka förklara allt det här så att även ett barn förstår?

Jag är osäker om andra halvan i din text är ironi? Den första halvan är korrekt i alla fall.

Att Ukraina knappt förlorat några soldater alls i förhållande till ryssarna stämmer ju inte. Men ryssarna har förlorat fler.

När det gäller videorna på "kidnappningarna" så har många konstaterats vara fejk, men vissa stämmer nog. Det är ju inte frivilligt att delta i försvaret av sitt land. Det sker under tvång. Det gäller både Sverige och Ukraina. Och Ryssland.

Det är så det går till.

Det är ok att försöka uppskatta förlustsiffror på ett seriöst sätt. De resultat man kommer fram till kan variera. Men MacGregor gör inget seriöst försök att uppskatta några förlustsiffror. Han bara vidarebefordrar Kreml-propaganda. Han är ett proryskt troll.
Citera
2023-08-27, 00:38
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Som ett minimum så är det alla etniska ukrainare i landet, som inte alls är svårt att definiera. De har definierat sig själva, vilket räcker långt:

Kod:
Major ethnic	Ukrainians (77.8%) 2001
Minor ethnic	Russians (17.3%) 2001, Other (4.9%) 2001

När det gäller övriga så beror det på vilka man sympatiserar med. Det kan nog variera. Men nästan 80% ser sig som etniska ukrainare. De vet i regel vilka de själva är, eftersom siffrorna bygger på en folkräkning där de ombads definiera sin etnicitet.
Alright, tack för statistiken. Jag kan se att det är från 2001, och jag tänker direkt att mycket har hänt sen dess. Jag får emellanåt se youtubeklipp från människor som sitter i sina skyttegravar och gnäller över att ha blivit tvingade dit för att, i egna utsagor, påstå att det beror på att de talar ryska. Det finns ju mängder av rysktalande ukrainare vad jag känner till. Den där lilla killen, ibland klädd i klänningar, som påstår att han är president, ska väl ha vuxit upp med ryska som modersmål? Självklart blir det svårt för oss utomstående att helt klart avgöra vem som är ukrainare eller ej. För mig som svensk kan det lika gärna handla om ett inbördeskrig bland i stort sett samma folkgrupp. Jag vill inte betala skatt för att gynna den ena gruppen framför den andra.

Det finns så mycket outtalat i den här konflikten som vi bara måste finna oss i. Men jag vill inte finna mig i det här. Ge mig mina pengar tillbaka.
Citera
2023-08-27, 01:01
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag är osäker om andra halvan i din text är ironi? Den första halvan är korrekt i alla fall.
Det finns ingen direkt halva i mitt inlägg. Jag varvar ironi, sarkasm och verklighet som jag känner för det. Allting sker helt spontant.
Citat:
Att Ukraina knappt förlorat några soldater alls i förhållande till ryssarna stämmer ju inte. Men ryssarna har förlorat fler.
Jepp, det här vet ju du. Ditt användarnamn tyder på att du delar med dig av ofiltrerad information till oss vanliga människor. Det ska du ha en guldstjärna i kanten för.

Det här var ironi om du inte uppfattade det själv, bara för att klargöra. Jag tänker inte nedlåta mig själv till att be om en källa som bekräftar det du påstår. Både du och jag vet att det är skitsnack.
Citat:
När det gäller videorna på "kidnappningarna" så har många konstaterats vara fejk, men vissa stämmer nog. Det är ju inte frivilligt att delta i försvaret av sitt land. Det sker under tvång. Det gäller både Sverige och Ukraina. Och Ryssland.

Det är så det går till.
Jag skrev nyss att jag inte ville nedlåta mig själv till att be om en källa. Men på riktigt alltså. Jag kan lika gärna berätta för dig att många människor har konstaterat att jorden är platt. Det finns ingen skillnad mellan våra respektive påståenden, oavsett om vi medvetet ljuger eller ej. Du har inte den blekaste aning om någonting, och du kommer inte att kunna motbevisa mig. Jag är fan sur på mig själv att jag frivilligt låter mig bli nerdragen i gyttjebrottning med propagandister. För en stund sedan tänkte att jag skulle bosätta mig i den här forumdelen, för att försöka sprida ljus bland de förvirrade fåren, men nu börjar jag tvivla på om jag ens klarar av att besvara mer än ett inlägg. Shitshow is the name of the game.
Citat:
Det är ok att försöka uppskatta förlustsiffror på ett seriöst sätt. De resultat man kommer fram till kan variera. Men MacGregor gör inget seriöst försök att uppskatta några förlustsiffror. Han bara vidarebefordrar Kreml-propaganda. Han är ett proryskt troll.
Mmm ok.
Citera
2023-08-27, 10:24
Medlem
tr0llelitos avatar
Nu är det ETT OCH ETT HALVT ÅR sedan McGregor - killen som gjorde den djupa analysen att Ryssen är så försiktig i sin folkmordsmarsch att de trampar försiktigt på Ukrainas åkrar för att vara rädd om grödan - sa att Ryssland redan besegrat Ukraina.

Hur är det möjligt att det sitter ryssvurmare i denna tråd ETT OCH ETT HALVT ÅR senare och påstår att McGregor vet vad han snackar om?

Har ni ens ställt er den frågan själva?
Citera
2023-08-27, 12:10
Medlem
Arcanes avatar
Citat:

Precis lika svårt att definiera vilket det ryska folket är: är tjetjener, tartarer etc. ryssar? För att göra det enkelt kan man säga att det ryska och ukrainska folket utgörs av de som är medborgare i respektive land. Man kan naturligtvis filosofera kring definitionen och relationen mellan en nation och olika etniciteter. Men det är ganska irrelevant här, vad som är relevant är de ukrainska medborgare som anser att landets territorium tillhör ett självständigt Ukraina, inte Ryssland. Det är dessa som inte kan besegras i det mening att de kan fås att ändra uppfattning, inte ens under en rysk militärockupations förtryck.

Citat:
Den indonesiska regimen som klarade av att masslakta sin egen befolkning hade kunnat rensa ut melanesierna från Östtimor på nolltid, om de hade velat. Det hade de kunnat göra i Irian Jaya (västra hälften av Papua) också, om de hade velat. Det är mer komplicerat än att de inte klarade av att folkmörda en ytterst liten grupp på en liten ö. Det var inte deras militärmakt som var problemet. Det finns noll jämförelser till Ukraina att göra just här.

Visst kan man bedriva utrotningskrig i avsikt att mörda och fördriva ursprungsbefolkningen från erövrat territorium i stil med Hitlers Generalplan Ost. Men varken Indonesien eller Ryssland hade planerat ett utrotningskrig utan hoppades i stället på att ursprungsbefolkningen utan större motstånd skulle finna sig i att bli en del av Indonesien respektive Ryssland. Nu vart så inte fallet och man körde man fast i en militärockupation och en konflikt utan slut. Ingen militärmakt i världen har lyckats vinna den typ av konflikt i modern tid så Indonesien är inte ensamma: kolonialmakterna misslyckades med att behålla sina kolonier, USA misslyckades i Vietnam, Sovjetunionen och USA misslyckade i Afghanistan, Marocko har ännu inte vunnit i Västsahara osv. Du får faktiskt ange varför förhållandena är så annorlunda i Ukraina att du tror (hoppas?) att Ryssland ska lyckas där?

Citat:
Rent spontant så börjar jag tänka på svennen. Svennen blev besegrad och pacificerad under ganska kort tid. Just nu tillåts svennen leva kvar pga att han arbetar hårt och betalar sina skatter. Han gnäller inte särskilt hårt över sin olycka alls, utan beter sig rätt föredömligt i sitt påtvingade slaveri. Vi är helt enkelt bäst på allt vi företar oss.

Så du lyckades alltså inte komma på ett endaste exempel på ett lyckat erövringskrig eller en lyckad militärockupation i modern tid? Gnäll över tillståndet i Sverige och svenskar i all ära, men detta är INTE en följd av att Sverige militärt angripits och ockuperats av ett annat land! Men du kanske tror på ZOG-teorin?
Citera
2023-08-27, 17:18
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Precis lika svårt att definiera vilket det ryska folket är: är tjetjener, tartarer etc. ryssar? För att göra det enkelt kan man säga att det ryska och ukrainska folket utgörs av de som är medborgare i respektive land. Man kan naturligtvis filosofera kring definitionen och relationen mellan en nation och olika etniciteter. Men det är ganska irrelevant här, vad som är relevant är de ukrainska medborgare som anser att landets territorium tillhör ett självständigt Ukraina, inte Ryssland. Det är dessa som inte kan besegras i det mening att de kan fås att ändra uppfattning, inte ens under en rysk militärockupations förtryck.
Först och främst måste jag säga att jag inte är ett fan av att jämställa medborgarskap med nation/etnicitet. Det förstnämnda är en teknikalitet av att bo i en stat som hävdar sitt landområde, det andra är en självidentifiering. Så i den ryska federationen finns det mängder av olika folk som inte ser själva som etniska ryssar. Tjetjener i gemen kallar sig för tjetjener och inte för ryssar. Jag känner somalier som är svenska medborgare, och de kallar sig själva somalier men inte svenskar. Om somalier som lever här har tillräckligt mycket koll på vad de själva är, så borde ju inte vi andra hamna i en fälla där vi blir rädda för att kalla en spade för spade.

I övrigt vad gäller Ukraina så är det hela en direkt konsekvens av Maidan. Två olika grupper lever i samma land och har totalt olika mål och preferenser. I ett äktenskap så leder det oftast till skilsmässa om båda parter är på den nivån, och en skilsmässa i Ukraina vore kanske det bästa för husfridens skull. Jag har vare sig satt min fot i Ukraina eller Ryssland, och jag är ingen expert i ämnet. Men tillräckligt mycket har jag ändå lyckats snappa upp och förstå. Om de västliga och västvänliga ukrainarna vill närma sig väst, så vore det rimligtvis det bästa för dem, och då kan de östliga och östvänliga ukrainarna närma sig öst. Jugoslavien blev splittrat och jag tror de flesta ex-jugoslaver är nöjda med resultatet idag, nu flera år efter att kriget tog slut.

De västvänliga ukrainarna måste tvunget kämpa mot korruptionen för att kunna knyta närmare band med Europa och kanske så småningom även kunna bli medlemmar i EU. NATO är bara att glömma. NATO är USA, och USA borde inte ha någonting att säga till om i vår del av världen. Även USA brottas för tillfället med stora problem när det kommer till grupptillhörigheter.
Citat:
Visst kan man bedriva utrotningskrig i avsikt att mörda och fördriva ursprungsbefolkningen från erövrat territorium i stil med Hitlers Generalplan Ost. Men varken Indonesien eller Ryssland hade planerat ett utrotningskrig utan hoppades i stället på att ursprungsbefolkningen utan större motstånd skulle finna sig i att bli en del av Indonesien respektive Ryssland. Nu vart så inte fallet och man körde man fast i en militärockupation och en konflikt utan slut. Ingen militärmakt i världen har lyckats vinna den typ av konflikt i modern tid så Indonesien är inte ensamma: kolonialmakterna misslyckades med att behålla sina kolonier, USA misslyckades i Vietnam, Sovjetunionen och USA misslyckade i Afghanistan, Marocko har ännu inte vunnit i Västsahara osv. Du får faktiskt ange varför förhållandena är så annorlunda i Ukraina att du tror (hoppas?) att Ryssland ska lyckas där?
Östtimorianer och papuaner är helt olika folk i jämförelse med indonesier. Den stora skillnaden finns inte mellan Krim, Donbass och Ryssland. Det är helt olika scenarier som inte kan jämföras. När en enskild människa med enkel okulärbesiktning kan avgöra att de som koloniserar honom ser helt annorlunda ut så kommer det bli problem. Det problemet existerar inte mellan ryssar med olika medborgarskap.
Citat:
Så du lyckades alltså inte komma på ett endaste exempel på ett lyckat erövringskrig eller en lyckad militärockupation i modern tid? Gnäll över tillståndet i Sverige och svenskar i all ära, men detta är INTE en följd av att Sverige militärt angripits och ockuperats av ett annat land! Men du kanske tror på ZOG-teorin?
Jag hade inget bättre att skriva så det blev som det blev. Vi får väl se hur det eventuellt blir där borta, där människor står varandra närmare än exv engelsmän i Afrika eller Indien. Om Kina så småningom tar tillbaka Taiwan så borde det nog fungera rätt bra ändå med tiden, det är också samma folk och ingen taiwanes kommer att se några fysiska skillnader mellan dem själva och andra kineser.

Vad gäller ZOG så är jag av uppfattningen att den som väljer att totalt ignorera judarnas makt i världen inte kommer att förstå någonting av värde. Det är väl antagligen vad judarna själva önskar att se, att vi andra saknar förståelse av vilka de är och vilken makt de sitter på.
Citera
2023-08-27, 17:34
Bannlyst
Citat:

Vad du inte verkar fatta är att det ukrainska folket inte bryr sig om konflikten dom vill bara ha ett slut, i Lviv så vill dom säkert kriga tills dom är utplånade dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in